کمپین مثل اول؛ حرکتی تازه در راستای مسئولیت اجتماعی همراه اول
همراه اول در مردادماه ۹۷ و همراه با جشن تولد ۲۴ سالگی خود کمپین جدیدی را با نام مثل اول آغاز کرده است. این کمپین در راستای مسئولیت اجتماعی همراه اول به فعالیتهای خیرخواهانه میپردازد.
همراه اول به عنوان قدیمیترین اپراتور تلفن همراه کشور حالا همزمان با جشن تولد ۲۴ سالگی خود کمپین مثل اول را راهاندازی کرده است. این کمپین که میتوانید آن را با هشتگ #مثل_اول در شبکههای اجتماعی دنبال کنید اقدامات خیرخواهانهای را در راستای مسئولیتهای اجتماعی شرکت انجام میدهد.
اما پیش از آشنایی با کمپین مثل اول خوب است کمی بیشتر راجع به مسئولیتهای اجتماعی شرکتهای فعال در حوزه آیتی بدانیم.
مسئولیت اجتماعی چیست؟
مسئولیت اجتماعی در واقع مجموعهای از وظایف و تعهدات شرکتهاست که آنها بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکنند انجام دهند. در واقع انجام این فعالیتها فراتر از منافع شرکتهاست و یک نوع مسئولیت در برابر اجتماعی است که که هر سازمان در آن فعالیت میکند.
با افزایش روزافزون اثرگذاری شرکتهای بر محورهای تشکیلدهنده توسعه پایدار یعنی «اقتصاد»، «جامعه» و «محیط زیست» مفهومی به نام مسئولیت اجتماعی سازمانها یا CSR ظهور کرده است. از آنجا که شرکتها از منابع انسانی، طبیعی و اقتصادی جامعهای که در آن فعالیت میکنند استفاده میبرند در مقابل آن مسئول هستند. در نگاه جدید در دنیای مدیریت مسئولیت شرکتها دیگر فقط به افزایش سود سهامداران ختم نمیشود.
مسئولیت اجتماعی شرکتهای حوزه فناوری چیست؟
شرکتهای حوزه فناوری و ICT با فعالیتهای گسترده خود بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر روی جامعه، اقتصاد و محیط زیست تأثیرگذار هستند. به همین دلیل انتظار از این شرکتها این است که بخشی از درآمد خود را برای بهبود این محورها در راستای مسئولیت اجتماعی بهکار گیرند.
برخی از تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم فعالیتهای شرکتهای حوزه ICT شامل تأثیر روی محیط زیست از طریق تولید پسماندهای الکترونیک و ارتعاشات الکترومغناطیس، جذب سرمایههای خصوصی و دولتی و کسب مجوزها و انحصار خدمات مختلف است. گستره مخاطب عظیم این شرکتها خصوصاً شرکتهای مخابراتی مسئولیتهایی از بابت فرهنگسازی را نیز متوجه این شرکتها کرده است.
به همین دلیل انتظار میرود شرکتهای فعال در این حوزه نیز با توجه به حجم فعالیتهای خود در زمینه مسئولیت اجتماعی فعال باشند.
همراه اول در زمینه مسئولیت اجتماعی خود چه کارهایی انجام داده است؟
کمپین مثل اول اولین فعالیت همراه اول در راستای مسئولیتهای اجتماعی نیست. همراه اول در وبسایت خود و در راستای تحقق چشمانداز تبدیل شدن به «محبوبترین شرکت ایرانی» محورهای هشتگانهای برای مسئولیت اجتماعی خود در نظر گرفته است:
۱. خیریه: اقداماتی که با هدف کمک به نیازمندان و بیماران انجام میشوند.
۲. رفتارهای حامیانه: حمایت (اعم از حمایت مالی، اطلاعرسانی، هدیه و …) از فعالیتهایی که توسط سایر مجموعهها (شرکتها، سازمانها، نهادها و …) انجام میشوند.
۳. محیط زیست: اقداماتی که با هدف حفظ محیط زیست و منابع طبیعی انجام میشوند.
۴. اشتغالزایی: اقداماتی که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم منجر به ایجاد فرصتهای شغلی میشود.
۵. مشتریمداری: اقداماتی که در راستای پاسخگویی به انتظارات مشتریان انجام میشوند.
۶. سلامت و بهداشت: اقداماتی که با هدف گسترش سلامت و بهداشت انجام میشوند.
۷. فرهنگسازی: اقداماتی که با هدف ارتقای فرهنگ در زمینههای مختلف انجام میشوند.
۸. آموزش: اقداماتی که با هدف ترویج و گسترش آموزش انجام میشوند.
برخی از فعالیتهای مهم همراه اول در راستای مسئولیت اجتماعی این شرکت به شرح زیر است:
· موسسه خیریه امداد اول: این موسسه با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهریورماه ۹۶ آغاز بهکار کرد. از این طریق مشترکین همراه اول می توانند به صورت مستقیم در امور خیریه در مناطق محروم و یا مناطق خاص مد نظر خود، مدرسه سازی، تحصیل نیازمندان، کمک به یک منطقه خاص در کشور و… به صورت هوشمند و با نظارت کمیته امداد مشارکت داشته باشند. مشترکین همراه اول می توانند با ارسال پیامک به سرشماره ۸۸۷۷ و یا شماره گیری کد #۸۸۷۷ *به صورت رایگان عضو سامانه کمک به کمیته امداد امام خمینی (ره) شوند.
· حمایت از زلزلهزدگان کرمانشاه: سال گذشته همراه اول به هموطنان زلزلهزده در کرمانشاه ۴۸ ساعت مکالمه رایگان اهدا کرده و ۱۳۰۰ کانکس را نیز برای اسکان به این منطقه ارسال کرد. هفته گذشته و همزمان با تولید ۲۴ سالگی همراه اول این شرکت کمکی ۵۰ میلیارد ریالی برای بازسازی مدارس مناطق زلزلهزده هزینه کرد.
· همراهی تیم ملی فوتبال: همراه اول اولین حامی رسمی تیم ملی فوتبال کشور است مشترکین این اپراتور میتوانند در باشگاه هواداران تیم ملی عضو شوند. همراه اول همچنین تسهیلاتی از جمله بستههای رومینگ را برای هواداران تیم ملی در نظر گرفته است.
· همراه طبیعت: برای جلوگیری از صدمه بیشتر به محیط زیست همراه اول قصد دارد قبوض کاغذی را به کلی حذف کند. با اینکار سالانه ۱۴۱۸۷ درخت قطع نمیشوند و مقادیر عظیمی از دی اکسید کربن نیز به اکسیژن تبدیل خواهد شد. همراه اول برای انصرف از دریافت قبوض کاغذی صفحهای را در وبسایت خود تدارک دیده و راههای جایگزین دریافت قبض را نیز معرفی کرده است.
· آموزش در خصوص تأثیر تابش امواج الکترومغناطیسی روی انسان
کمپین مثل اول
در تازهترین فعالیت همراه اول در زمینه مسئولیتهای اجتماعی این شرکت کمپین مثل اول را برای نوسازی مدارس مناطق زلزلهزده راهاندازی کرده است.
همراه اول با حضور رسانهها، هنرمندان، خیرین و فعالان مدرسهسازی کمپین مثل اول را رونمایی کرد. این شرکت از همه مردم نیز دعوت میکند تا از طریق سامانه #۲۴* در کمپین بازسازی مدارس محروم کشور مشارکت کنند.