بررسی گلکسی نوت 9 سامسونگ؛ چاقوی سوئیسی

سرانجام نهمین عضو از گوشی‌های خانواده گلکسی نوت سامسونگ نیز معرفی شده و در آستانه ورود به بازار است. اما در فضایی که حالا از هر زمانی رقابتی‌تر است گلکسی نوت 9 با قیمت پایه هزار دلاری خود چقدر می‌تواند موفق باشد؟

3

گلکسی نوت 9 را می‌توان آخرین تلاش سامسونگ برای جبران تمامی نقایص نسلی از گوشی‌های پرچم‌دارش دانست که با گلکسی اس 8 شروع شد. گلکسی اس 8 توانست با طراحی انقلابی و جدید خود خاطره بد گلکسی نوت 7 را به دست فراموشی بسپارد و مخاطبین بسیاری را جذب کند. گلکسی نوت 8 که سال گذشته معرفی شد اولین گوشی سری نوت با طراحی اینفینیتی سامسونگ بود که همچنین دوربین دوگانه را هم به همراه آورد.

محتویات درون جعبه گلکسی نوت 9
محتویات درون جعبه گلکسی نوت 9

سال جدید اما اولین سالی بود که سامسونگ دو گوشی پرچم‌دار را با طراحی قدیمی‌تر عرضه می‌کرد. این شرکت در گلکسی اس 9 سعی کرد با دیافراگم دوگانه دوربین، قابلیت AR Emoji و فیلم‌برداری فوق آهسته مخاطبین را جذب کند اما آمار فروش آن چندان رضایت‌بخش نبود. حالا گلکسی نوت 9 آمده تا علاوه بر جمع کردن تمامی این ویژگی‌ها تمام نقاط ضعف را نیز برطرف کند.

به این ترتیب گلکسی نوت 9 شاید یک گوشی جذاب و انقلابی نباشد و با قیمت بالای تعیین شده، خیلی از کاربران به سمت گلکسی اس 9 پلاس و یا گلکسی نوت 8 متمایل شوند اما حداقل از روی مشخصات فنی این گوشی می‌توان گفت با یکی از کامل‌ترین گوشی‌های هوشمند دنیا مواجهیم.

گلکسی نوت 9 – Galaxy Note 9

ابعاد و وزن ۱۶۱.۹ در ۷۶.۴ در ۸.۸ میلی‌متر – ۲۰۱ گرم

مقاومت دربرابر آب و گردوغبار

 

استاندارد IP68 – مقاوم دربرابر آب تا عمق ۱.۵ متری و به مدت ۳۰ دقیقه
سیستم‌عامل اندروید ۸.۱ اوریو – رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس ۹.۵
صفحه‌نمایش ۶.۴ اینچی – Super AMOLED – وضوح ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل – محافظ گوریلا گلس ۵ – پشتیبانی از HDR10
پردازنده اکسینوس ۹۸۱۰ – چهار هسته ۲.۷ گیگاهرتزی Mongoose M3 و چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A55 + خنک‌کننده واترکربن
پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP18 – هجده هسته‌ای
حافظه رم ۶ یا ۸ گیگابایت LPDDR4
حافظه داخلی ۱۲۸ یا ۵۱۲ گیگابایت UFS 2.1
دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی – دیافراگم متغیر f/1.5 یا f/2.4 – لرزش‌گیر اپتیکال – فوکوس Dual Pixel
دوربین دوم ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو – دیافراگم f/2.4 – لرزش‌گیر اپتیکال
فیلم‌برداری 4K@60fps یا 1080p@240fps یا 720p@960fps
دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی – دیافراگم f/1.7 – فیلم‌برداری 1440p
ویژگی‌های کلیدی قلم S-Pen با بلوتوث – اتصال DeX به مانیتور تنها با یک کابل
باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با فناوری شارژ سریع QuickCharge 2.0 – شارژ بی‌سیم
سایر ویژگی‌ها بلوتوث ۵.۰ – درگاه USB C 3.1 – دستیار بیکسبی – بلندگوی دوگانه
قیمت ۱۰۰۰ یا ۱۲۵۰ دلار

 

با نگاهی به این مشخصات می‌توان متوجه شد سامسونگ تقریباً تمامی ضعف‌های نسل گذشته را برطرف کرده و حالا با یک گوشی هوشمند همه‌فن‌حریف اما با قیمتی گزاف مواجهیم.


طراحی و ساخت گلکسی نوت 9

راستش را بخواهید به خاطر ندارم از آخرین باری که از طراحی و ساخت گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ گله کردیم چند سال گذشته است. گلکسی نوت 9 بسیار جذاب و مستحکم ساخته شده است. خمیدگی قاب پشتی، وزن ۲۰۰ گرمی و قاب فلزی حس کامل یک پرچم‌دار باکیفیت را به شما القا خواهد کرد و ظاهر گوشی طراحی سامسونگ را فریاد می‌زند.

