اپل سرانجام آیفون XS و آیفون XS مکس را رونمایی کرد

پس از ماه‌ها شایعه اپل سرانجام دقایقی پیش گوشی‌های پرچم‌دار جدید خود را با نام‌های آیفون XS (آیفون 10اس) و آیفون XS مکس (آیفون 10اس مکس) معرفی کرد.

0

سال گذشته اپل با معرفی آیفون X یا همان آیفون 10 تحولی در طراحی گوشی‌های خود ایجاد کرد. آیفون X با حذف دکمه هوم، حاشیه‌های ضخیم صفحه‌نمایش و تاچ آی‌دی نحوه تعامل کاربر را نیز تغییر داد و بریدگی صفحه این گوشی هرچند با انتقادهایی همراه بود اما بسیاری از رقبا را وادار به کپی‌کاری کرد. حالا جانشین این گوشی با نام آیفون XS (آیفون 10اس) و نسخه بزرگ‌تری از آن با نام آیفون XS مکس معرفی شده است. نام این دو آیفون با این‌که به شکل آیفون ایکس اس نوشته می‌شود اما تلفظ صحیح آن‌های آیفون 10اس (تِن اس) است.

طراحی آیفون XS و آیفون XS مکس

همان‌طور که انتظار داشتیم طراحی آیفون XS نسبت به نسل پیشین تغییری نکرده است و نسخه مکس نیز در واقع نسخه بزرگ‌تری از همان آیفون محسوب می‌شود. بریدگی صفحه‌نمایش، قاب استیل اطراف گوشی، بدنه شیشه‌ای و حاشیه‌های باریک اطراف صفحه‌نمایش همگی پابرجا هستند. اپل اما این‌بار علاوه بر رنگ‌های نقره‌ای (بدنه سفید) و خاکستری فضایی، رنگ طلایی را نیز به آیفون XS و XS مکس آورده است.

آیفون‌های جدید اپل حالا با استاندارد IP68 دربرابر آب و گردوغبار مقاوم‌تر هستند و بدنه شیشه‌ای امکان شارژ بی‌سیم را فراهم کرده است. آیفون XS مکس حالا با ۲۰۸ گرم وزن، سنگین‌ترین آیفون تاریخ است اما به لطف کاهش حاشیه‌ها توانسته صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر از آیفون 8 پلاس را در ابعادی مشابه جای دهد.

همچنین کماکان خبری از جک هدفون نیست و اپل از بلندگوی مکالمات به عنوان بلندگوی دوم استفاده کرده است. اپل می‌گوید این‌بار کیفیت و بلندی اسپیکرها حتی نسبت به نسل قبل نیز بهبود یافته است.

صفحه‌نمایش آیفون XS و‌ آیفون XS مکس

آیفون XS مانند نسل گذشته از صفحه‌نمایشی ۵.۸ اینچی و از نوع AMOLED استفاده می‌کند درحالی‌که آیفون XS مکس حالا صفحه‌نمایش بزرگ‌تر ۶.۵ اینچی دارد. نسبت تصویر در هر دو ۱۹.۵:۹ بوده و وضوح تصویر به ترتیب برابر با ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ و ۲۶۸۸ در ۱۲۴۲ پیکسل است. به این ترتیب با تراکم پیکسلی بالای ۴۵۰ پیکسل بر اینچ با وضوح بسیار بالایی مواجهیم. اپل همچنین می‌گوید شیشه محافظ این صفحه‌ها از همیشه مقاوم‌تر است.

این صفحات نمایش همچنین گستره رنگی DCI-P3 را پوشش داده و از فناوری‌های دالبی ویژن و HDR10 پشتیبانی می‌کنند. به گفته اپل این صفحه‌نمایش حالا 60 درصد دامنه دینامیکی وسیع‌تری نیز دارد. اپل همچنین کماکان فناوری لمس سه‌بعدی و True-Tone را برای تنظیم خودکار دمای رنگ حفظ کرده است.

اسکن لمس صفحه‌نمایش با نرخ ۱۲۰ هرتز انجام می‌شود تا همه‌چیز روان‌تر انجام شود.

سخت‌افزار و عملکرد آیفون XS و آیفون XS مکس

با این‌که اپل مانند همیشه در مورد مقدار حافظه رم این دو گوشی صحبتی نکرده اما در عوض از تراشه موبایلی قدرتمند A12 Bionic خود در این دو استفاده کرده است و می‌توان گفت آیفون XS و آیفون XS مکس سریع‌ترین گوشی‌های هوشمند دنیا هستند. A12 Bionic اولین تراشه موبایلی ۷ نانومتری است که ۶ هسته پردازشی و ۴ هسته گرافیکی دارد. ۲ هسته قوی‌تر ۱۵ درصد نسبت به نسل پیش قوی‌تر بوده و هسته‌های کم‌مصرف نیز ۴۰ درصد بهینه‌تر شده‌اند. علاوه بر این عملکرد گرافیکی نیز ۵۰ درصد بهبود یافته است.

علاوه بر این موتور عصبی ویژه ۸ هسته‌ای برای عملکرد سریع هوش مصنوعی در این تراشه گنجانده شده است. این موتور می‌تواند ۵ تریلیون عملیات را در ثانیه انجام دهد.

