دولت چین می‌خواهد با تراشه‌های RFID خودروی شهروندان را تحت نظر بگیرد

ابزارهای نظارت بر امور روزمره شهروندان می‌تواند آزاردهنده باشد و دولت‌ها بعضا با بهانه‌های مختلف اقدام به انجام چنین کاری می‌کنند. چیپ‌های RFID به درد انجام اهداف نظارتی می‌خورد اما دولت چین می‌گوید تنها با هدف جلوگیری از ازدحام مسیرها از آن استفاده می‌کند. با فارنت همراه شوید…

0

بر اساس گزارشات وال استریت ژورنال، دولت چین در حال آماده‌سازی یک برنامه ویژه است تا با استفاده از تراشه‌های RFID مسیر عبور و مرور اتومبیل شهروندان را زیر نظر بگیرد. این برنامه که در ابتدا به صورت داوطلبانه طی چند روز آینده اجرایی می‌شود، از اوایل سال 2019 برای تمامی اتومبیل‌های جدید به حالت اجباری در می‌آید. وزارت امنیت عمومی چین و بخش تحقیقاتی مدیریت ترافیک این وزارت عملی کردن برنامه مذکور را در دستور کار قرار داده است. مقامات دولت امیدوارند که با نصب چیپ‌های RFID روی شیشه جلوی اتومبیل‌ها و خواندن علائم کناری جاده‌های چین، راه حل بهتری برای کاهش ازدحام پیدا کنند و به این ترتیب در جهت به ثمر رساندن یکی از اولویت‌های اصلی شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، یعنی کاهش آلودگی هوا کاری صورت داده باشند. همچنین بنا به اسناد بررسی شده توسط وال استریت ژورنال، این امیدواری وجود دارد که با وجود این تراشه‌ها از حملات تروریستی با استفاده از اتومبیل هم جلوگیری به عمل آید.

این سیستم مانند جی‌پی‌اس قادر به تشخیص لحظه‌ای مکان اتومبیل نخواهد بود و معلوم نیست که دولت قصد دارد فارغ از رنگ و تاییدیه شماره پلاک اتومبیل چه مقدار اطلاعات روی هر چیپ ذخیره‌سازی کند. البته این اولین بار نیست که با چنین سیستمی روبه‌رو می‌شویم. مکزیک در حال پیاده‌سازی نمونه‌ای مشابه از این سیستم است و کشورهایی مانند هند، آفریقای جنوبی، برزیل و دوبی از تراشه‌های RFID برای هر کاری شامل پرداخت هزینه سوخت، پارکینگ، صدور بلیط و جمع‌آوری جرائم رانندگی بهره می‌گیرند.

شانس سیستم فوق در چین برای موفقیتی عظیم به دلیل اندازه کشور، جمعیت و البته ده‌ها میلیون اتومبیلی که در بازار جهانی به فروش می‌رساند، به مراتب بیشتر است. این موارد را با علاقه شدید رئیس جمهور ژی به نظارت بر امور مردم ترکیب کنید و خواهید دید که با نگرانی‌های امنیتی اجتناب‌ناپذیری مواجه خواهید شد. جیمز اندرو لویس، عضو ارشد مرکز مطالعات استراتژیکی و بین‌المللی، معتقد است که چیپ‌های RFID یکی دیگر از ابزارهای نظارتی دولت جهت دید زدن امور شهروندان است. وی در این مورد می‌گوید:

دولت چین تمام قدرتش را به کار گرفته تا واقعا یک ایالت نظارتی بسازد. اعتبار اجتماعی، تشخیص چهره، نظارت مخابراتی و اینترنتی و اکنون این سیستم استفاده از چیپ‌های RFID تنها بخشی از یک پروژه بزرگ دولت برای اطلاع کامل از امور مردم است.

سیستم RFID مکمل تعدادی دیگر از برنامه‌های نظارتی است که هم‌اکنون در حال انجام وظیفه خود هستند. برای مثال دولت چین در برخی مناطق، پلاک خودروها را با دوربین‌های امنیتی شناسایی و پیگیری می‌کند. شناسایی چهره چه با دوربین و چه عینک‌های هوشمند به یک امر معمول تبدیل شده است. دولت یک سیستم اعتبار اجتماعی تعبیه کرده تا شهروندان بر اساس دارایی، سابقه جنایی و سایر فاکتورها رتبه‌بندی شوند. همچنین سرویس‌های وابسته به اینترنت بسیاری مانند اپلیکیشن و وب‌سایت‌ها توسط دولت بلاک شده‌اند و تنها اجازه استفاده از موارد کنترل‌شده را به ساکنان کشور می‌دهد. فروشگاه‌ها مجبور به استفاده از روترهای تایید شده توسط دولت هستند و آزادی بیان به چندین روش از مردم خلع شده است. نظر شما در مورد سیستم تراشه‌های RFID چیست؟

منبع The Verge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.