سامسونگ برخلاف هواوی، ال‌جی، وان‌پلاس و نوکیا تسلیم بریدگی صفحه‌نمایش نشده و ترجیح داده تا حاشیه‌های نسبتاً باریک بالا و پایین صفحه را به حال خود رها کند. در گلکسی نوت 9 به نظر می‌رسد حاشیه‌های سمت چپ و راست حالا ضخیم‌تر شده‌اند و خمیدگی صفحه نیز به حداقل خود رسیده است. شاید این تصمیم سامسونگ به خاطر استفاده راحت‌تر از قلم S Pen و همچنین جلوگیری از لمس ناخواسته لبه‌های تصویر باشد.

گلکسی نوت 9 نسبت به نسل قبلی حدود ۰.۲ میلی‌متر ضخیم‌تر و ۶ گرم سنگین‌تر شده که دلیل آن هم استفاده از باتری بزرگ‌تر است. با وجود ارگونومی خوب شکی نیست که این گوشی بسیار بزرگ است و نمی‌توانید به راحتی با یک‌دست با آن کار کنید. سامسونگ همچنین به دلیل نامعلومی دکمه پاور را کمی بالاتر قرار داده که استفاده از آن را دشوارتر می‌کند. دکمه بیکسبی هم در سمت چپ مانند همیشه میهمان ناخوانده شماست و ممکن است بارها به‌جای دکمه کم کردن صدا آن را فشار دهید. سامسونگ حتی امکان غیرفعال کردن این دکمه را نیز حذف کرده است و برای تغییر عملکرد آن باید دست به دامان اپلیکیشن‌های جانبی شوید.

همان‌طور که گفتیم طراحی گلکسی نوت 9 تقریباً مشابه گلکسی نوت 8 است و اگر از جلو به این دو گوشی نگاه کنید قادر به تشخیص آن‌ها از یکدیگر نخواهید بود. قاب اطراف بدنه اما حالا از جنس فلز مات و با لبه‌های تراش خورده است که ظاهری حرفه‌ای تر را به آن داده است. تنها تغییر در پشت گوشی هم انتقال حسگر اثر انگشت به پایین دوربین دوگانه برای دسترسی ساده‌تر است. به اعتقاد ما اگر سامسونگ این دوربین را به شکل عمودی طراحی می‌کرد هم دسترسی به حسگر ساده‌تر می‌شد و هم ظاهر گوشی زیباتر.

گلکسی نوت 9 و قلم آن با استاندارد IP68 دربرابر آب و گردوغبار نیز مقاوم است و نگرانی بابت استفاده از آن‌ها زیر باران و یا حتی تا عمق ۱.۵ متری آب شیرین نخواهید داشت. شیشه محافظه گوریلا گلس ۵ نیز از آسیب‌های سطحی و بروز خط‌وخش روی صفحه گلکسی نوت عزیزتان جلوگیری خواهد کرد؛ هر چند که بهتر است از یک کیس یا محافظ دیگر هم استفاده کنید.

به‌طور کلی گلکسی نوت 9 از نظر طراحی و ساخت تقریباً بی‌نقص محسوب می‌شود. با این‌حال از جسارتی که در طراحی گوشی‌های گلکسی نوت 3، نوت 4 و یا نوت اج دیده بودیم دیگر خبری نیست و می‌توان گفت حالا سری نوت و سری اس از زبان طراحی یکسانی استفاده می‌کنند.


صفحه‌نمایش گلکسی نوت 9

حالا دیگر عادت کرده‌ایم هر بار پرچم‌داری از سامسونگ معرفی می‌شود آن را در صدر جدول بهترین صفحه‌نمایش در گوشی‌های هوشمند ببینیم. داستان یک‌بار دیگر برای گلکسی نوت 9 نیز تکرار شده است. صفحه‌نمایش ۶.۴ اینچی این گوشی نه‌تنها از نسل قبلی کمی بزرگ‌تر است بلکه حداکثر روشنایی آن نیز بهبود یافته است.

این پنل Super AMOLED می‌تواند زیر نور خورشید تا حدود ۶۶۰ نیت روشنایی تولید کند اما وقتی در تختخواب مشغول وبگردی هستید سطح حداقل روشنایی بسیار پایینی برای جلوگیری از آسیب به چشمانتان ساطع کند. البته که می‌توانید فیلتر نور آبی را نیز فعال کنید و همچنین از میان حالت‌های رنگ صفحه‌نمایش به دلخواه خود رنگ‌های اشباع‌تر و یا دقیق‌تر را انتخاب کنید.

دقت رنگ بالا، روشنایی عالی و کنتراست فوق‌العاده تنها مزایای این پنل نسبت به رقبا نیستند و گلکسی نوت 9 همچنین بدون بریدگی صفحه‌نمایش برای تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها بسیار مناسب‌تر است. نسبت تصویر ۱۸.۵:۹ این صفحه برای استفاده همزمان از دو اپلیکیشن و یا تماشای فیلم‌های سینمایی ایده‌آل است و حالا تقریباً اکثر اپلیکیشن‌ها و بازی‌های محبوب از این نسبت تصویر پشتیبانی می‌کنند.

