رستوران‌های زیرآب، برج‌های درختی و آسمانخراش‌های معلق؛ اینها خلاقانه‌ترین طرح‌های معماری جهان در سال 2017 هستند

معماری مفهومی می‌تواند خیلی زمینه‌ها را در برگرفته و به خیلی از مفاهیم تغییر شکل پیدا کند. می‌تواند طرحی واقع‌گرا و درعین‌حال تازه و نو را به نمایش بکشد؛ یک آسمان‌خراش یا حتی سازه‌ای به‌شدت ناملموس که انگار درست از وسط رمان‌های علمی تخیلی بیرون کشیده شده است باشد.

0

در سال 2017 میلادی به‌وفور دیده‌ایم که مرز معماری عجیب، چطور جابه‌جا می‌شود؛ گالری که امروز برای شما در فارنت جمع کرده‌ایم، مجموعه‌ای از عجیب‌ترین طرح‌های معماری این معمارهای خیال‌باف و هیجان‌انگیز است.

مجموعه طرح‌های سال گذشته شامل انواعی از پروپوزال‌ها می‌شوند که مشخصاً هیچ‌گاه ساخته نخواهند شد، اما ارزش یک معماری مفهومی کمتر در کاربردی بودن و بیشتر در ایده‌هایی است که می‌تواند الهام‌دهنده آن‌ها باشد. یک معماری مفهومی خوب، سؤالاتی نظیر اینکه ما به‌عنوان یک جامعه به کدام سو حرکت می‌کنیم و چه قواعد طراحی را باید دنبال کنیم می‌پرسد.

از یک آسمان‌خراش تخیلی و درعین‌حال غیرقابل درک که از یک شهاب‌سنگ چرخان در مدار بر فراز کره زمین آویزان می‌ماند گرفته تا یک ساختمان خمیده عجیب که یک گیره کاغذ عظیم را یادآور می‌شود، سال میلادی گذشته برای معماری مفهومی حقیقتاً شگفت‌انگیز بوده است.

یک مد فراگیر در سال 2017، ساختمان‌هایی پوشیده از گیاه و برج‌های بلند چوبی بوده است. برج‌های نمادین Stefano Boeri که با گیاه پوشیده شده‌اند و شکل جنگل‌های عمودی به نظر می‌رسند، امسال نیز با چند طرح جدید به شگفت‌زده کردن علاقه‌مندان ادامه دادند و چیزی که تا چند سال پیش شبیه به یک رؤیا به نظر می‌رسید، کم‌کم در گوشه و کنار دنیا به واقعیت بدل می‌شود. طراحی Forest City از معمار ایتالیایی برای Liuzhou در چین هم‌اکنون در حال انجام است و در کمال شگفتی تا سال 2020 میلادی به پایان خواهد رسید.

درحالی‌که ساخت یک سازه چوبی شگفت‌انگیز 217 متری برای شهر نیویورک بعید به نظر می‌رسد، کار بر یک پله هنری به نام Vessel از استودیوی Heatherwick آغازشده است. بااینکه ساخت این طرح نیز بعید به نظر می‌رسید، اما هیچ‌گاه نمی‌توان با اطمینان حدس زد که چه طرح‌های دیوانه‌واری به مرحله ساخت می‌رسند.

شرکت پاریسی Vincent Callebaut Architecrues بار دیگر سری طرح‌های شگفت‌انگیز و آینده‌نگرانه‌ای را در سال 2017 میلادی ارائه داد. از این مجموعه خصوصاً اقامتگاه Nautilus Eco با پرسپکتیو خاص خود بر معماری پایدار که ساختمان‌های چرخان که در طراحی آن‌ها از دنباله فیبوناچی الهام گرفته‌شده است را به نمایش می‌کشد.

جهت مشاهده برخی از بهترین مفاهیم معماری سال 2017 میلادی که بخش خلاق ذهن شمارا به چالش می‌کشند، به گالری ما نگاهی بیندازید که شامل یک محله ساخته‌شده به‌وسیله ربات‌های شبیه به زنبورعسل کارگر، یک آسمان‌خراش داخل یک درخت بسیار بزرگ و یک شبیه‌سازی عظیم از شهری در مریخ برای بیابانی در خارج از دبی می‌شوند.


Clouds Architecture

از دفتر Clouds Architecture این ایده خارق‌العاده بیرون آمده که یک آسمان‌خراش وارونه که از یک شهاب‌سنگ در حال چرخش آویزان است را نشان می‌دهد.

بهترین طرح‌های معماری 2017


Nautilus Eco-Resort

اقامتگاه Nautilus Eco یکی از هیجان‌انگیزترین ایده‌های سال 2017 بود که در طراحی آن از دنباله فیبوناچی الهام گرفته‌شده است.

