ایلان ماسک یک زیردریایی کوچک برای نجات محبوس شدگان در غار در تایلند می‌سازد

مدیر عامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس یعنی ایلان ماسک همیشه به ارائه طرح‌های فراتصور شهرت داشته است؛ با این حال این بار در نظر دارد یک زیردریایی کوچک بسازد که بتوان از طریق آن محبوس شدگان در غاری در تایلند را نجات داد.

0

دوازده پسر نوجوان که بین 11 تا 16 سال سن دارند به همراه مربی 25 ساله‌شان، هفته گذشته پس از شدت گرفتن سیلاب ناشی بارش سنگین باران در غاری واقع در پارک جنگلی استان شمالی چیانگ رای تایلند گرفتار شدند. از زمان ناپدید شدن آنان، یک عملیات گسترده بین‌المللی متشکل از کشورهای تایلند، استرالیا، آمریکا، بریتانیا و چین برای نجات آن‌ها آغاز شد. در این بین ایلان ماسک هم اعلام کرده که یک تیم 9 نفره متشکل از مهندسان این شرکت را به محل حادثه اعزام کرده که درصدد ساخت یک زیردریایی کوچک و سبک برای نجات محبوس شدگان در غار هستند.

هرچند مکان دقیق و تعداد محبوس شدگان در غار مشخص شده اما با این حال به دلیل بارش ممتد باران و از طرفی عدم وجود نور کافی امکان تخلیه آب درون غار امکان پذیر نیست. از سوی دیگر به طور طبیعی نیز 3 ماه به طول خواهد انجامید تا شرایط دسترسی به محبوس شدگان فراهم گردد. این غار حدود ۱۰ کیلومتر طول دارد و به دلیل افزایش سطح آبی که در آن جریان دارد، نجات سانحه دیدگان بسیار دشوار شده است. در سوی دیگر فراهم کردن اکسیژن مورد نیاز برای خارج کردن افراد مذکور به چالشی جدید تبدیل شده است. پیرامون همین موضوع نیز روز گذشته یک غواص داوطلب تیم نجات بر اثر تمام شدن کپسول اکسیژن در هنگام بازگشت جان خود را از دست داده است.

حال ایلان ماسک وعده داده که به زودی مونتاژ یک زیردریایی کوچک و سبک که توسط پوسته خالی یک موشک Falcon ساخته شده را برای پیمودن مسیر 4 کیلومتری و نجات محبوس شدگان در غار در تایلند آغاز کند. شنیده می‌شود که این کپسول دارای چهار دستگیره  بوده و درون آن با محفظه‌های اکسیژن فشرده پر شده است. البته ماسک ایده دیگری را هم ارائه کرده است و آن هم نصب چندین هواکش برای پمپاژ هوا به داخل غار و تخلیه مرحله ای افراد از داخل یک لوله بزرگ است.

هرچند ایده‌های ماسک در تئوری موفقیت‌آمیز هستند، با این حال دولت تایلند در رابطه با اجرایی شدن عملی آن‌ها تردید دارد و هنوز مشخص نیست که سرانجام مرحله نجات به طریقی اجرایی خواهد شد. در نظر داشته باشید که شرایط آب و هوایی تا چند روز آینده تنها برای نجات محبوس شدگان در غار در تایلند مناسب است و با اولین سیل تنها  10 مترمربع فضا برای ذخیره هوا باقی خواهد ماند؛ از این هرچه سریع‌تر بایستی برنامه مدونی برای شیوه انجام عملیات از سوی مسئولین ذیل ربط ارائه گردد.

منبع gizmodo
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.