صفحه‌نمایش گلکسی نوت 9  همچنین از قابلیت همیشه روشن نیز بهره می‌برد تا اعلان‌ها، ساعت و تاریخ، قرار ملاقات، نوشته سنجاق شده با S Pen و سایر اطلاعات ضروری همیشه جلوی چشمانتان باشد. بی‌شک صفحه‌نمایش یکی از نقاط قوت اصلی گلکسی نوت 9 است و تماشای ویدئوها با آن لذت بی‌نظیری دارد.


سخت‌افزار و عملکرد گلکسی نوت 9

چند سالی هست که گوشی‌های سری گلکسی نوت با همان پردازنده سری گلکسی اس عرضه می‌شوند. گلکسی نوت 9 هم در اکثر نقاط دنیا از جمله ایران به همان تراشه اکسینوس ۹۸۱۰ مجهز شده که در گلکسی اس ۹ دیده بودیم؛ اما این اصلاً چیز بدی نیست. اکسینوس ۹۸۱۰ دارای هشت هسته پردازشی است که چهارتای آن‌ها از نوع سفارشی Mongoose M3 هستند و پس از هسته‌های آیفون در بخش تک‌هسته‌ای سریع‌ترین محسوب می‌شوند. پردازنده گرافیکی Mali-G72MP18 هم شاید بهترین نباشد اما عملکرد بسیار خوبی را از آن انتظار داریم.

این‌بار سامسونگ گلکسی نوت 9 را در دو نسخه به بازار عرضه می‌کند: نسخه هزار دلاری از ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی بهره برده و نسخه ۱۲۵۰ دلاری به ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت (!) حافظه داخلی مجهز است. این حافظه داخلی را با کارت حافظه ۵۱۲ گیگابایتی می‌توانید تا یک ترابایت نیز گسترش دهید!

اما عملکرد گلکسی نوت 9 در بنچمارک‌ها و در برابر رقبا چگونه است؟ همان‌طور که انتظار داشتیم بسیار مشابه گلکسی اس ۹ پلاس (حداقل در نسخه ۱۲۸ گیگابایتی که در اختیار ما قرار داده شده بود.)

همان‌طور که می‌بینید در بنچمارک پردازشی گیک‌بنچ گلکسی نوت 9 از نظر تک‌هسته‌ای پس از آیفون 10 اپل در رتبه دوم ایستاده و در بخش چند هسته‌ای نیز هم‌تراز با بهترین‌هاست.

در بخش بنچمارک‌های گرافیکی GFX و 3DMark‌ اما ضعف Mali-G72 دربرابر تراشه Adreno 630 اسنپ‌دراگون ۸۴۵ و همچنین پردازنده گرافیکی اختصاصی اپل مشخص می‌شود. به این ترتیب عملکرد گلکسی نوت 9 (نسخه اکسینوس) در بازی‌ها کمی ضعیف‌تر از رقبای اندرویدی مثل وان‌پلاس 6، جی ۷، اکسپریا XZ2 و همچنین آیفون خواهد بود. البته عملکرد گرافیکی گلکسی نوت 9 نسبت به نسل پیش حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد بهبود یافته و کماکان نسبت به پی ۲۰ پرو هواوی گزینه بهتری محسوب می‌شود.

در بنچمارک‌های ترکیبی مانند AnTuTu گلکسی نوت 9 عملکردی عالی داشته و اختلاف آن با رقبا چندان زیاد نیست.

در عمل و در انجام سنگین‌ترین بازی‌ها مثل آسفالت 8، پابجی موبایل و Hearthstone گلکسی نوت 9 عملکرد بسیار خوبی دارد. در کارهای روزمره دیگر از آن کندی‌های قدیمی رابط کاربری سامسونگ خبری نیست و می‌توانید از چندین اپلیکیشن به‌صورت همزمان استفاده کنید بدون این‌که گلکسی نوت 9 خم به ابرو بیاورد!

سامسونگ همچنین با همکاری اپیک گیمز بازی فوق‌العاده محبوب فورتنایت را برای اولین بار به گوشی‌های گلکسی آورده است. به این ترتیب با گلکسی نوت 9 می‌توانید زودتر از سایرین از این بازی روی گوشی هوشمندتان لذت ببرید.

فورتنایت موبایل البته به اعتقاد ما تجربه فوق‌العاده‌ای نیست. نرخ فریم بازی به 30fps محدود شده، کنترل کاراکتر و عکس‌العمل به‌موقع دشوار بوده و برخلاف چیزی که در برخی وب‌سایت‌های دیگر درج شده حالت گرافیکی epic هنوز در این بازی غیرفعال است.

