مجلس سنای آمریکا به تحریم ZTE رای داد

آن‌گونه که به نظر می‌رسد سیاست خصمانه ایالات متحده علیه شرکت‌های چینی از دولت حاکم، به سنای این کشور هم سرایت کرده، چراکه پس از لغو ممنوعیت معامله با شرکت ZTE از سوی وزارت خزانه داری امریکا، این بار مجلس سنا لایحه‌ای را تصویب کرده که هرگونه دادوستد با شرکت چینی را ممنوع می‌کند.

0

دونالد ترامپ پس از به دست گرفتن سکان ریاست جمهوری ایالات متحده، در دو سال اخیر مشکلات زیادی را برای شرکت‌های خارجی فعال در خاک این کشور و به خصوص شرکت‌های چینی مخابراتی و الکترونیکی ایجاد کرده است. به عنوان مثال دومین شرکت تولیدکننده تجهیزات مخابراتی چین یعنی ZTE، به تازگی مورد جریمه و تحریم ایالات متحده قرار گرفته است.

جریمه و تحریم ZTE از سوی دولت ایالات متحده تازگی ندارد، با این حال در تازه‌ترین دور این فشارها امکان استفاده از تجهیزات برندهای آمریکائی نیز برای ZTE مسدود گردید. یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین برندهای آمریکائی در این زمینه، بی‌شک کوالکام است که در صورت ادامه مشکل ZTE این برند نمی‌توانست از پردازنده‌های اسنپ‌دراگون در محصولات خود استفاده کند. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان در ماجرای مشکل ZTE و به میان آمدن دولت‌های آمریکا و چین هفته گذشته شاهد به توافق رسیدن دولت‌های مذکور برای خارج کردن نام ZTE از فهرست تحریم‌های ایالات متحده بودیم؛ اما سنای امریکا امروز در طرحی هرگونه دادوستد و استفاده از سیستم بانکی این کشور برای ZTE را ممنوع کرده است.

این شرکت پیش‌تر از سوی آمریکا به دلیل همکاری با ایران مورد تحریم قرار گرفت و در قالب این تصمیم تامین قطعات مورد نیاز این شرکت توسط شرکت‌های آمریکایی به مدت 7 سال ممنوع شد. ZTE برای خارج شدن از فهرست تحریم‌های ایالت متحده بایستی مبلغ 1 میلیارد دلار پرداخت کند؛ علاوه بر آن کل کادر مدیریتی این شرکت باید تغییر کند دادن ضمانت 400 میلیون دلاری و همچنین اجازه نظارت ده‌ساله به یک تیم آمریکایی بر کل فعالیت‌های این شرکت از دیگر مفاد تحریم ZTE هستند که مورد پذیرش دولت چین قرار گرفته است.

به هر حال هرچند در این لایحه بر لزوم به اجرا درآمدن تحریم‌های قبلی علیه ZTE رأی 85 به 10 داده شده، با این حال در نظر داشته باشید که تمام قوانین ارائه شده از سوی سنا برای تبدیل شدن به قانون اجرایی باید به امضای ریاست جمهوری آن کشور برسد. از آنجا که دونالد ترامپ در توافقی بسیار شیرین و سودآور به تازگی با دولت چین به توافق رسیده است، بعید به نظر می‌رسد که با دور جدید تحریم‌ها علیه ZTE موافقت کند.

منبع phonearena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.