VoLTE چیست؟ تمام چیزهایی که باید بدانید

شاید اخیراً نام فناوری مخابراتی VoLTE به گوش شما خورده باشد؛ اما این فناوری چیست؟ چه مزایایی دارد؟ و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

118

جدیدترین فناوری در زمینه مکالمه صوتی اپراتورهای تلفن همراه VoLTE نام دارد. این فناوری در ایران نیز توسط اپراتورها به شکل آزمایشی عرضه شده و قرار است در آینده نزدیک برای همگان فعال شود. به همین دلیل بهتر است هر آن‌چه لازم است را در مورد آن بدانید.

VoLTE چیست؟

نحوه عملکرد VoLTE

VoLTE کوتاه شده عبارت Voice over LTE یا مکالمه صوتی از بستر LTE است. همان‌طور که می‌دانید نام دیگر شبکه چهارم مخابراتی یا 4G همان LTE است. با این‌که LTE چندسالی هست که در کشورمان راه‌اندازی شده اما این فناوری به‌خودی خود برای انتقال صوت و در نتیجه برقراری تماس صوتی ایجاد نشده و در حال حاضر وقتی بخواهید با گوشی خود تماس صوتی برقرار کنید از فناوری 3G یا 2G برای برقراری استفاده خواهد شد.

VoLTE امکان برقراری تماس بر بستر LTE را فراهم می‌کند که نه‌تنها باعث سوییچ شبکه و قطع اتصال اینترنت شما در هنگام تماس نخواهد شد بلکه مزایای فراوانی هم دارد.


مزایای تماس VoLTE چیست؟

VoLTE تا سه برابر ظرفیت داده و صوت بیشتری نسبت به اتصال 3G UMTS و شش برابر بیشتر از 2G GSM داشته و مزایای زیر را به همراه دارد:

کیفیت بالاتر صدا در تماس

کیفیت تماس در VoLTE

شاید مهم‌ترین مزیت VoLTE کیفیت بالاتر تماس باشد. اگر تاکنون با واتس‌اپ یا نرم‌افزارهای مشابه تماس صوتی برقرار کرده باشید متوجه خواهید شد که کیفیت تماس نسبت به تماس موبایلی بالاتر بوده و تن صدا نیز به تن صدای واقعی اشخاص نزدیک‌تر است. دلیل این کیفیت بالاتر ظرفیت بیشتر VoLTE نسبت به 3G و 2G است.

بهبود پوشش و اتصال

سرعت اتصال تماس‌ها در VoLTE تا دوبرابر سریع‌تر از 3G و 2G است و از آن‌جا که کماکان می‌توانید از فناوری‌های قدیمی‌تر استفاده کنید می‌توان گفت با فراگیر شدن VoLTE پوشش بهبود خواهد یافت و در مناطقی که تنها سیگنال 4G وجود دارد کماکان می‌توانید تماس برقرار کنید.

پوشش بهتر با VoLTE

شاید بگویید بعید است جایی سیگنال 4G داشته باشید اما سیگنال 2G‌ و 3G در دسترس نباشد. این گفته تا حدی به خاطر جدیدتر بودن فناوری 4G درست است اما خوب است بدانید برخی فرکانس‌های 4G مانند طیف ۸۰۰ مگاهرتزی بُرد بسیار بیشتری نسبت به 2G و 3G داشته و همچنین نفوذ این فرکانس در ساختمان‌های تودرتو و برای عبور از موانع نیز بیشتر است.

دوام شارژ بهتر

با سوییچ از 4G به 2G‌ و یا 3G برای برقراری تماس و سپس بازگشت به 4G پس از اتمام تماس گوشی شما مصرف انرژی قابل توجهی خواهد داشت. با VoLTE دیگر گوشی نیازی به این‌کار نداشته و تمام کارها بر بستر 4G انجام خواهد شد.

بدون هزینه بیشتر

از آن‌جا که تماس HD و باکیفیت بالاتر نیازمند پهنای باند و داده‌های بیشتری است شاید فرض کنید مکالمه با VoLTE هزینه بیشتری دارد اما خوشبختانه این‌طور نیست. شبکه‌ها آن‌قدر هوشمند هستند که داده‌های صوتی را از داده‌های دیگر تشخیص داده و هزینه اضافه‌ای را برای شما منظور نکنند.


چگونه می‌توان از VoLTE استفاده کرد؟

برای استفاده از VoLTE مانند هر فناوری مخابراتی دیگری باید هم اپراتور تلفن همراه و هم خود تلفن همراه از آن پشتیبانی کنند. اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به‌زودی این قابلیت را اضافه خواهند کرد و باید مطمئن شوید گوشی شما نیز از آن پشتیبانی می‌کند.

بعد از آن کافیست مطمئن شوید در تنظیمات گوشی استفاده از VoLTE فعال است. در برخی گوشی‌ها این گزینه تا فراهم نبودن زمینه توسط اپراتور مخفی خواهد ماند.

به‌روزرسانی: همراه اول از تاریخ ۲۱ آبان‌ماه سرویس VoLTE خود را برای چند مدل گوشی تلفن همراه راه‌اندازی کرد. لیست کامل این گوشی‌ها را می‌توانید در وب‌سایت همراه اول پیدا کنید. اما برای فعال کردن این سرویس باید کد دستوری #2451*10* را شماره‌گیری کنید.

چه گوشی‌هایی از VoLTE پشتیبانی می‌کنند؟

اگر گوشی شما تنها قابلیت اتصال به شبکه‌های 3G و 2G را داراست بی‌شک نمی‌توانید از VoLTE استفاده کنید. اما اکثر گوشی‌های با قابلیت اتصال 4G امکان استفاده از VoLTE را نیز دارند؛ البته استثناهایی هم وجود داشته و هم سخت‌افزار مودم دستگاه باید این قابلیت را داشته باشد و هم نرم‌افزار امکان بهره‌گیری از آن را فراهم کند. به این ترتیب برخی گوشی‌ها تنها پس از آپدیت قابلیت VoLTE را کسب خواهند کرد.