سیستم خنک‌کننده واترکربن

به گفته سامسونگ گلکسی نوت 9 از یک سیستم خنک کننده واترکربن برای خنک نگه داشتن پردازنده در هنگام انجام کارهای سنگین مثل بازی‌ها بهره می‌برد. خوب است بدانید تمامی گوشی‌های هوشمند در هنگام بازی کردن طولانی دچاره Thermal Throttling شده و فرکانس پردازشی آن‌ها افت می‌کند. هدف سامسونگ حفظ سرعت پردازنده برای مدت طولانی‌تری است.

برای سنجش قدرت این خنک‌کننده ابتدا بنچمارک گرافیکی 3DMark را برای چندین بار متوالی بدون وقفه اجرا کردیم تا میزان کاهش امتیاز آن را پس از گرم شدن گوشی بسنجیم.

همان‌طور که می‌بینید عملکرد حرارتی گلکسی نوت 9 بسیار خوب بوده و کاهش فرکانس و عملکرد پس از هشت بار بنچمارک متوالی یا حدود ۳۰ دقیقه رخ می‌دهد.

پس از آن تصمیم گرفتیم برای یک سناریوی واقعی‌تر تغییرات نرخ فریم در بازی مدرن آسفالت ۹ با گرافیک بالا را اندازه‌گیری کنیم. نمودار زیر تغییرات FPS بر حسب زمان را نمایش می‌دهد.

پایداری عالی گلکسی نوت 9

نمودارهای زیر نیز درصد استفاده از پردازنده و همچنین پردازنده گرافیکی را نمایش می‌دهند. همان‌طور که می‌بینید آسفالت 9 به توان پردازشی اکسینوس ۹۸۱۰ نیاز چندانی ندارد اما از حداکثر توان گرافیکی نیز استفاده می‌کند.


نرم‌افزار و رابط کاربری گلکسی نوت 9

گلکسی نوت 9 با اندروید ۸.۱ و رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس ۹.۵ به بازار عرضه می‌شود. در شرایطی که اندروید 9 رسماً معرفی شده و آپدیت آن نیز برای برخی گوشی‌ها منتشر شده خرید یک گوشی هزار دلاری با نسخه قدیمی اندروید کمی غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد؛ خصوصاً این‌که سامسونگ معمولاً دیرتر از سایرین گوشی‌های خود را به نسخه‌های جدیدتر اندروید آپدیت می‌کند.

با این‌حال رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس ۹.۵ بسیار غنی طراحی شده و تقریباً هر قابلیتی را که بخواهید در آن پیدا خواهید کرد. در این‌جا به برخی از این قابلیت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تم‌های متنوع
  • قابلیت نصب دوگانه یک پیام‌رسان
  • پوشه امن برای قرار دادن فایل‌های شخصی
  • اسکرین شات هوشمند
  • شخصی‌سازی نوار ناوبری
  • ساخت تصاویر متحرک گیف از ویدئوها
  • جسچر حسگر اثر انگشت
  • حالت استفاده با یک‌دست
  • مدیریت مصرف اتری، عملکرد و پاکسازی فایل‌های اضافه

قابلیت استفاده از حالت DeX بدون نیاز به داک

یکی از ویژگی‌های جدید گلکسی اس 8 سامسونگ قابلیت اتصال به داک DeX و سپس مانیتور برای استفاده از اپلیکیشن‌های اندرویدی در حالت دسکتاپ بود. خبر خوب این‌که در گلکسی نوت 9 نیازی به دکس ندارید و به‌لطف خنک‌کننده بهینه آن می‌توانید با یک کابل اتصال USB-C به USB-C و یا USB-C به HDMI گوشی را مستقیماً به مانیتور متصل کنید.

قیمت این کابل یا تبدیل مناسب البته چیزی حدود ۵۰ دلار است و باید آن را جداگانه تهیه کنید. با این‌حال اگر کامپیوتر یا لپ‌تاپ در اختیار ندارید برخی نرم‌افزارها مثل مجموعه آفیس و یا مرورگر کروم عملکرد خوبی در حالت دکس دارند و حتی می‌توانید از قلم و صفحه گلکسی نوت به عنوان ترک‌پد و یا صفحه طراحی استفاده کنید.

بیکسبی ۲.۰ دستیار ناخوانده سامسونگ

وقتی سامسونگ یک دکمه اختصاصی را برای فراخوانی دستیار بیکسبی در گلکسی اس ۸ گنجاند متوجه شدیم این دستیار صوتی به‌این زودی‌ها جایی نمی‌رود! سامسونگ می‌گوید بیکسبی در نسخه دوم خود و در گلکسی نوت 9 بهبودهای فراوانی داشته و حالا هوشمندتر شده است.

با این‌حال در استفاده ما بیکسبی همیشه کندتر و کم‌دقت‌تر از دستیار گوگل عمل می‌کند و با این‌که برخی کارهای ویژه را نیز می‌تواند انجام دهد اما بعید است هیچکس آن را به دستیار هوشمند گوگل ترجیح دهد. مهم‌تر از همه این‌که بیکسبی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و برای اکثر کاربران گلکسی نوت 9 بیکسبی به یک دکمه بی‌مصرف در کنار گوشی تبدیل خواهد شد.

