مقایسه آنر 9 لایت با گلکسی A5 2017 سامسونگ

بازار میان‌رده‌های اندرویدی روزبه‌روز شلوغ‌تر و رقابت در این رده حساس‌تر می‌شود. آنر 9 لایت و گلکسی A5 2017 سامسونگ دو گوشی میان‌رده قابل توجه در این رده هستند که با توجه به مشخصات نزدیک به یکدیگر تصمیم گرفتیم تا آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

0

با این‌که بیش از یک‌سال از عرضه گوشی گلکسی A5 2017 سامسونگ می‌گذرد این گوشی کماکان از پرفروش‌های بازار اندروید است. در مقابل آنر 9 لایت یکی از میان‌رده‌های تازه‌واردی است که بسیاری از ویژگی‌های سری گران‌تر آنر 9 را به همراه آورده است. به این ترتیب می‌توان گفت جدال این دو گوشی می‌تواند جذاب باشد چرا که هر کدام ویژگی‌های اختصاصی متمایزی را به همراه آورده‌اند که می‌تواند برای دسته خاصی از کاربران مناسب باشد. با ما و مقایسه آنر 9 لایت با گلکسی A5 2017 سامسونگ همراه باشید.

مانند همیشه ابتدا از مقایسه مشخصات فنی این دو گوشی آغاز می‌کنیم.

آنر 9 لایت گلکسی A5 2017
ابعاد و وزن ۱۵۱ در ۷۱.۹ در ۷.۶ میلی‌متر – ۱۴۹ گرم ۱۴۶.۱ در ۷۱.۴ در ۷.۹ میلی‌متر -۱۵۷ گرم
مقاومت دربرابر آب و گردوغبار ندارد IP68
صفحه‌نمایش ۵.۶5 اینچی – IPS LCD – نسبت تصویر 18:9 – وضوح 2160 در 1080 پیکسل ۵.۲ اینچی – Super AMOLED – نسبت تصویر 16:9 – وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
سیستم‌عامل اندروید  ۸.۰ با رابط کاربری EMUI 8.0 اندروید 7.۱ قابل ارتقا به اندروید ۸ – رابط کاربری سامسونگ
پردازنده Kirin 659 – هشت هسته‌ای 2.36 گیگاهرتزی اکسینوس 7880 – هشت هسته‌ای ۱.۹ گیگاهرتزی
پردازنده گرافیکی Mali-T830MP2 Mali-T830MP3
حافظه رم ۳ یا ۴ گیگابایت ۳ گیگابایت
حافظه داخلی ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت
دوربین ۱۳ مگاپیکسلی + دوربین دوم ۲ مگاپیکسلی – فیلم‌برداری 1080p ۱۶ مگاپیکسلی – فیلم‌برداری 1080p
دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی + ۲ مگاپیکسلی ۱۶ مگاپیکسلی
باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
قیمت حدودی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

 

همان‌طور که می‌بینید با وجود اختلاف قیمت قابل توجه این دو گوشی، مشخصات فنی این دو بسیار به هم نزدیک هستند. حال ببینیم در هر زمینه کدام گوشی عملکرد بهتری دارد.


مقایسه ویدئویی آنر ۹ لایت و گلکسی A5 2017


طراحی و ساخت

گلکسی A5 و آنر 9 لایت از دو زبان طراحی متفاوت استفاده کرده‌اند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارد. سامسونگ در میان‌رده خود از ترکیب شیشه و فلز استفاده کرده که با وجود وزن نسبتاً بالاتر احساس خوشایندی را به کاربر منتقل می‌کند. این گوشی همچنین برخلاف رقیب خود از استاندارد IP68 برای مقاومت دربرابر آب و گردوغبار بهره گرفته که بسته به نوع استفاده شما می‌تواند مهم باشد.

مقایسه آنر 9 لایت با گلکسی A5 2017 طراحی

در عوض آنر ۹ لایت در بین پنل‌های شیشه‌ای دوطرف گوشی از پلاستیک سخت برای قاب اصلی استفاده کرده است که آن حس فلز را به شما القا نخواهد کرد اما در مقابل سبک‌تر خواهد بود. نقطه قوت اصلی طراحی آنر ۹ لایت اما به حاشیه‌های باریک‌تر بالا و پایین صفحه‌نمایش برمی‌گردد که از جلو آن را شبیه به گوشی‌های پرچم‌دار جلوه خواهد داد و می‌توان گفت برخلاف گلکسی A5 2017 از فضای جلویی گوشی استفاده بهتری کرده است.

