اسنپ درباره سایر اپ‌های نصب شده روی گوشی کاربر جاسوسی می‌کند! (+پاسخ اسنپ)

با این‌که این داستان تازه‌ای نیست و پیش از این در اپلیکیشن اسنپ رانندگان شاهد آن بوده‌ایم اما حالا اپلیکیشن اسنپ برای کاربران نیز به لیست اپ‌های نصب شده کاربر سرک می‌کشد!

6

اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته رانندگان اسنپ متوجه شدند اگر اپلیکیشن ویز و یا اپلیکیشن رقیب تپسی را روی گوشی خود نصب داشته باشند قادر به اجرای اپلیکیشن رانندگان اسنپ نخواهند بود. این اقدام اسنپ نه‌تنها یک سیاست ضدرقابتی ناپسند است بلکه نوعی جاسوسی در حریم شخصی رانندگان و سرک کشیدن در اپلیکیشن‌های نصب شده نیز محسوب می‌شود. تپسی به خاطر این‌کار در شورای رقابت از اسنپ شکایت کرد اما سرانجام رأی به نفع اسنپ صادر شد.

حالا ظاهراً اسنپ پا را یک قدم فراتر گذاشته و در کدهای اپلیکیشن اندروید و آیفون خود مواردی را گنجانده تا از نصب برخی اپلیکیشن‌های خاص (عمدتاً رقبا و سرویس‌های مشابه) با خبر شود. البته در حال حاضر اسنپ کاربران کماکان با نصب بودن تپسی به صورت عادی کار می‌کند اما این جاسوسی در اپلیکیشن‌های نصب شده کاربر به هیچ‌وجه توجیهی ندارد.

جاسوسی اسنپ از کاربرانهمان‌طور که در کد اپلیکیشن اسنپ می‌بینید این شرکت دوست دارد بداند کدامیک از اپلیکیشن‌های زیر در گوشی شما نصب شده است:

تمامی این اپلیکیشن‌ها اپ‌های رقیب ایرانی درخواست تاکسی هستند. به این ترتیب بعید نیست در آینده اگر هرکدام از این اپ‌ها را نصب کرده باشید قادر به استفاده از تپ‌سی نباشید. این سیاست ضدرقابتی که ظاهراً در ایران مشکلی ندارد در کشورهای اروپایی و آمریکا باعث می‌شد تا اسنپ صدها هزار دلار جریمه بپردازد.

علاوه بر این همان‌طور که گفتیم سرک کشیدن در اپلیکیشن‌های نصب شده گوشی کار بسیار ناپسندی است. متأسفانه اندروید و iOS هم به‌نحوی طراحی شده‌اند که برای پاسخگویی به این درخواست‌های اپلیکیشن از کاربر تقاضای اجازه نمی‌کنند.


پاسخ رسمی اسنپ

اسنپ در پاسخ به این موضوع در اکانت توییتر خود و همچنین در پاسخ پست اینستاگرام فارنت نوشته است:

دغدغه‌ی شما برای ما مهم است

سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌اواس امکان رویت نام‌ اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی هوشمند را برای همه‌ی اپ‌ها فراهم کرده‌اند و اهل فن می‌دانند که استفاده از آن به معنای دسترسی به محتوای اپلیکیشن‌ها و اطلاعات شخصی افراد در تلفن همراه‌شان نیست. اسنپ نیز با این امکان تنها از نصب اپلیکیشن‌های مشابه باخبر می‌شده و صرفا در تحقیقات بازاریابی خود از آن استفاده می‌کرده است.
با این حال، دغدغه‌ی به وجود آمده می‌تواند ما را از مسیر اصلی دور سازد و باعث آزردگی خاطر مخاطبانمان شود. از آنجایی که رضایت کاربران همیشه برای ما در اولویت بوده و همچنین برای رفع هرگونه سوتعبیر، فعلا از این امکان صرف‌نظر و کد درخواست را از سمت سرور حذف کرده‌ایم. در نسخه‌های بعدی اپلیکیشن‌ مسافر، این امکان به صورت اختیاری فعال خواهد شد، تا افرادی که مایلند در ارائه‌ی بهتر به ما کمک کنند.

امیدواریم به این ترتیب بتوانیم به وظیفه اصلی‌مان که بهبود خدمات حمل‌ونقلی کشور است بهتر عمل کنیم.

با این‌حال ایراد ما به این رویه نادرست اسنپ هم مربوط به دسترسی به محتوای اپلیکیشن‌ها و اطلاعات شخصی افراد نبود. صرفاً دسترسی به لیست اپلیکیشن‌های نصب شده بدون اطلاع کاربر به اعتقاد ما کار صحیحی نیست. بهتر بود این ویژگی از همان ابتدا به‌شکل اختیاری و در ابتدای اجرای اولیه اپلیکیشن مطرح می‌شد.

از طريق توییتر
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. فروغ می‌گوید

    هنگام استفاده از اسنپ گوشی من داغ می شود و شارژ به سرعت کاهش می یابد. وقتی برنامه را ان اینستال میکنم مشکلی ندارم … نود 32 نصب کردم اما مشکل با اسنپ وجود دارد … چرا ؟

  2. علی می‌گوید

    سلام من اسم نرم افزار تپسی رو عوض کردم تو گوشیم اسنپ چند روز متوجه نشد ولی دوباره فهمید اسم پوشه تپسی رو عوض کردم دوباره کار کردولی باز فهمید پس به غیر اسم نرم افزار به فایل و دیتا گوشیم دسترسی داره

  3. دیگو می‌گوید

    سلام، به صورت کلی در ios امکان چنین سوء استفاده وجود ندارد

    1. علی ارغوان می‌گوید

      پاسخ رسمی اسنپ رو بخونید.

  4. s می‌گوید

    نویسنده سوادی در مورد سیستم عامل ios نداره.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      کدی که مشاهده می کنید مربوط به اپلیکیشن iOS اسنپه!