خوشبختانه می‌توانید دکمه بیکسبی را از کار بیندازید اما امکان تغییر عملکرد آن و اجرای دستیار گوگل یا هر اپلیکیشن دیگری با فشردن این دکمه وجود ندارد.


قلم S Pen در گلکسی نوت 9؛ کاراتر از گذشته

و اما ویژگی اصلی که گلکسی نوت 9 را نسبت به گلکسی اس 9 پلاس متمایز می‌کند قلم S Pen است. می‌توان گفت گلکسی نوت تنها گوشی هوشمند مدرنی است که به یک قلم  دقیق مجهز شده است. قلم S Pen نه‌تنها برای طراحان و گرافیست‌ها بلکه برای کاربران عادی نیز بسیار مفید است و برای یادداشت‌برداری یا انجام کارهای دقیقی مثل ویرایش پرونده‌ها از آن لذت خواهید برد.

قلم S Pen جدید در همه رنگ‌های گلکسی نوت 9 به‌جز رنگ آبی اقیانوسی به رنگ بدنه است. در رنگ آبی که رنگ شاخص امسال نوت محسوب می‌شود این قلم به رنگ زرد و طلایی است تا به نحوی تمرکز بیشتر سامسونگ روی آن مشخص شود.

همان‌طور که گفتیم این قلم هم دربرابر آب مقاوم است. حتی وقتی صفحه‌نمایش گوشی خاموش باشد می‌توانید با درآوردن قلم از جای خود روی صفحه‌نمایش یادداشت نوشته و آن را ذخیره کرده و یا در صفحه‌نمایش همیشه روشن سنجاق کنید.

اما ویژگی جدید S Pen حالا اتصال بلوتوث آن به گلکسی نوت 9 است. درحالی‌که تمام قابلیت‌های قبلی بدون نیاز به انرژی و باتری کار می‌کند حالا قابلیت‌های جدیدی برای اتصال بلوتوث در نظر گرفته شده است. برخی از این قابلیت‌ها به شرح زیر هستند:

  • اجرا کردن اپلیکیشن دلخواه
  • سوییچ بین دوربین سلفی و اصلی
  • استفاده به عنوان ریموت شاتر دوربین
  • جابجا شدن بین اسلایدها در پاورپوینت
  • متوقف کردن و ادامه پخش موسیقی و ویدئو
  • جابجا شدن بین تصاویر گالری

سامسونگ برای تأمین انرژی اتصال بی‌سیم S Pen از یک سوپرخازن درون قلم استفاده کرده است که می‌تواند انرژی لازم برای ۳۰ دقیقه استفاده را تأمین کند. برای شارژ کردن قلم هم برخلاف قلم اپل نیازی به اتصال آن به درگاه شارژ ندارید و کافیست آن را درون گوشی قرار داده تا ظرف مدت ۴۰ ثانیه کاملاً شارژ شود.


تشخیص هویت در گلکسی نوت 9

متأسفانه برخلاف انتظارها سامسونگ نتوانست حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر را به گلکسی نوت 9 برساند. با این‌حال این گوشی روش‌های متنوعی برای تشخیص هویت و آنلاک کردن دارد.

حسگر اثر انگشت حالا کمی پایین‌تر از ماژول دوربین دوگانه قرار گرفته و دسترسی به آن راحت‌تر است. سرعت و دقت این حسگر بسیار خوب است و ثبت اثر انگشت شما نیز تنها با یک سوایپ انجام می‌شود.

سامسونگ همچنین یک اسکنر عنبیه چشم نیز در گلکسی نوت 9 قرار داده که با همکاری فناوری تشخیص چهره کار می‌کند و بسته به شرایط نوری یکی از آن‌ها فعال خواهد شد. با این‌حال تشخیص چهره امنیت چندان بالایی ندارد و اسکن عنبیه نیز نسبتاً کند عمل می‌کند.

با این‌حال می‌توان گفت سامسونگ مجموعه خوبی را برای تشخیص هویت در گلکسی نوت 9 در نظر گرفته است و احتمالاً در گلکسی اس 10 شاهد حسگر اثر انگشت یکپارچه با صفحه‌نمایش نیز خواهیم بود.


دوربین گلکسی نوت 9

برخلاف سال گذشته که گلکسی نوت 8 دوربین دوگانه و بهتری نسبت به گلکسی اس 8 پلاس داشت امسال سامسونگ همان ماژول گلکسی اس ۹ پلاس را به گلکسی نوت ۹ آورده است. البته این موضوع بدی نیست و حالا نوت جدید سامسونگ به یکی از بهترین دوربین‌ها در میان گوشی‌های هوشمند مجهز شده است.