اپل آیفون XS و آیفون XS مکس را در سه ظرفیت ۶۴ گیگابایتی، ۲۵۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایتی عرضه می‌کند و طبق انتظار خبری از درگاه کارت حافظه نیز نخواهد بود.

به گفته اپل حالا سیستم تشخیص چهره فیس آی‌دی حتی سریع‌تر عمل می‌کند و ایمن‌ترین فناوری موجود برای تشخیص هویت است.

به گفته اپل پردازنده جدید امکان ساخت اپلیکیشن‌های نسل جدیدی را فراهم می‌کند که نیازمند قدرت و سرعت بالاتر هستند. یکی از این اپلیکیشن‌ها بازی Elder Scrolls: Blades از شرکت بازی‌سازی مشهور Bethesda است. این بازی قرار است از پاییز برای iOS از راه برسد.

اپلیکیشن بعدی Homecourt نام دارد که از دوربین و پردازنده آیفون XS و فناوری واقعیت افزوده برای آنالیز حرکات بسکتبال استفاده می‌کند.

سرانجام اپلیکیشن سوم یک بازی واقعیت افزوده از شرکت Directive Games است که امکان بازی چندنفره آرکید را با دوستانتان فراهم می‌کند.

دوربین آیفون XS و آیفون XS مکس

اپل در آیفون XS و XS مکس از همان چینش ۱۲+۱۲ مگاپیکسلی استفاده کرده اما سنسور دوربین اصلی بهبود یافته و پیکسل‌ها به ۱.۴ میکرون و دیافراگم به f/1.8 رسیده است. دوربین دوم کماکان تله‌فوتو و با دیافراگم f/2.4 است. دوربین سلفی هم ۷ مگاپیکسلی با f/2.2 بوده و همان سنسورهای فروسرخ و اسکنر را در کنار خود دارد. به گفته اپل همچنین پردازنده تصویر نیز بهبود یافته تا نویز کمتر، دامنه دینامیکی وسیع‌تر و رنگ‌هایی دقیق‌تر را به لطف موتور عصبی A12 به همراه بیاورد.

یک قابلیت مهم دیگر Smart HDR است که ۸ تصویر مختلف را با نورسنجی‌های متفاوت با یکدیگر ترکیب می‌کند تا دامنه دینامیکی و جزئیات بیشتری در تصاویر ثبت شود.

حالت پرتره و نورپردازی پرتره نیز در آیفون XS بهبود یافته است؛ اپل با مطالعه دوربین‌های فول فریم و لنزهای سریع افکت بوکه را نیز بهبود داده تا تصاویری بسیار شبیه به دوربین‌های حرفه‌ای را با گوشی خود بگیرید. علاوه بر این حالا می‌توانید دیافراگم مجازی را پس از عکاسی بین f/1.4 یا f/16 تغییر دهید. (شبیه به پرچم‌داران هواوی)

آیفون XS سرانجام می‌تواند صدای استریو را هنگام فیلم‌برداری ضبط کند. مثل نسل گذشته می‌توانید با وضوح 4K و نرخ 60fps‌ و یا 1080p با نرخ 240fps نیز فیلم‌برداری کنید.

نرم‌افزار آیفون XS و آیفون XS مکس

iOS 12

اپل iOS 12 را در بهار و در کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC خود معرفی کرد. این نسخه از iOS سرانجام همزمان با آیفون‌های جدید عرضه خواهد شد. از جمله ویژگی‌های جدید این نسخه می‌توان به تمرکز بیشتر روی واقعیت افزوده، جستجوی بهتر، بهبود دستیار هوشمند سیری، میموجی و بهبود انیموجی و گزارش نحوه استفاده شما از گوشی و اپلیکیشن‌ها اشاره کرد.

باتری آیفون XS و آیفون XS مکس

به گفته اپل آیفون XS حدود ۳۰ دقیقه و آیفون XS مکس حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه بیشتر نسبت به آیفون X دوام می‌آورد.

آیفون دوسیم‌کارته می‌شود!

اپل سرانجام قابلیت استفاده همزمان از دو سیم‌کارت را به آیفون XS و آیفون XS مکس آورده است. این قابلیت در آمریکا به شکل eSIM و در نسخه ویژه چین به شکل دو سیم‌کارت فیزیکی عرضه می‌شود.

 قیمت و زمان عرضه آیفون XS و آیفون XS مکس

آیفون XS با قیمت پایه ۹۹۹ دلار برای نسخه ۶۴ گیگابایتی به بازار عرضه خواهد شد. نسخه‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی نیز به ترتیب ۱۱۴۹ و ۱۳۴۹ دلار قیمت خواهند داشت. قیمت آیفون XS مکس نیز برای نسخه‌های ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به ترتیب  ۱۰۹۹،  ۱۲۴۹ و  ۱۴۴۹ دلار خواهد بود.

زمان عرضه آیفون XS و XS مکس نیز ۳۰ شهریورماه اعلام شده است.

ویدئوی معرفی آیفون XS، آیفون XS مکس و آیفون XR

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.