مقایسه آنر 9 لایت با گلکسی A5 2017 حسگر اثر انگشت

گلکسی A5 2017 به سبک گوشی‌های نسبتاً قدیمی‌تر سامسونگ از دکمه هوم در میان دو دکمه خازنی در پایین صفحه‌نمایش استفاده کرده و حسگر اثر انگشت نیز با دکمه فیزیکی هوم یکپارچه شده است. در مقابل آنر ۹ لایت از دکمه‌های لمسی روی صفحه استفاده کرده و حسگر اثر انگشت آن در پشت گوشی قرار دارد. از نظر دقت هر دو حسگر عملکرد خوبی دارند اما سرعت حسگر اثر انگشت در آنر ۹ لایت بالاتر است و می‌توانید از آن برای جسچرهای مختلف نیز استفاده کنید.

تفاوت بعدی به درگاه شارژ و اتصال بازمی‌گردد. جایی‌که سامسونگ از درگاه جدیدتر USB-C استفاده کرده و آنر از درگاه آشنایتر microUSB. شکی نیست که USB-C از نظر راحتی و همچنین کاربرد در آینده گزینه برتری است اما حداقل فعلاً لوازم جانبی سازگار با آن گران‌تر بوده و microUSB هنوز فراگیرتر است.

به این ترتیب می‌توان گفت طراحی آنر ۹ لایت مدرن‌تر و ظاهر آن جذاب‌تر است در عوض گلکسی A5 2017 دربرابر آب و گردوغبار مقاوم بوده و درگاه آن مدرن‌تر است.


صفحه‌نمایش

مقایسه آنر 9 لایت با گلکسی A5 2017 صفحه‌نمایش

خوشبختانه این روز‌ها حتی در گوشی‌های میان‌رده هم می‌توانید گوشی‌هایی با صفحه‌نمایش بسیار باکیفیت پیدا کنید. هر دو گوشی گلکسی A5 2017 و آنر ۹ لایت صفحه‌نمایش با وضوح 1080p دارند که از نظر تراکم پیکسلی چیزی کم ندارد. با این وجود پنل استفاده شده و نسبت تصویر دو صفحه با یکدیگر کاملاً متفاوت است.

در آنر ۹ لایت شاهد صفحه‌نمایشی ۵.۶۵ اینچی هستیم درحالی‌که گلکسی صفحه‌نمایشی ۵.۲ اینچی دارد. علت این اختلاف نسبت تصویر ۱۸:۹ در آنر ۹ لایت است که صفحه‌نمایشی کشیده و بدون حاشیه را به‌کار گرفته است. این نسبت تصویر نه‌تنها باعث کاهش حاشیه‌های تصویر شده بلکه تماشای فیلم‌های سینمایی را جذاب‌تر کرده و استفاده همزمان از دو اپلیکیشن را ساده‌تر خواهد کرد.

در عوض صفحه‌نمایش گلکسی A5 2017 با وجود حاشیه‌های ضخیم‌تر و اندازه کوچک‌تر به پنل Super AMOLED سامسونگ مجهز است. این پنل کنتراست بالاتر، رنگ‌های اشباع و خوانایی بهتری زیر نور خورشید را به همراه خواهد داشت. همچنین این گوشی قابلیت صفحه‌نمایش همیشه روشن را نیز برای نمایش دائمی ساعت و نوتیفیکیشن‌ها داراست.


نرم‌افزار و رابط کاربری

آنر ۹ لایت در ابتدا با اندروید ۸ و رابط کاربری EMUI 8 به بازار عرضه می‌شود درحالی‌که گلکسی A5 2017 با اندروید ۷ به بازار عرضه شده و به‌تازگی به‌روزرسانی اندروید ۸ را دریافت کرده است (در زمان نگارش مطلب آپدیت هنوز در ایران عرضه نشده است). به این ترتیب می‌توان حدس زد که آنر ۹ لایت شانس بیشتری برای دریافت نسخه بعدی اندروید خواهد داشت.

رابط کاربری EMUI 8 که در گوشی‌های پرچم‌داری مثل آنر ۱۰ و میت ۱۰ نیز می‌توانید آن را ببینید بر روی امکانات بالا تمرکز کرده است. در این رابط کاربری می‌توانید تقریباً همه چیز از پوسته کلی تا آیکن‌ها، نوار ناوبری و اعلان‌ها را شخصی‌سازی کنید. نمایش سرعت اینترنت در نوار وضعیت، کپی کردن اپلیکیشن‌های اجتماعی، ساخت گاوصندوق، رمزگذاری روی اپلیکیشن‌ها، تنظیم تن رنگ صفحه‌نمایش، مدیریت حافظه رم، بلک لیست، حالت کار با یکدست، جسچرها و … از ویژگی‌های این رابط کاربری هستند.

در عوض رابط کاربری سامسونگ کمی ساده‌تر و نزدیک‌تر به اندروید خالص است. با این وجود قابلیت‌هایی مثل پوشه امن، تغییر پوسته، مدیریت حافظه، اسکرین‌شات هوشمند،‌ حالت مخصوص بازی و کار با یکدست را در خود جای داده است.