هر دو دوربین پشتی گلکسی نوت 9 دوازده مگاپیکسلی و مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال هستند. دوربین اصلی قابلیت تغییر فیزیکی دیافراگم بین F/1.5 و F/2.4 را دارد تا در هر شرایط نوری بهترین عملکرد را داشته باشد و دوربین دوم هم زوم دوبرابری اپتیکال دارد. دوربین سلفی گلکسی نوت 9 نیز ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 انتخاب شده است.

رابط کاربری دوربین گلکسی نوت 9 ساده و کاراست. در حالت حرفه‌ای یا Pro Mode می‌توانید علاوه بر سرعت شاتر، ISO، وایت بالانس و فوکوس دستی، دیافراگم را نیز به شکل دستی بین F1.5 و F2.4 تغییر دهید.

هوش مصنوعی در دوربین گلکسی نوت 9

سامسونگ حالا کمی با تأخیر نسبت به رقبا قابلیت هوش مصنوعی را نیز به دوربین آورده است. با فعال بودن قابلیت Scene Optimizer دوربین سعی می‌کند سوژه‌های مختلف از جمله منظره غروب، درختان، غذا و چهره را شناسایی کرده و تنظیمات دوربین را با توجه به آن‌ها تغییر دهد. خوشبختانه این تغییرات برخلاف دوربین گوشی‌های هواوی اشباع رنگ‌ها را بیش از حد تغییر نمی‌دهد اما توصیه می‌کنیم اگر به ثبت تصاویر طبیعی علاقه دارید این قابلیت را خاموش کنید.

اما قابلیت مفیدتر هوش مصنوعی در گلکسی نوت 9 ویژگی Flaw Detection نام دارد. این قابلیت می‌تواند در صورتی که تصویری تار ثبت شود یا یکی از افراد درون تصویر پلک بزند مشکل را به شما هشدار دهد تا بتوانید عکس دیگری بگیرید.

کیفیت تصاویر دوربین گلکسی نوت 9

کیفیت تصاویر ثبت شده با گلکسی نوت 9 درست مثل گلکسی اس 9 عالی است. تصاویر در نور روز کماکان امضای رنگ‌های گرم‌تر و جزئیات شارپ شده سامسونگ را دارند اما از نظر دامنه دینامیکی، شادابی رنگ‌ها، کنتراست و جزئیات عالی هستند. دوربین دوم تله‌فوتو نیز از نظر این فاکتورها بسیار خوب عمل می‌کند و در نور مناسب می‌توانید بدون نگرانی تا دوبرابر روی سوژه‌ها زوم کنید؛ خصوصاً این‌که دوربین دوم هم به لرزش‌گیر اپتیکال مجهز شده است.

در نور کم نیز کماکان گلکسی نوت 9 به لطف دیافراگم f/1.5 تصاویری عالی ثبت می‌کند که نسبت به آیفون 10، ال‌جی جی 7 یا اکسپریا XZ2 بهتر و با نویز کمتری هستند. به این ترتیب می‌توان تصاویر نور کم گلکسی نوت 9 را کمی ضعیف‌تر از پی 20 پرو یا پیکسل 2 اما کماکان بسیار خوب توصیف کرد.

دوربین سلفی گلکسی نوت 9 حالا زاویه دید نسبتاً محدودتری نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر دارد اما کماکان می‌توانید دو سه نفری را درون تصویر جای دهید. وضوح تصاویر بسیار خوب و نورسنجی نیز مناسب انجام می‌شود. در نور کم دوربین سلفی پیکسل ۲ کماکان تصاویر بهتری ثبت می‌کند اما سلفی‌های نوت 9 نیز قابل قبول است.

دوربین دوم یک کاربرد مهم دیگر هم دارد و آن هم ثبت تصاویر پرتره است. گلکسی نوت 9 می‌تواند تصاویر پرتره را همزمان با زوم ۲ برابر و بدون زوم ذخیره کند و دقت تشخیص لبه‌ها نیز در آن بسیار خوب است. حالت پرتره البته در دوربین سلفی هم وجود دارد اما از آن‌جا که دوربین دومی برای تشخیص عمق حاضر نیست دوربین گاهی اوقات بخش‌هایی از مو و چهره شما را نیز تار می‌کند.

کیفیت فیلم‌برداری گلکسی نوت 9

گلکسی نوت 9 به لطف پردازنده قدرتمند خود می‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه یا ویدئوهای 1080p را تا نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. اما اگر می‌خواهید از قابلیت لرزش‌گیر دیجیتال عالی گلکسی نوت 9 نیز برخوردار شوید بهتر است حالت 4K@30fps را انتخاب کنید.

گلکسی نوت 9 می‌تواند ویدئوها را با کدک رایج H.264 برای سازگاری بهتر با تمام دستگاه‌ها و یا کدک جدید H.265 برای کاهش حجم فایل خروجی ضبط کند. بیت‌ریت ویدئوهای 4K چیزی حدود 42Mbps برای نرخ 60fps و حدود 48Mbps برای 30fps است. صدا نیز همواره به شکل استریو و با بیت‌ریت عالی 256Kbps ضبط می‌شود.

