گوگل یک موتور جستجوی سانسورشده برای چین می‌سازد!

مقامات چینی تمایلی به دسترسی آزاد ملت این کشور به موتور‌های جستجو ندارند و در همین راستا گوگل قرار است یک موتور جستجوی سانسورشده برای چین بسازد.

0

از قرار معلوم گوگل در حال کار بر روی پروژه‌ای با نام دراگون‌فلای است، این پروژه با هدف عرضه یک موتور جستجوی سانسورشده در چین راه‌اندازی شده است. از قرار معلوم هدف پروژه‌ دراگون‌فلای ساخت موتور جستجویی محدود‌ شده‌ است که وب‌سایت‌ها و عبارت‌هایی در زمینه حقوق بشر، دموکراسی، ادیان و اعتراض‌ها را سانسور کند.

تمامی عناوینی که در بالا به آن‌ها اشاره شد در چین به عنوان مصادیق حساس تلقی می‌شوند و دولت این کشور تمایلی به جستجوی عبارت‌هایی با مضامین بالا از جانب کاربران ندارد. پروژه دارگون‌فلای از پاییز سال گذشته در حال اجرا است و در مراسم CES پارسال مراحل پیشرفت این پروژه به مقامات رسمی چین نمایش داده شده است.

این گونه که پیداست موتور جستجوی سانسورشده مذکور مراحل توسعه را به خوبی پشت‌سر گذاشته است و تا شش ماه یا نهایتاً نه ماه دیگر به نسخه نهایی خواهد رسید. اگر در جریان امور اینترنت در چین باشید حتما به خوبی می‌دانید که موتورهای جستجو خارجی در این کشور مسدود هستند و به این ترتیب انتظار می‌رود پروژه‌ دراگون‌فلای پای نسخه سانسور شده موتورهای جستجوی خارجی را به چین باز کند.

چیزی بیشتر از 95 درصد از دسترسی چینی‌ها به اینترنت از طریق گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود و در نتیجه بدون شک ابتدا این موتور جستجو از جانب گوگل برای گوشی‌های هوشمند در غالب یک اپلیکیشن عرضه می‌شود و سپس نسخه دسکتاپ موتور جستجوی سانسور شده دراگون‌فلای را در چین شاهد خواهیم بود.

ظاهرا فرآیند جستجوی این موتور جدید بسیار ساده است و زمانی که کاربر عبارت‌هایی که دولت نسبت به آن‌ها حساس است را در موتور جستجو وارد کند، این موتور آدرس وب‌سایت‌هایی که واژه‌های مورد نظر در این وب‌سایت‌ها استفاده شده را فیلتر خواهد کرد.

به این ترتیب انتظار می‌رود جستجوی بیشتر پایگاه‌های خبری خارجی از طریق موتور جستجوی جدید گوگل در چین مسدود باشند. در پایان به این نکته نیز باید اشاره کرد که تنها چندصد نفر از کل ۸۸ هزار پرسنل گوگل در جریان پروژه دراگون‌فلای هستند و این افراد اجازه ندارند در خصوص این پروژه با رسانه‌ها صحبت کنند.

منبع GSMArena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.