همچنین در برخی اپراتورها نیاز به تعویض سیم‌کارت با مدل‌های جدیدتر است و به‌طور مثال در همراه اول نیاز به سیم‌کارت USIM خواهید داشت.

بسته به این‌که اپراتور از کدام فرکانس و باند مخابراتی برای ارائه فناوری VoLTE استفاده کند برخی گوشی‌ها ممکن است امکان استفاده از آن را نداشته باشند. VoLTE معمولاً در اکثر اپراتورهای دنیا بر روی فرکانس‌های ۸۰۰ یا ۱۸۰۰ مگاهرتز توسعه داده می‌شوند و اگر گوشی شما از این دو فرکانس پشتیبانی می‌کند می‌توانید از VoLTE استفاده کنید.

چگونه VoLTE را در گوشی خود فعال کنیم؟

نحوه فعالسازی VoLTE در گوشی‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است اما در این‌جا سعی کرده‌ایم نحوه فعالسازی را برای برندهای معتبر با نسخه‌های جدید رابط کاربری آن‌ها بیاوریم. همچنین گفتنی است شاید تمام اپراتورها از تمام گوشی‌های هوشمند پشتیبانی نکنند. اگر این گزینه‌ها را پیدا نکردید با پشتیبانی اپراتور خود تماس بگیرید.

آموزش فعال کردن VoLTE در گوشی‌های سامسونگ

آموزش فعال کردن VoLTE در گوشی‌های سامسونگ

۱. صفحه تنظیمات Settings را باز کنید.

۲. وارد Connections یا اتصالات شوید.

۳. شبکه‌های تلفن همراه یا Mobile networks را لمس کنید.

۴. گزینه VoLTE Calls را فعال کنید.

 

آموزش فعال کردن VoLTE در گوشی‌های هواوی و آنر

۱. صفحه تنظیمات Settings را باز کنید.

۲. وارد بخش Wireless & network شوید.

۳. شبکه‌ تلفن همراه یا Mobile network را لمس کنید.

۴. گزینه VoLTE Calls را فعال کنید.

 

آموزش فعال کردن VoLTE در گوشی‌های آیفون اپل

آموزش فعال کردن VoLTE در آیفون

۱. صفحه تنظیمات Settings را باز کنید.

۲. وارد بخش Cellular و سپس Enable LTE شوید.

۳. سپس گزینه Voice & Data را انتخاب کنید.

 

آموزش فعال کردن VoLTE در گوشی‌های ال‌جی

۱. صفحه تنظیمات Settings را باز کنید.

۲. از سربرگ Networks و بخش Connectivity گزینه More را انتخاب کنید.

۳. پس از انتخاب سیم‌کارت مورد نظر اوارد Network mode شوید.

۴. گزینه VoLTE را فعال کنید.

 

آموزش فعال کردن VoLTE در گوشی‌های سونی

برای اندروید ۸.۰ :

۱. صفحه تنظیمات Settings را باز کنید.

۲. به ترتیب وارد Networks & Internet سپس Mobile Network‌ و Preferred Network type شده و LTE یا 4G (preferred)/3G/GSM را انتخاب کنید.

۳. حالا کافیست Enable VoLTE را فعال کنید.

برای اندروید ۵، ۵.۱، ۶، ۷.۰ یا ۷.۱:

۱. صفحه تنظیمات Settings را باز کنید.

۲. به ترتیب وارد More سپس Mobile Network‌ و Preferred Network type شده و LTE یا 4G (preferred)/3G/GSM را انتخاب کنید.

۳. حالا کافیست Enable VoLTE را فعال کنید.

 

آموزش فعال کردن VoLTE در گوشی‌های اچ‌تی‌سی

۱. صفحه تنظیمات Settings را باز کنید.

۲. از سربرگ Wireless & networks گزینه Advanced Calling را انتخاب و فعال کنید.

۳. گزینه HD Voice یا HD Voice and Video calling را فعال کنید.

 

آموزش فعال کردن VoLTE در گوشی‌های پیکسل

۱. صفحه تنظیمات Settings را باز کنید.

۲. از بخش Network & Internet گزینه Mobile network و سپس Advance را انتخاب کنید.

۳. حال کافیست Advanced Calling را انتخاب و فعال کنید. (در برخی نسخه‌ها Enhanced 4G LTE Mode)

 

 

 

منبع CIO 4G Verizon
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

118 نظر برای این مطلب
  1. مجتبی می‌گوید

    سلام چرا گوشیم این قابلیت VOLTE نداره چیکار کنم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      volte قابلیت سخت افزاریه اگر گوشیتون نداشته باشه کاریش نمیشه کرد

  2. (~_~) می‌گوید

    سلام
    گوشی من a20s هستش ولی vol te تو تنظیمات گوشی من نیست لطفا راهنمایی کنید خیلی لازمش دارم

    1. موید می‌گوید

      داداش برو تو شماره گیری ستاره مربع ستاره مربع هشتاد و شیش پونصد و هشتاد و سه ستاره مربع ستاره مربع رو بزن میره تو تنظیماتت میتونی فعالش کن تو بخش سیم کارت و شبکه های تلفن همراه

      1. حسن می‌گوید

        سلام چه کارای داره باطری گوشی را زیاد مصرف میکند یا نه

    2. Amir می‌گوید

      تو اندروید ۱۱ اومده

  3. رضا می‌گوید

    سلام
    خوب چطوری باید استفاده کرد ؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      مطلب رو بخونید