سخت‌افزار و عملکرد

سامسونگ و آنر هر دو از تراشه‌های ساخت خود در گلکسی A5 2017 و آنر ۹ لایت استفاده کرده‌اند. سامسونگ تراشه اکسینوس ۷۸۸۰ خود را به‌کار گرفته که دارای هشت هسته ۱.۹ گیگاهرتزی Cortex-A53 و واحد پردازش گرافیک Mali-T830MP3 است درحالی‌که آنر ۹ لایت از تراشه Kirin 659 استفاده کرده که چهار هسته آن با فرکانس ۱.۷ و چهار هسته دیگر با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز در کنار Mali-T830MP2 کار می‌کنند.

علاوه بر این گلکسی A5 2017 از سه گیگابایت رم استفاده می‌کند اما آنر ۹ لایت در برخی نسخه‌ها به ۴ گیگابایت رم هم مجهز شده است (نسخه‌ای که در اختیار ما قرار داده شده بود ۳ گیگابایت رم داشت).

اما برای سنجش قدرت سخت‌افزاری این دو گوشی به سراغ بنچمارک‌ها رفتیم.

همان‌طور که می‌بینید آنر ۹ لایت به خاطر فرکانس بالاتر هسته‌های پردازنده، در بنچمارک‌های پردازشی عملکرد بهتری دارد. در عوض یک هسته اضافه در تراشه گرافیکی Mali-T830 گلکسی A5 2017 را در بنچمارک‌های گرافیکی و در نتیجه بازی‌ها برنده می‌کند. به این ترتیب می‌توان گفت اگر با گوشی بازی می‌کنید گلکسی گزینه بهتری خواهد بود و در غیر این‌صورت آنر ۹ لایت سریع‌تر عمل خواهد کرد.

در دنیای واقعی و استفاده روزانه اما هر دو گوشی در مرور شبکه‌های اجتماعی، وبگردی و مالتی تسکینگ عملکرد سریعی داشته و هیچکدام برای اجرای بازی‌های سنگین با تنظیمات بالا ایده‌آل نیستند.


دوربین

از دوبرابر بودن تعداد دوربین‌های آنر ۹ لایت نسبت به گلکسی A5 2017 می‌توان به تمرکز این گوشی بر روی دوربین پی برد. درحالی‌که دوربین‌های دوگانه در جلو و پشت معمولاً منحصر به پرچم‌داران است این قابلیت می‌تواند یک نکته مثبت برای آنر ۹ لایت باشد. با این‌حال می‌دانیم که تعداد دوربین هم مانند مگاپیکسل بالاتر نشان‌دهنده کیفیت بالاتر نیست.

گلکسی A5 2017 در پشت میزبان یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 است درحالی‌که آنر ۹ لایت از دو دوربین یکی برای تشخیص عمق (۲ مگاپیکسلی) و دیگری ۱۳ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند. همچنین هر دو گوشی قادر به فیلم‌برداری 1080p با نرخ 30fps هستند.

از نظر رابط کاربری دوربین هر دو ساده و با امکانات مناسب هستند اما اگر کمی به عکاسی وارد باشید امکانات بیشتر شامل تنظیم سرعت شاتر در حالت دستی دوربین آنر ۹ لایت می‌تواند برایتان یک مزیت محسوب شود.

از نظر کیفیت تصاویر هر دو گوشی در نور مناسب عملکرد بسیار خوب اما با رویکردهای متفاوتی دارند. تصاویر گلکسی A5 2017 رنگ‌های سردتری داشته و به همین دلیل آسمان در آن‌ها جذاب‌تر ثبت می‌شود درحالی‌که تصاویر آنر ۹ لایت رنگ‌های گرم‌تری داشته و رنگ برگ درختان زیباتر ثبت خواهد شد. از نظر جزئیات و دامنه دینامیکی نیز هر دو گوشی برای یک میان‌رده عملکرد خوبی دارند.

نمونه تصاویر دوربین آنر ۹ لایت

در نور کم تصاویر گلکسی A5 به لطف دیافراگم بازتر لنز دوربین تصاویر روشن‌تری ثبت خواهد کرد هرچند که نویز این تصاویر نیز بیشتر است. دقت فوکوس در نور کم اما در آنر ۹ لایت بهتر است و ما با تصاویر خارج از فوکوس و تار بیشتری در گلکسی A5 مواجه شدیم.

نمونه تصاویر دوربین گلکسی A5 2017

تصاویر سلفی در نور مناسب در هر دو گوشی بسیار خوب هستند و جزئیات مناسبی در سلفی‌ها ثبت می‌شود. در نور کم اما گلکسی A5 تصاویری با رنگ‌های طبیعی‌تر ثبت می‌کند هرچند که برخی جزئیات نسبت به سلفی‌های آنر ۹ لایت حذف شده‌اند.

