پاکشوما تولید اولین ماشین ظرفشویی ایرانی با فناوری بومی را آغاز کرد

شرکت پاکشوما از پیشروترین شرکت‌های تولید لوازم خانگی در ایران از اولین نمونه ماشین‌های ظرف‌شویی ایرانی با فناوری بومی رونمایی کرد که این امر بهانه‌ای جهت بازدید از این شرکت و مشاهده توانمندی‌ها و شنیدن درد دل‌های آن گروه شد.

0

تاریخچه‌ای مختصر از شرکت پاکشوما:

شرکت پاکشوما در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی با تولید ماشین‌های لباسشویی نیمه اتوماتیک شروع به فعالیت کرد. هدف‌گذاری این شرکت، تولید لوازم خانگی با کیفیت و جلب رضایت مشتری قرار نهاده شد. این شرکت جهت بهبود کیفیت محصولات خود با شرکت‌های نامدار اروپایی و آسیایی ارتباط برقرار نمود و متعاقب آن خود را به فناوری‌های روز دنیا مجهز کرد. امروزه این شرکت از شرکت‌های بسیار موفق و پیشرو ایرانی در زمینه تولید لوازم خانگی محسوب می‌شود که با تولید بیش از ۲۰۰ محصول مختلف از متنوع‌ترین تولیدکنندگان کشور محسوب می‌شود.


این شرکت به تازگی با توجه به نیاز بازار تصمیم به تولید ماشین ظرف‌شویی با فناوری بومی کرده است. به گفته اسحاقی قائم مقام شرکت پاکشوما، سالانه کشور ما به حدود ۷۰۰ هزار دستگاه ماشین ظرف‌شویی نیاز دارد که در حال حاضر ۲۰ درصد این نیاز از طریق شرکت‌های داخلی و ۸۰ درصد مابقی از طریق واردات از مجاری رسمی و غیر رسمی تامین می‌شود. او اظهار امیدواری کرد که با راه‌اندازی خط تولید ماشین‌های جدید ظرف‌شویی که از فناوری بومی استفاده می‌نماید بتوان تا ۹۰ درصد نیاز کشور را تامین نمود.

اسحاقی قائم مقام پاکشوما و معاون آموزشی این شرکت
اسحاقی قائم مقام پاکشوما و معاون آموزشی این شرکت

به نقل از اسحاقی قائم مقام شرکت پاکشوما، در حال حاضر دو سبک فناوری تولید ماشین‌های ظرف‌شویی در دنیا وجود دارد که یکی مختص اروپا و دیگری مختص آسیای شرقی می‌باشد. او بیان نمود که شرکت پاکشوما جزو محدود شرکت‌های تولید لوازم خانگی در دنیاست که از هر دو سبک فناوری جهت تولید ماشین‌های ظرف‌شویی برخوردار است. دارا بودن فناوری‌های روز دنیا باعث شد که این گروه بتواند این فناوری‌ها را با توجه به شرایط محیطی کشورهای غرب آسیا و به خصوص با توجه به شرایط ایران، بومی‌سازی نماید.

اسحاقی بیان داشت که امروزه ماشین‌های ظرف‌شویی تولید این شرکت از نمونه‌های خارجی شرقی و غربی خود کیفیت بالاتری دارد. دلیل این امر نیز به بومی‌سازی فناوری‌های شرکت‌های خارجی با توجه به نیاز داخلی بازمی‌گردد. برای مثال تکنولوژی ماشین‌های ظرف‌شویی خارجی جهت سختی آب مناسب با استانداردهای موجود در آن مناطق طراحی شده است در صورتی که ماشین‌های ظرف‌شویی تولید پاکشوما متناسب با سختی آب داخل کشور طراحی و تولید شده است.  به گفته اسحاقی به دلیل تولید این محصول در داخل کشور، قیمت نهایی محصول ۵۰ درصد کمتر از مشابه خارجی خود تمام می‌شود و نکته جالب توجه هم این است که علاوه بر قیمت بسیار کمتر این محصول دارای کیفیت بالاتری نیز می‌باشد.