کیفیت ویدئوهای 4K گلکسی نوت 9 را می‌توان عالی ارزیابی کرد. جزئیات بالا، نویز بسیار کم، رنگ‌های جذاب، دامنه دینامیکی عالی و کنتراست مناسب. هنگام فیلم‌برداری نیز می‌توانید از دوربین تله‌فوتو برای زوم کردن استفاده کنید که شاید جزئیات آن کمتر از دوربین اصلی باشد اما از زوم کردن با گوشی‌هایی مثل پیکسل ۲ بسیار بهتر است.

یکی دیگر از قابلیت‌های ویژه گلکسی نوت 9 فیلم‌برداری سوپراسلوموشن با نرخ 960fps است. این حالت البته به وضوح 720p و ضبط تنها ۰.۴ ثانیه محدود شده است و برای ضبط نیاز به روشنایی بالا دارید. وقتی ویدئو با نرخ 30fps بازپخش می‌شود آن ۰.۴ ثانیه به ۱۲ ثانیه تبدیل شده و می‌توانید از کوچک‌ترین حرکت‌ها در صحنه لذت ببرید.

اموجی‌های واقعیت افزوده سامسونگ

درست مثل گلکسی نوت 9 سامسونگ قابلیت AR Emoji را به گلکسی نوت 9 نیز آورده است. در اپلیکیشن دوربین می توانید چهره خود را اسکن کرده و یک کاراکتر سه‌بعدی از خودتان بسازید. سپس از طریق آن صحبت کرده و یا اموجی‌های چهره خود را برای دوستانتان ارسال کنید.

با این‌حال AR Emoji‌ سامسونگ کماکان فاصله زیادی با انیموجی اپل و همچنین میموجی دارد که با iOS 12 معرفی شد. تشخیص ضعیف حالات چهره و جذابیت پایین خود مدل در AR Emoji باعث می‌شود پس از چند دقیقه به‌کلی استفاده از آن را فراموش کنید.


صدا در گلکسی نوت 9

اسپیکرهای استریو برای اولین بار به سری گلکسی نوت آمده‌اند. تک اسپیکر اصلی در پایین گوشی قرار داشته و بلندگوی مکالمات به عنوان اسپیکر دوم انجام وظیفه خواهد کرد. بلندگوی پایینی وظیفه پخش صداهای با فرکانس پایین‌تر و بلندگوی بالایی نیز فرکانس‌های بالاتر را برعهده دارد. با این‌حال وقتی گوشی را افقی بگیرید این دو بلندگو نقش کانال‌های چپ و راست را ایفا خواهند کرد.

بلندی صدای گلکسی نوت 9 بسیار خوب است و می‌توانید روی آن برای تماشای ویدئوها حساب باز کنید. با این‌حال جای خالی فرکانس‌های پایینی مانند بیس احساس می‌شود و در این زمینه کماکان گوشی‌هایی مثل ریزرفون یا آیفون 10 عملکرد بهتری دارند.

اسپیکر گلکسی نوت 9

بلندگوهای گلکسی نوت 9 حالا نه‌تنها صدای بلندتری نسبت به گلکسی اس ۹ تولید می‌کنند بلکه حالا به فناوری دالبی اتموس نیز مجهز شده‌اند. با فعال کردن حالت‌های خودکار، موزیک، صدا یا فیلم می‌توانید در ویدئوهای سازگار با این قابلیت از صدای فراگیر لذت ببرید.

گلکسی نوت 9 یکی از آخرین بازمانده‌های مجهز به درگاه ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیز هست. از نظر کیفیت و شفافیت صدا گلکسی نوت 9 یکی از بهترین مدل‌های بازار است و اگر پرچم‌داران ال‌جی را با مبدل صوت Quad DAC کنار بگذارید نوت ۹ یکی از گزینه‌های عالی برای خوره‌های صداست. با این‌حال به دلیل نبود یک آمپلی‌فایر قدرتمند نباید از این گوشی انتظار درایو هدفون‌های فول‌سایز با امپدانس بالا یا حساسیت کم را داشته باشید.

خوشبختانه ایرفون درون جعبه که با همکاری AKG ساخته شده است یکی از بهترین نمونه‌هایی است که به رایگان با خرید گوشی دریافت می‌کنید و احتمالاً نیاز شما به خرید یک ایرفون گران را برطرف خواهد کرد.

گلکسی نوت 9 و LDAC
گلکسی نوت 9 و هدفون نویزکنسلینگ بی‌سیم WH-1000XM2 سونی زوج خوبی هستند!

