ارز دولتی ۴۴۰۰ تومانی به تلفن همراه تعلق نمی‌گیرد؛ حتی گوشی‌های ارزان‌تر از ۳۰۰ دلار

پس از این‌که تخصیص ارز دولتی برای واردات گوشی تلفن همراه باعث تخلف گسترده واردکنندگان شد قرار شد ارز دولتی از این پس تنها به گوشی‌های ارزان‌تر از ۳۰۰ دلار تعلق بگیرد. اما ظاهراً این تصمیم نیز منتفی شده است.

3

همان‌طور که می‌دانید وقتی واردکنندگان گوشی‌های تلفن همراه از دولت دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده و اقدام به واردات کردند، تخلفات گسترده‌ای انجام داده و گوشی‌های وارداتی را با قیمت ارز آزاد فروختند. گوشی تلفن همراه که پیش از این در گروه کالایی ۲ قرار داشت و به آن ارز دولتی تعلق می‌گرفت از آن پس وارد گروه سوم شد تا ارز آن در بازار ثانویه و توسط خود واردکنندگان و به قیمت توافقی تأمین شود.

با این‌حال وزیر ارتباطات از تعلق گرفتن ارز دولتی به گوشی‌های ارزان‌تر از ۳۰۰ دلار خبر داد تا قیمت گوشی‌های غیرلوکس کماکان معقول و قابل دسترس باشد. اما ظاهراً این مورد نیز منتفی شده است و قرار نیست حتی گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده نیز ارزان شوند.

مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت از عدم امکان تخصیص ارز ۴۴۰۰ تومانی حتی به گوشی‌های ارزان‌تر از ۳۰۰ دلار خبر داد و گفت:

 در جلسه ستاد بررسی مسائل اقتصادی با حضور معاون اول رئیس جمهوری صحبت‌هایی مطرح شد تا بتوان موبایل های ارزان قیمت که زیر ۳۰۰ دلار قیمت دارند در گروه ٢ کالایی قرار گیرند اما در نهایت این مسئله از نظر فنی رد شد؛ چرا که نمی‌توان برای یک تعرفه دو نرخ ارز را در نظر گرفت و این امکان وجود دارد که کم اظهاری صورت گیرد.

در سامانه نیما صادرکنندگان کالاهای غیر پتروشیمی و فولادی به نرخ رقابتی ارز ناشی از صادرات خود را عرضه می کنند و وارد کنندگان فرصت دارند تا ارز خود را از این طریق تامین کرده و نسبت به واردات اقدام کنند.

به این ترتیب اگر منتظر بودید تا گوشی‌های ارزان‌ًقیمت با ارز ۴۴۰۰ تومانی به بازار عرضه شوند متأسفانه چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

منبع ایسنا
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. من می‌گوید

    دولت صورت مسئله را پاک کرد.
    به جای اعمال قانون بر روی وارد کنندگان متخلف، دلار دولتی را از این مورد حذف کرد تا از طرفی تخلفی صورت نگیرد . از طرفی بر روی اقشار ضعیف جامعه فشار وارد گردد.
    غلی برکت الله.

  2. Date می‌گوید

    خب یه …ی مثل دیجی کالا وقتی باارز ۴۲۰۰ وارد کرد و ناموجود اعلام کرد انواع گوشیا و برندها رو خو معلومه که داستان دار میشه قضیه.از دیجی کالا گوشی خریدیم قیمت رفت بالا به فرداش تماس گرفت گوشیو پس بیارید ، ۱ میلیون تومنم گفت میزاریم روی پولتون

  3. ناشناس می‌گوید

    خیلی جالبه یعنی نمیتونن اون دزدایی که گوشی با ارز 4200 وارد کردن و با ارز ده یازده تومنی فروختن بگیرن؟؟ یا زورشون نمیرسه ماشالا مفتخورا یکی دو تا نیستن