با مهم‌ترین ویژگی‌های جدید اندروید 9 پای آشنا شوید

گوگل شب گذشته آخرین نسخه از اندروید را رسماً منتشر کرد. در این مطلب قصد داریم به مهم‌ترین ویژگی‌های جدید اندروید 9 پای نگاهی بیندازیم.

0

شاید بتوان گفت درست مثل نسخه قبلی اندروید یعنی اندروید ۸ اوریو، ویژگی‌های جدید اندروید 9 پای آن‌قدرها زیاد نیستند و در واقع بیشتر بر روی تجربه کاربری تأثیر خواهند گذاشت. گوگل نحوه تعامل و ناوبری گوشی را تغییر داده و همچنین قصد دارد گوشی‌های ما وقت کمتری از ما بگیرند و کمتر مزاحم ما باشند. علاوه بر این قابلیت جدیدی با نام «سلامت دیجیتال» نیز به اندروید 9 اضافه شده است.

کاربران گوشی‌های پیکسل گوگل و اسنشال فون می‌توانند همین حالا از ویژگی‌های جدید اندروید 9 بهره‌مند شوند اما کاربران سایر گوشی‌های اندرویدی باید تا آماده شدن آپدیت توسط تولیدکنندگان گوشی‌ها منتظر بمانند. همچنین برخی از این ویژگی‌های جدید از جمله سلامت دیجیتال فعلاً‌ تنها به‌شکل آزمایشی برای گوشی‌های پیکسل عرضه شده است.

این‌ها مهم‌ترین ویژگی‌های جدید اندروید 9 هستند:

محدودیت در زمان استفاده از اپلیکیشن‌ها

شما هم روزانه مدت زیادی از وقت خود را در اینستاگرام، توییتر، تلگرام، کلش آو کلنز یا … می‌گذرانید؟ گوگل در اندروید ۹ به شما نشان می‌دهد روزانه چند دقیقه را در هر اپلیکیشن می‌گذرانید و می‌توانید یک تایمر محدودکننده برای آن‌ها تعیین کنید.

به‌طور مثال می‌توانید خود را به روزانه ۳۰ دقیقه استفاده از اینستاگرام محدود کنید. پس از آن اندروید یک پیام اخطار برای شما نمایش داده و اجازه استفاده بیشتر را نخواهد داد. البته اگر واقعاً اصرار داشته باشید می‌توانید با ورود به تنظیمات و برداشتن محدودیت باز هم از آن اپ استفاده کنید.

نحوه عملکرد این ویژگی ممکن است در آینده تغییر کندگوگل در حال آزمایش قابلیت‌های جدیدی در این زمینه مثلاً سیاه‌وسفید کردن تصویر است تا وقت خواب فعال شود. با این‌که اپلیکیشن‌هایی برای کنترل والدین وجود داشته اما کسی روی گذاشتن تایمر زمانی برای خود بزرگ‌ترها تمرکز نکرده است.

همان‌طور که گفتیم این قابلیت مهرماه منتشر خواهد شد اما کاربران پیکسل می‌توانند همین حالا آن را امتحان کنند.


مزاحمت کمتر با اعلان‌ها

اعلان‌ها بخش جدانشدنی یک گوشی هوشمند هستند اما بیشترین مزاحمت را هم در هنگام انجام کارهای مختلف ایجاد خواهند کرد. گوگل در اندروید 9 ویژگی‌هایی برای کنترل آن‌ها در نظر گرفته است. به‌طور مثال اگر اعلان یک اپ را همیشه با سوایپ ناپدید می‌کنید گوگل توصیه می‌کند تا آن را بی‌صدا کنید و همچنین تنظیمات بیشتری برای بخش Do Not Disturb اضافه شده است.

