گزارش:‌ وزیر ارتباطات بالاخره به پیگیری‌های کاربر توییتر پاسخ داد

1

همزمان با رونمایی از پیش‌نویس لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی در نمایشگاه الکامپ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر بالاخره به پیگیری‌های مداوم و خستگی‌ناپذیر یکی از کاربران این شبکه‌ی اجتماعی پاسخ داد. آذری جهرمی که به عنوان جوان‌ترین عضو کابینه‌ی حسن روحانی، از مقبول‌ترین و مردمی‌ترین وزرای دولت محسوب می‌شود، روز گذشته در توئیتر با اشاره به پیش‌نویس این لایحه، از این کاربر توئیتر تشکر کرد.

ماجرای توئیت‌های مکرر و پیگیرانه‌ی این کاربر توئیتر به چند ماه قبل بازمی‌گردد. این توئیت‌ها که کم و بیش متن یکسانی دارند، معمولا با استقبال کاربران دیگر مواجه شده و در روزهای اخیر به بیشترین میزان استقبال و درگیری دیگر کاربران رسیده بود. در این پیام‌ها که هر روز صبح مستقیما خطاب به آذری جهرمی و با اشاره به حساب کاربری رسمی او در توئیتر ارسال می‌شد، حقوق مسلم شهروندان و وظیفه‌ی وزیر ارتباطات به او یاداوری می‌شد. آخرین توئیت این مجموعه را در زیر می‌بینید:

واکنش آذری جهرمی که فعالیت قابل توجهی در توئیتر دارد در نوع خود جالب بود. او با اشاره به لایحه‌ی صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی، نسبت به محقق شدن زیرساخت حقوقی خواسته‌های این کاربر توئیتر ابراز امیدواری کرد. تصویر توئیت وزیر ارتباطات را می‌بینید:

حال وزیر جوان بالاخره به پیگیری‌های «پیگیر جوان» پاسخ داده و حداقل آن‌ها را به رسمیت شناخته است. همین به رسمیت شناختن و واکنش نشان دادن، یکی از چندین نکته‌ی حائز اهمیت این موضوع توئیتری است. موضوعی که بعد از فیلتر شدن تلگرام توسط جمعی از فعالین حوزه‌ی کسب و کارهای آنلاین آغاز شد و در کنار پیگیری‌ها و خواسته‌های معقول، موجی از نارضایتی و گاهی پرخاش و ناسزا را به همراه داشت.

اگرچه موج اعتراضات و خواسته‌ها از وزیر ارتباطات با گذشت زمان کمرنگ شد، «محمدرضا حسومیان» روند پیگیری‌های خود را قطع نکرد و آن را تا همین زمان ادامه داد. او که دکترای بازریابی دارد و در حال حاضر علاوه بر فعالیت به عنوان مدیر بازاریابی یک شرکت صنعتی خصوصی، مدرس دانشگاه نیز هست، در مورد تداوم بخشیدن به پیگیری‌های خود این‌چنین می‌گوید:

باورم این بود که به جای تلاش برای ایجاد موج و تبدیل کردن یک هشتگ به ترند منطقه‌ای یا جهانی که به راحتی با ورود موضوع و ترند بعدی فراموش خواهد شد، باید این اعتراض به یک خواست و مطالبه‌ی دائمی تبدیل شده و مرتبا یاداوری شود.

واکنش آذری جهرمی به این پیگیری‌ها از طریق توئیتر قدم اول محسوب می‌شود. همان‌طور که وزیر در توئیت خود خاطر نشان می‌شود، فراهم‌سازی دسترسی مردم به اینترنت آزاد، گردش آزاد اطلاعات و حفاظت از حریم خصوصی از وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مستقیما وزیر ارتباطات است. آقای حسومیان نیز یاداور می‌شود که توئیت اخیر وزیر جوان، تغییر چندانی ایجاد نکرده است. او اضافه می‌کند:

صرفا می‌توان گفت که وزیر جوان با پاسخ دادن به این توئیت‌ها این مطالبات را به رسمیت شناخته است.

و به درستی نتیجه‌گیری می‌کند که «هنوز تا براورده شدن مطالبات کاربران در خصوص دسترسی به اینترنت آزاد و رفع فیلترینگ راه زیادی داریم.» که به نظر می‌رسد آذری جهرمی قدم اول در این راه را برداشته است.

اگرچه می‌دانیم که تصمیم‌گیری در مورد محدود کردن دسترسی شهروندان به اینترنت و سرویس‌های اینترنتی مستقیما زیر نظر وزیر ارتباطات نیست، این‌چنین پیگیری‌ها و مطالبه‌گری‌ها، در عمل می‌تواند قدرت چانه‌زنی وزیر را افزایش داده و به تلاش‌های او برای احقاق حقوق شهروندان جدیت بیشتری بخشد. محمدرضا حسومیان، نه تنها به تاثیر این‌گونه مطالبه‌گری‌ها اطمینان دارد که شاید حالا بیش‌تر از هر زمان دیگری در گذشته باور کرده که وادار کردن مسئولین به پاسخگویی، اگرچه زمان‌بر و مستلزم اراده‌ی قوی و ممارست و پیگیری، از الزامات تحقق حقوق ملت است. او در مورد اهمیت این موضوع می‌گوید:

نفس مطالبه‌گری و لزوم وادار کردن مسئولین به پاسخگویی نکته‌ی دیگری در خصوص اهمیت این موضوع است.

به نظر می‌رسد که محمدرضا حسومیان که حالا «پیگیر جوان» نام گرفته، روند پیگیری‌های خود را متوقف نخواهد کرد. او در پاسخ به توئیت آذری جهرمی یاداور شده که به پیگیری‌های خود ادامه خواهد داد و امیدوار است ثمره‌ی پیگیری‌های او و تلاش‌های وزیر، احقاق حقوق مردم باشد.

این موضوع از سوی دیگری هم حائز اهمیت است. واکنش‌های کاربران توئیتر پس از پاسخ دادن وزیر ارتباطات به توئیت آقای حسومیان، آن هم پس از چند ماه پیگیری و مداومت، در نوع خود جالب توجه بوده است. این‌که یک مقام مسئول در شبکه‌ای اجتماعی نسبت به پیگیری‌های کاربران که به واقع همان مردم هستند واکنش نشان می‌دهد، یک اتفاق کاملا مثبت ارزیابی می‌شود. بسیاری از کاربران توئیتر از این جهت آذری جهرمی را مدیری موفق در برقراری ارتباط با شهروندان دانسته و معتقدند او باید الگویی برای دیگر اعضای کابینه و مسئولین کشور باشد.

شاید فردا دیگر خبری از توئیت همیشگی آقای حسومیان در توئیتر نباشد و ما مطالبه‌ی ایشان را با نثر همیشگی نبینیم، اما می‌دانیم که پرسش‌گری، پیگیری و مطالبه‌ی مداوم می‌تواند به راهی موثر در احقاق حقوق شهروندی تبدیل شود. همان‌طور که احتمالا این راه با هشتگ #حق_ما_وظیفه_شما با مضامین دیگری در توئیتر ادامه خواهد یافت، باید منتظر باشیم تا تصویب لایحه‌ی مذکور و اجرایی شدن قانون آن، مثمر ثمر واقع شده و زمینه را برای مطالبات دیگر فراهم سازد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. مهيار می‌گوید

    سلام
    آقا عالی بود
    خوبه که به این موضوعات در شبکه های اجتماعی مثل توئیتر میپردازید