بی.ام.و موتورسیکلت خودران بدون راننده خود را معرفی کرد

اتومبیل‌های خودران دیگر به موضوعی پیش پا افتاده تبدیل شده است و بسیاری از کارخانه حداقل برای یک بار هم که شده چنین اتومبیلی را در دست ساخت قرار داده‌اند اما قضیه در مورد یک موتورسیکلت خودران متفاوت خواهد بود. با فارنت همراه شوید…

0

خطر مرگ یک موتورسوار 28 برابر بیشتر از فردی است که پشت فرمان یک اتومبیل می‌نشیند. با این حساب می‌توان گفت که موتورسیکلت‌ها آماده هستند تا از جدیدترین تکنولوژی روز در زمینه دستیار راننده بهره‌مند شوند. مطمئنا راه توسعه این امر خالی از چالش و مشکل نیست اما در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری به تحقق این عملیات نزدیک شده‌ایم. دلیل این سخن هم انتشار ویدیویی از یک موتورسیکلت خودران ساخته دست بی‌ام‌و موتوراد، بخش وسیله‌های دوچرخه شرکت، بوده که به تازگی منتشر شده است.

همانطور که در ویدیو هم می‌تواند مشاهده کرد، به گفته بی‌ام‌و موتوراد، شرکت بیش از دو سال است که روی تکنولوژی موتورسیکلت خودران کار می‌کند. در این ویدیو شاهد گشت و گذار یک موتورسیکلت بدون سرنشین در مسیری آزمایشی هستیم که به صورت کاملا خودکار کار را شروع می‌کند، دورهایش را می‌زند و در نهایت از حرکت می‌ایستد.

با این وجود هدف شرکت فروش موتورهای کاملا خودران نیست بلکه بی‌ام‌و می‌خواهد بخشی از این تکنولوژی را به کار گیرد تا در زمان‌های تعیین‌کننده در هنگام موتورسواری، ثبات بیشتری به حرکت موتور ببخشد. چیزی شبیه بیشتر اتومبیل‌های کنونی که می‌توان حرکت آن‌ها را آهسته کرد اما از قابلیت‌هایی مانند ترمز اضطراری خودکار و نگه‌دارنده در مسیر رانندگی هم برخوردار هستند. ظاهرا بی‌ام‌و قصد دارد برای شروع در جهت از بین بردن حوادث اجتناب‌پذیر قدم بردارد.

پیاده‌کردن چنین ویژگی‌هایی از تکنولوژی دستیار راننده روی موتورسیکلت‌ها قطعا می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. می‌توانید سیستم یک اتومبیل را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که پدال ترمز پایین رود و از یک سانحه جلوگیری شود تا در نهایت راننده سالم و سرحال از موقعیت بیرون آید اما اگر این کار را روی یک موتورسیکلت انجام دهید، موتورسوار به پرواز درخواهد آمد و با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد. با در نظر گرفتن سطح کنترل موتورسوار روی تعادل موتور، حتی کوچک‌ترین محرک‌های تصحیح‌کننده خودکار هم می‌تواند خطرهای جدی به بار بیاورد.

اگر بی‌ام‌و قادر به عملی کردن تعدادی از این ایده‌های جذاب باشد، قطعا می‌توان انتظار داشت سرعت روند روبه زوال فروش موتورسیکلت تا حدودی کمتر شود. البته قیمت این وسیله نقلیه هم در کاهش فروش آن تاثیر بسزایی داشته است و تلفیق چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای هم با آن نمی‌تواند به هیج‌ عنوان ارزان تمام شود. مایه خوشحالی است که چنین سازنده بزرگی در بین سازندگان موتورسیکلت به فکر عملی کردن چنین ایده‌ای افتاده است. هر چند که یاماها در چند سال اخیر مشغول سرهم‌بندی کردن یک موتورسیکلت رباتیک بوده است اما بیشتر موفقیت‌ها در این زمینه از طریق سازندگان نوپا به دست آمده است. نظر شما در مورد موتورسیکلت خودران چیست؟

منبع The Verge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.