حالا وقتی وارد حالت Do Not Disturb شوید می‌توانید تنظیم کنید تا اعلان‌ها اصلاً ظاهر نشوند؛ نه در بالای صفحه‌، نه در صفحه قفل و نه حتی در کشوی اعلان‌ها. همچنین می‌توانید با برگرداندن صفحه گوشی روی میز این حالت را فعال کنید. همچنین امکان بی‌صدا کردن اعلان تنها از اپلیکیشن‌های کاری و یا شخصی نیز وجود دارد.


ناوبری و تعامل با جسچر

تاکنون اندروید از دکمه‌های نرم‌افزاری بازگشت، خانه و چندوظیفگی استفاده می‌کرد اما حالا و پس از باریک‌تر شدن حاشیه گوشی‌ها و استفاده آیفون 10 از جسچر اندروید 9 هم قابلیت‌های مشابهی را ایجاد کرده است. حالا فقط یک دکمه هوم (خانه) دارید که با لمس آن به صفحه‌خانگی خواهید رفت. اما با کشیدن آن به بالا یا راست بین اپلیکیشن‌ها سوییچ خواهید کرد. همچنین یک دکمه بازگشت برای اپلیکیشن‌های خاص وجود دارد.

خوشبختانه اجباری به استفاده از این حالت نیست و حتی گوگل به‌صورت پیش‌فرض حالت دکمه‌های لمسی سابق را فعال کرده است.


ویرایش اسکرین‌شات‌ها

این قابلیت هرچند ساده تاکنون در اندروید وجود نداشت. اما حالا درست پس از گرفتن اسکرین‌شات می‌توانید آن را ویرایش کرده و به‌اشتراک بگذارید و یا ذخیره کنید. همچنین اگر نحوه گرفتن اسکرین‌شات را فراموش کردید در منوی پاور در کنار خاموش و ریستارت کردن گوشی گزینه گرفتن اسکرین‌شات نیز اضافه شده است.


جستجوی هوشمند قابلیت‌ها

قابلیت Slices در اندروید پای
قابلیت Slices در اندروید پای

حالا دیگر جستجو و نوار جستجوی گوگل به نتایج آنلاین و یا میان‌بر اپلیکیشن‌ها محدود نیست. با قابلیت جدیدی که Slices نامیده می‌شود می‌توانید با تایپ برخی قابلیت‌های اپلیکیشن‌های مختلف دکمه‌هایی برای اجرای مستقیم دستورات دریافت کنید. به‌طور مثال با تایپ Lyft دکمه درخواست تاکسی لیفت ظاهر می‌شود.

کشوی اپلیکیشن‌ها نیز علاوه بر میان‌بر اپ‌ّها به شکل هوشمند عملیات پرکاربرد داخل آن‌ها را نیز بسته به استفاده شما پیشنهاد خواهد داد.

این قابلیت نیز قرار است مهرماه عرضه شود و هنوز در حالت آزمایشی قرار دارد.


مدیریت هوشمند روشنایی و باتری

به لطف هوش مصنوعی اندروید 9 می‌تواند اپلیکیشن‌های پرکاربرد را آماده نگه داشته و از اجرای سایرین و مصرف انرژی باتری جلوگیری کند.

همچنین طبق بررسی‌ها اکثر کاربران از سطح روشنایی خودکار صفحه‌نمایش گوشی خود راضی نیستند. اندروید 9 پس از مدتی عادات شما در ساعات و مکان‌های مختلف را تشخیص داده و به‌صورت هوشمند سطح روشنایی را تنظیم می‌کند.


چگونه اندروید 9 را همین حالا تجربه کنیم؟

اگر یک گوشی اسنشال فون دارید باید تاکنون پیام دانلود و نصب آپدیت را دریافت کرده باشید؛ همین‌طور برای گوشی‌های نسل اول و دوم پیکسل گوگل.

در غیر این‌صورت با مراجعه به این مطلب می‌توانید اندروید 9 را به شکل دستی روی گوشی‌های پیکسل نصب کنید.

گفتنی است هنوز شرکت دیگری آپدیت اندروید 9 را برای گوشی‌های خود منتشر نکرده است.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.