آذری جهرمی: گران شدن گوشی ارتباطی به طرح رجیستری ندارد

آذری جهرمی وزیر ارتباطات امروز در برنامه تلویزیونی حاضر شد و یک‌بار دیگر از طرح رجیستری دفاع کرد. به گفته او عامل اصلی گرانی گوشی گران شدن ارز است و نه طرح رجیستری.

0

پس از سال‌ها برنامه‌ریزی و آزمون و خطا طرح رجیستری سرانجام سال گذشته کلید خورد. به این ترتیب جلوی قاچاق رایج گوشی گرفته شد و البته بسیاری از فروشندگان و واردکنندگان به همین بهانه قیمت گوشی‌های وارداتی رسمی را نیز افزایش دادند. اما گرانی اصلی گوشی از اواخر سال گذشته و همزمان با سقوط ارزش ریال دربرابر دلار و سایر واحدهای پولی آغاز شد. حالا قیمت گوشی هوشمندی که سال گذشته با قیمت ۲ میلیون تومان عرضه می‌شد به بیش از ۶ میلیون تومان رسیده است. اما جهرمی اعتقاد دارد این گرانی گوشی ارتباطی به طرح رجیستری ندارد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات امروز طبق انتظار در برنامه تلویزیونی‌ زنده حاضر شد و در این‌باره گفت:

عده‌ای اصرار دارند که بگویند گرانی گوشی به دلیل طرح رجیستری است. این حرف‌ها تخریب پروژه ضدقاچاق است و منافع عده‌ای در پشت این موضوع است. با تلاطم ایجاد شده در بازار ارز حتی پوشک گران شده؛ گوشی که جای خود دارد!

جهرمی همچنین در مورد سواستفاده شرکت‌های واردکننده از ارز دولتی و فروش با قیمت ارز آزاد گفت:

از ۹.۲ میلیارد یورویی که به واردات کالاهای مختلف اختصاص داده شده تنها پرونده‌ای که در حال پیگیری‌ست واردات تلفن همراه است. چون به دلیل شفاف‌سازی از ابتدا تا نقطه انتهایی مشخص است چه کسی چه کاری انجام داده است. برخی افراد با شفافیت مشکل دارند و گرانی گوشی را بهانه کرده‌اند تا طرح رجیستری را بد جلوه دهند.

جهرمی همچنین می‌گوید در دریافت ارز دولتی برای خدمات اپراتورها ناکام بوده درحالی‌که عده‌ای مبالغ هنگفتی را برای واردات آیفون اپل دریافت کرده‌اند.

به گفته جهرمی بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه منتظر ورود به بازار هستند و وارد شدن این گوشی‌ها می‌تواند گرانی ناشی از خلا گوشی در بازار را پوشش دهد. با این‌حال نتیجه گرانی ارز بی‌شک گرانی کالا از جمله گوشی تلفن همراه است و نمی‌توان انتظار داشت قیمت گوشی بدون کاهش قیمت ارز، کاهش محسوسی داشته باشد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.