نمونه سلفی‌های دوربین آنر ۹ لایت

نمونه سلفی‌های دوربین گلکسی A5 2017

نقطه قوت آنر ۹ لایت در بخش دوربین به قابلیت ثبت تصاویر پرتره بازمی‌گردد. این گوشی با دوربین‌های اضافه هم در پشت و هم جلو قادر است پرتره‌هایی با دقت خوب ثبت کند و سوژه را از پس‌زمینه جدا کند. حال این‌که در گلکسی A5 این قابلیت تنها به شکل نرم‌افزاری و برای سلفی وجود دارد که دقت آن اصلاً خوب نیست.

در بخش فیلم‌برداری نیز می‌توان این دو گوشی را در یک سطح طبقه‌بندی کرد. سطح نویز، جزئیات ثبت شده و رنگ‌ها همگی در نور خوب مناسب هستند اما با این‌که گلکسی A5 در نور کم عملکرد نسبتاً بهتری دارد هیچکدام برای فیلم‌برداری در شرایط نوری نامساعد مناسب نیستند.


صدا

مقایسه آنر 9 لایت با گلکسی A5 2017 اسپیکر

هر دو گوشی از یک تک اسپیکر استفاده می‌کنند؛ با این‌حال اسپیکر آنر ۹ لایت در پایین و اسپیکر گلکسی A 2017 در سمت راست قرار گرفته است. از نظر بلندی صدا می‌توان گفت آنر ۹ لایت صدای بلندتری را تولید خواهد کرد که تمرکز بیشتری روی فرکانس‌های بالایی داشته در عوض صدا در گلکسی A5 تمرکز بیشتری روی فرکانس‌های پایینی دارد.

بررسی آنر 9 لایت - صدا
آنر 9 لایت + ایرفون Shure SE846

خوشبختانه هر دو گوشی کماکان درگاه ۳.۵ میلی‌متری هدفون را حفظ کرده‌اند تا بتوانید به آسانی از هر هدفونی استفاده کنید. در مورد قدرت خروجی هدفون می‌توان گفت گلکسی A5 2017 صدای نسبتاً بلندتری را تولید خواهد کرد اما برای هدفون‌های عادی هر دو گوشی جوابگو خواهند بود.


باتری و دوام شارژ

هر دو گوشی از باتری‌های ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کنند که روی کاغذ رقم بسیار خوبی محسوب می‌شود. با این‌وجود بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری، مصرف انرژی پردازنده و صفحه‌نمایش نیز بر دوام شارژ موثر است. طبق آزمون PCMark Battery آنر ۹ لایت حدود ۷ ساعت و ۵۰ دقیقه و گلکسی A5 2017 حدود ۹ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام آوردند که می‌توان دلیل آن را در مصرف پایین‌تر پنل AMOLED سامسونگ جستجو کرد.

با این‌حال هر دو گوشی برای یک روز کامل استفاده، انرژی مورد نیاز را تأمین خواهند کرد و بهتر است پیش از شروع روز دوم آن‌ها را شارژ کنید. یک مزیت دیگر گلکسی A5 2017 پشتیبانی از شارژ سریع است که آن را در یک ساعت و نیم از صفر تا صد درصد شارژ می‌کند.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

با توجه به اختلاف قیمت نسبتاً چشمگیر این دو گوشی انتظار داشتیم در اکثر زمینه‌ها گلکسی A5 2017 گوشی برتر باشد. با این‌حال همان‌طور که مشاهده کردید آنر ۹ لایت در بسیاری موارد هم‌تراز و یا بهتر از میان‌رده سامسونگ عمل می‌کند و به این ترتیب می‌توان آن را یک گزینه ارزشمند به شمار آورد.

گلکسی A5 2017 کماکان از نظر کیفیت صفحه‌نمایش، مقاومت دربرابر آب، دوام شارژ باتری و عملکرد گرافیکی برتری دارد اما در عوض آنر ۹ لایت طراحی بدون حاشیه و مدرن‌تری دارد، برای ثبت تصاویر پرتره مناسب‌تر است، به اندروید ۹ آپدیت خواهد شد و شاید مهم‌تر از همه قیمت پایین‌تری هم دارد.

مزایای گلکسی A5 2017

  • مقاومت دربرابر آب و گردوغبار
  • صفحه‌نمایش AMOLED با کنتراست و خوانایی بهتر
  • عملکرد بهتر گرافیکی
  • دوام شارژ بهتر و شارژ سریع

مزایای آنر ۹ لایت

  • قیمت پایین‌تر
  • صفحه‌نمایش بدون حاشیه و طراحی مدرن‌تر
  • عملکرد بهتر پردازشی
  • نرم‌افزار به‌روزتر
  • اسپیکر قوی‌تر
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.