هواوی تراشه Kirin 980 را معرفی کرد؛ قاتل اسنپ‌دراگون ۸۴۵!

هواوی دقایقی پیش تراشه پرچم‌دار موبایلی خود Kirin 980 را معرفی کرد. به گفته هواوی این تراشه می‌تواند به راحتی رقبای دیگر را کنار بزند.

0

تراشه‌های موبایلی پرچم‌دار نیمه دوم سال ۲۰۱۸ سرانجام از راه رسیدند. هواوی با معرفی Kirin 980 اولین تراشه موبایلی ۷ نانومتری دنیا را در حاشیه نمایشگاه IFA 2018 رونمایی کرد. این تراشه از هسته‌های پردازشی Cortex-A76 شرکت ARM به همراه تراشه گرافیکی Mali-G76 بهره می‌برد. ساخت این تراشه توسط شرکت TSMC انجام شده و هواوی می‌گوید استفاده از لیتوگرافی ۷ نانومتری بهبودهایی نسبت به نسل قبلی ۱۰ نانومتری به همراه خواهد داشت.

هواوی در این تراشه از دو هسته Cortex-A76 با فرکانس بالا و دو هسته Cortex-A76 با فرکانس پایین‌تر استفاده کرده است و به با فناوری DynamIQ وظایف را بین آن‌ها تقسیم می‌کند. علاوه بر این چهار هسته کم مصرف Cortex-A55 نیز وجود دارند تا نهایتاً Kirin 980 یک پردازنده هشت هسته‌ای داشته باشد. به ادعای هواوی با فناوری Flex-Scheduling وظایف به‌درستی به هسته‌ها سپرده خواهد شد اما هنوز فرکانس کاری این تراشه اعلام نشده است.

Kirin 980

پردازنده گرافیکی Mali-G76

هواوی در این تراشه همچنین از پردازنده گرافیکی Mali-G76 استفاده می‌کند که عملکرد و بهینه‌سازی‌های زیادی را نسبت به Mali-G72 در Kirin 970 به خود دیده است. به گفته هواوی این پردازنده ۴۶ درصد عملکرد گرافیکی سریع‌تر و ۱۷۸ درصد بهینه‌سازی مصرف انرژی را با خود دارد. علاوه بر این وقتی تراشه متوجه اجرای بازی‌ها شود فرکانس خود را به شکل هوشمند افزایش خواهد داد. با این وجود انتظار می‌رود عملکرد این تراشه نسبت به Mali-G72 در پی ۲۰ و میت ۱۰ حدود ۳۷ درصد بهتر باشد.

هوش مصنوعی و سرعت اتصال

به ادعای هواوی Kirin 980 نسبت به تراشه‌های ۱۰ نانومتری مثل اسنپ‌دراگون ۸۴۵ و اکسینوس ۹۸۱۰ حدود ۲۰ درصد عملکرد بهتر و ۴۰ درصد مصرف انرژی پایین‌تری خواهد داشت. این چیپست همچنین اولین تراشه با پشتیبانی از حافظه رم ۲۱۳۳ مگاهرتزی LPDDR4X بوده و حالا به دو تراشه پردازش عصبی مجهز شده است. به این ترتیب این تراشه می‌تواند در هر دقیقه ۴۵۰۰ تصویر را شناسایی کند که حدود ۱۲۰ درصد سریع‌تر از واحد پردازش عصبی Kirin 970 است.

سایر مشخصات قابل توجه این تراشه جای دادن ۶.۹ میلیارد ترانزیستور در یک سانتی‌متر مربع، مودم LTE Cat. 21 با سرعت ۱.۴ گیگابیت بر ثانیه و سرعت وای‌فای 1.7 Gbps است. هواوی همچنین پردازنده تصویر را بهبود داده تا بتواند ۴۶ درصد پردازش را سریع‌تر انجام داده و به این ترتیب تصاویر دوربین گوشی دامنه دینامیکی بالاتر و نویز کمتری داشته باشند.

انتظار داریم این تراشه در گوشی‌های میت 20 و میت 20 پرو و همچنین آنر مجیک 2 به‌کار گرفته شود.

منبع theverge Gsmarena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.