Nautilus Eco-Resort


رستوران زیر آب

ساخت این رستوران زیرآبی که طرح آن برای ساحل نروژ ارائه‌شده بود، قرار است که از سال 2018 میلادی آغاز شود و به‌این‌ترتیب یکی از ایده‌های نسبتاً عجیب سال 2017 میلادی خواهد بود که به مرحله عمل می‌رسد.

بهترین طرح‌های معماری 2017: رستوران زیرآب


The Big Bend

Oiio طرح این آسمان‌خراش که The Big Bend نام دارد را به‌عنوان راه‌حلی برای نگرانی‌های پیرامون کم شدن فضای موجود در نیویورک، با استفاده از تبدیل فضای اندک پی ساختمان به یک سازه عظیم ارائه داد.


ترمینال کشتی سئولیک ایده جذاب دیگر از Vincent Callebaut این طراحی از یک ترمینال کشتی در سئول بود. این ترمینال شبیه یک سفره‌ماهی عظیم به نظر می‌رسد که قادر به تأمین نیروی موردنیاز خود از انرژی خورشیدی و انرژی باد است.


پل متحرک

این سازه آزمایشی از Margot Krasojević، توسط دولت Ordos در مغولستان سفارش داده شد. طراحی یک پل شناور را نشان می‌دهد که تاشده و قادر به حرکت به نقاط متفاوت در طول یک رود است.


The Giant Sequoia Skyscraper

یکی از عجیب‌ترین ایده‌های سال 2017 از یک مجموعه طراحان کره جنوبی به مسابقه آسمان‌خراش eVolvo راه یافت و The Giant Sequoia Skyscraper یا «آسمان‌خراش عظیم درخت سکویا» نام داشت. این طراحی ساخت ساختمان در داخل یک درخت عظیم را پیشنهاد می‌دهد.

The Giant Sequoia Skyscraper


Forest City Stefano Boeri

یک ایده هیجان‌انگیز دیگر که به واقعیت بدل می‌شود، شهر حماسی جنگلی Stefano Boeri است که قرار است تا سال 2020 میلادی در شهر لیوژوی چین کامل شود.


Bjarke Ingels Mars City

در بخش طرح‌های مفهومی‌تر این مجموعه، شهر مریخی به طراحی Bjarke Ingels قرارگرفته که توسط دولت امارات متحده عربی سفارش داده‌شده است. قرار است که این شهر در بیابان ساخته‌شده و بودجه 140 میلیون دلاری داشته باشد.

Bjarke Ingels Mars City


Aedas Towers

قرار است که طرح برج دوقلوی Aedas که طراحی آن از اژدها الهام گرفته‌شده است، در استان جنوبی گوانگ دونگ چین ساخته شود.


Occitanie Tower

یک آسمان‌خراش دیگر که اثراتی از گیاه و رنگ سبز بر آن به چشم می‌خورد، برج Occitanie طراحی‌شده توسط شرکت معمار Daniel Libeskind است که ساخت آن از سال 2018 میلادی در شهر تولوز فرانسه آغاز خواهد شد.


برج های مسکونی MVRDV

یکی از سرگرم‌کننده‌ترین ایده‌های سال 2017 پروپوزال MVRDV برای طراحی دوباره یک سربازخانه ارتش در آلمان به یک محله جدید است. در این طرح چهار ساختمان مسکونی به شکل حروف کلمه HOME دیده می‌شوند.


MVRDV Pixel Towers

یک ایده هیجان‌انگیز دیگر از MVRDV یک محله با 7 برج است که برای ابوظبی طراحی‌شده و برج‌های Pixel نام دارد. ظاهر این برج‌ها درست شبیه به پیکسل مکعبی هستند.

MVRDV Pixel Towers


Vertical Factories

این طرح جایگاه دوم در مسابقه آسمان‌خراش eVolo در سال 2017 را کسب کرد که نتیجه همکاری دو شرکت معماری در آمریکا است. این طرح که Vertical Factories یا کارخانه‌های عمودی نام دارد، یک آسمان‌خراش عظیم را به یک اکوسیستم بی‌نیاز از محیط خارج بدل می‌کند.


Vincent Callebaut Proposal

این ایده خارق‌العاده از Vincent Callebaut آینده‌ای را به تصویر می‌کشد که تکنولوژی پرینت سه‌بعدی در اختیار ربات‌ها و پهپادها قرار می‌گیرد و به‌این‌ترتیب سازه‌هایی شبیه به کندوی زنبورعسل را پدید می‌آورند.

Vincent Callebaut Proposal


Adriann Jeevananthan Proposal

یک ایده جالب‌توجه دیگر از مسابقه آسمان‌خراش eVolvo؛ در این طراحی از Adriann Jeevananthan، سازه‌ای را می‌بینیم که با استفاده از بخش‌های مجزای ماژولار ساخته‌شده است.

منبع newatlas
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.