تلفن همراه در کشور ۲۴ ساله شد؛ با دستاوردهای همراه اول آشنا شوید

۲۴ سال پیش در همین روزها اولین ارتباط موبایلی کشور از طریق تلفن همراه برقرار شد. در این مطلب نگاهی به دستاوردهای همراه اول در طول این ۲۴ سال خواهیم داشت.

0

به بهانه ۲۴ سالگی تلفن همراه و همچنین شرکت ارتباطات سیار خوب است نگاهی به دستاوردهای همراه اول  به عنوان اولین اپراتور موبایلی ایران داشته باشیم.

شرکت ارتباطات سیار ایران که امروزه همراه اول نامیده می‌شود ابتدا ۱۹ مردادماه سال ۱۳۷۳ با واگذاری ۴ سیم‌کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، عرضه سیم‌کارت تلفن همراه را در ایران آغاز کرد. بهره‌برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه در مردادماه همان‌سال در تهران با ۲۴ سایت BTS و ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد و سپس گسترش شبکه در کل تهران و کشور ادامه پیدا کرد.

با جدی شدن خصوصی‌سازی صنعت مخابرات کشور همراه اول از سال ۱۳۸۶ با نام همراه اول و نشان جدید دوحلقه فیروزه‌ای و نارنجی رنگ با شعار «هیچکس تنها نیست» به کار خود ادامه داد و در سال ۱۳۸۹ سرانجام پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.

دستاوردهای همراه اول - جایگاه

در حال حاضر همراه اول ۷۵.۸۵ میلیون مشترک ثبت شده و ۵۱.۵ میلیون مشترک فعال در لحظه دارد. این شرکت از نظر تعداد مشرکین در ایران و خاورمیانه رتبه اول و در آسیای جنوبی و دنیا نیز به ترتیب رتبه‌های اول و هفدهم را دارد.

دستاوردهای همراه اول - نفوذ

در پایان سال گذشته همراه اول به ضریب نفوذ ۹۰.۳ درصدی و ۵۹.۵۳ درصد سهم بازار دست یافت و توانست در این سال بیش از ۹.۵ میلیون مشترک اعتباری و ۴۹۱ هزار مشترک دائمی را جذب کند. به این ترتیب تاکنون حدود ۹۶ میلیون سیم‌کارت همراه اول واگذار شده است.

دستاوردهای همراه اول - پوشش شبکه

همراه اول از نظر پوشش شبکه نیز در کشورمان پیشتاز است. این شرکت اولین اپراتوری است که پوشش سراسری ۱۰۰ درصد شهرهای ایران به نسل سوم و چهارم را محقق کرده است. علاوه بر ۱۲۴۶ شهر، پوشش همراه اول شامل ۸۷ درصد روستاهای کشور نیز می‌شود و بیش از ۳۴ هزار کیلومتر از جاده‌های اصلی، ۳۱ هزار کیلومتر از جاده‌های فرعی و ۸۵۰۰ کیلومتر از مسیر ریلی نیز تحت پوشش همراه اول هستند.

دستاوردهای همراه اول - دیتا

همراه اول در زمینه دیتا و اینترنت همراه نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. به نحوی که تعداد سایت‌های 2G، 3G و 4G این اپراتور به ترتیب ۲۹۹۰۰، ۱۹۳۳۰ و ۱۷۴۰۰ سایت اعلام شده است. رکوردهایی مانند ۳۸۰۰ ترابایت ترافیک روزانه و رشد ۱۸۰ برابر در ترافیک دیتا نسبت به سال ۹۳ نیز از دستاوردهای همراه اول محسوب می‌شود.

در حال حاضر همراه اول ۱۰ میلیون کاربر نسل چهار و چهارونیم تلفن همراه دارد که این رقم با احتساب نسل سوم به ۳۱.۷ میلیون نفر می‌رسد.

دستاوردهای همراه اول - مالی

در زمینه مالی همراه اول رتبه دوم شفافیت مالی را بین ۳۰۲ شرکت بورسی دارد و در بالاترین ارزش بازار، بیشترین سودآوری و بالاترین ارزش افزوده نیز رتبه‌های دوم، سوم و هشتم را کسب کرده است.

همراه اول همچنین از  پیشگامان توسعه فناوری 5G در کشورمان است و از آن‌جا که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ فناوری نسل پنجم شبکه تلفن همراه در کشورهای پیشرفته به بهره‌برداری عمومی رسیده باشد می‌توان امیدوار بود همراه اول نیز از اولین ارائه‌دهندگان این خدمات در کشورمان باشد.

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.