به‌لطف اندروید 8 گلکسی نوت 9 همچنین از کدک LDAC سونی برای اتصال صوتی بلوتوث پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب اگر یک هدفون بی‌سیم با پشتیبانی از LDAC دارید می‌توانید از موزیک‌های باکیفیت با بیت‌ریت 990kbps لذت ببرید. در غیر این‌صورت گلکسی نوت 9 از کدک‌های aptX و aptX HD نیز پشتیبانی خواهد کرد.


باتری و دوام شارژ گلکسی نوت 9

دوام شارژ گلکسی نوت 9

حتماً خاطره ناگوار گلکسی نوت ۷ و آتش گرفتن باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن را به‌خاطر دارید. به اعتقاد کارشناسان افزایش حجم باتری و نبود جای کافی در بدنه گوشی باعث سوراخ شدن و آتش گرفتن باتری شده بود. به همین دلیل سامسونگ در گلکسی نوت ۸ ظرفیت باتری را به ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعت کاهش داد که البته کاهش دوام شارژ را به همراه داشت.

خوشبختانه سامسونگ حالا موفق شده یک باتری بزرگ ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی را درون بدنه گلکسی نوت 9 جای دهد تا یکی از نقاط ضعف اصلی گلکسی نوت ۸ نیز برطرف شود.

خوشبختانه در آزمایش‌های ما این باتری توانست حدود ۱۶ ساعت برای پخش ویدئوی اچ‌دی با روشنایی ۵۰ درصد دوام بیاورد. در آزمون باتری PCMark‌ با روشنایی ۲۰۰ نیت هم گلکسی نوت 9 توانست ۹ ساعت و ۲۹ دقیقه دوام بیاورد که جهش بسیار خوبی نسبت به نسل گذشته محسوب می‌شود.

به این ترتیب گلکسی نوت ۹ شاید آن دوام شارژ نسل‌های ابتدایی گلکسی نوت و یا گوشی‌هایی مثل میت ۱۰ پرو را نداشته باشد اما حالا به‌راحتی یک روز کامل با استفاده سنگین و دو روز با استفاده سبک را دوام می‌آورد؛ چیزی که نمی‌توانستیم راجع به گلکسی اس ۹ پلاس یا گلکسی نوت ۸ بگوییم.

گلکسی نوت 9 همچنین قابلیت شارژ بی‌سیم سریع را نیز دارد اما از نظر شارژ کابلی کماکان از فناوری قدیمی QuickCharge 2.0 استفاده می‌کند. به این ترتیب شارژ کردن کامل باتری به چیزی حدود ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه زمان نیاز دارد.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

گلکسی نوت 9 به اعتقاد ما شبیه یک چاقوی سوئیسی است. اگر همه‌چیز را در یک گوشی هوشمند می‌خواهید گلکسی نوت 9 انتخاب فوق‌العاده‌ای است. این گوشی البته به جز صفحه‌نمایش در سایر فاکتورها بهترین نیست؛ به‌طور مثال عملکرد گرافیکی آیفون 10 یا وان‌پلاس ۶، دوربین اصلی پیکسل ۲، دوام شارژ پی ۲۰ پرو و تازگی طراحی اوپو فایند ایکس را ندارد اما برخلاف تمامی این گوشی‌ها گلکسی نوت 9 فاقد یک ایراد شاخص است و می‌توان گفت سامسونگ تمامی نقاط ضعف آن را برطرف کرده است.

گلکسی نوت 9 یک گوشی کامل و شاید نزدیک‌ترین چیز به یک کامپیوتر جیبی باشد. قلم S Pen برای تولید محتوا، حالت DeX، خنک‌کننده قدرتمند و صفحه‌نمایش غول‌پیکر این گوشی را به یکی از بهترین ابزارها تبدیل کرده است و اگر به دنبال یک دستگاه همه‌کاره هستید و البته توان پرداخت هزار دلار برای این گوشی را دارید در خرید آن شک نکنید.

90%
عالی

گلکسی نوت 9 سامسونگ؛ چاقوی سوئیسی

گلکسی نوت ۹ را می‌توان یکی از کامل‌ترین گوشی‌های اندرویدی دانست. صفحه‌نمایش عالی، کیفیت ساخت فوق‌العاده، عملکرد سریع، دوربین‌های باکیفیت و دوام شارژ بالا همگی از ویژگی‌های مثبت این گوشی هستند. علاوه بر این قلم S Pen حالا کاربردی‌تر از هر زمان دیگری بوده و بی‌شک یک ویژگی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • صدا
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید

گلکسی نوت 9 اما یک گوشی بی‌نقص نیست. قیمت بالای ۱۰۰۰ دلاری این گوشی به‌تنهایی بسیاری از خریداران را منصرف خواهد کرد. همچنین طراحی تکراری و استفاده از نسخه قدیمی اندروید نیز از دیگر نقاط ضعف این کهکشانی هستند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. یه بنده خدایی می‌گوید

    تو هستی الان؟

  2. سهیل می‌گوید

    چرا خرگوش نشدی با نمک

  3. ارسلان می‌گوید

    این چاقوی زنجانم نیست!