نیاز بازار کشور به ماشین ظرفشویی

در حال حاضر نسبت فروش ماشین ظرف‌شویی به ماشین لباسشویی در کشور ۱ به ۲ می‌باشد. این امر از تقاضای بالای جامعه برای این وسیله حکایت می‌کند. علاوه بر آن، برخلاف باور عمومی، ماشین‌های ظرف‌شویی باعث کاهش مصرف آب می‌شود. به گفته قائم مقام شرکت پاکشوما، برای شستن ۱۶۰ پارچه ظرف با دست به حدود صد لیتر آب نیاز است در صورتی که ماشین ظرف شویی این تعداد ظرف را با ۱۰ لیتر آب می‌شوید. به مورد گفته شده بایستی این را هم اضافه کنیم که استفاده از ماشین‌های ظرف‌شویی بصورت میانگین ۲۳۰ ساعت در یک سال وقت ما را پس‌انداز می‌کند.

از نقطه نظر بهداشتی نیز ماشین‌های ظرف‌شویی بدلیل انجام فرایند خشک‌سازی ظروف با دمای بالا، باکتری‌های موجود در ظروف را از بین می‌برد، امری که در شست‌و‌شوی دستی انجام نمی‌گیرد.

اشتغال‌زایی مستقیم پاکشوما

شرکت پاکشوما در حال حاضر ۷۰۰ نفر کارمند در مجموعه کارخانجات خود به صورت فعال دارد که با افتتاح تمام خطوط تولید خود این تعداد به ۴۰۰۰ نفر افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر آن ۷۰۰ نفر کارمند میدانی، این شرکت دارای ۱۳۰ نفر نیرو  بصورت اداری می‌باشد.

خدمات پس از فروش پاکشوما

شرکت پاکشوما با دارا بودن ۶۰۰ مرکز خدمات پس از فروش در سراسر کشور، از گسترده‌ترین پوشش خدماتی ممکن برخوردار می‌باشد. با توجه به شعار این شرکت که جلب رضایت مشتری می‌باشد، خدمات پس از فروش از مواردی است که مسولان آن شرکت بصورت جدی به آن توجه می‌نمایند. در حال حاضر محصولات این شرکت دارای ۲۴ ماه گارانتی و ۱۲ سال وارانتی (ضمانت تأمین قطعات) می‌باشند که البته به قول قائم مقام شرکت پاکشوما، انبارهای این شرکت توانایی پوشش قطعاتی محصولات تولیدی ۲۰ سال قبل این شرکت را هم دارا می‌باشند.

مصون‌سازی کشور از تحریم‌های اقتصادی

به گفته آقای اسحاقی، بصورت میانگین حدود هفتاد درصد قطعات و مواد مورد استفاده در محصولات پاکشوما تولید داخل کشور می‌باشد. البته شایان ذکر است که مواد اولیه و قطعاتی که از خارج وارد می‌شود جزو مواردی است که غالبا توانایی تولید در داخل کشور برای آن‌ها وجود دارد ولی توجیه اقتصادی تولید آن‌ها وجود ندارد. البته مواردی مثل استیل نیز وجود دارد که تولید داخلی آن وجود دارد ولی کیفیت تولید با استاندارد‌های جهانی فاصله دارد، لذا شرکت پاکشوما جهت حفظ کیفیت محصولات خود ترجیح را بر واردات مواد اولیه باکیفیت قرار داده است.

همچنین اسحاقی بیان داشت که تحریم‌های وضع شده له ایران کمترین تاثیر را بر کیفیت محصولات و قیمت نهایی آن‌ها خواهد گذاشت، زیرا این شرکت حداقل وابستگی به واردات را در دستور کار خود قرار داده است.

فرهنگ حمایت از تولید ملی

از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی شرکت‌های ایرانی و بخصوص شرکت پاکشوما، عدم حمایت درخور از طرف مردم می‌باشد. عدم حمایت از طرف مردم بصورت قطعی منجر به از پا افتادن شرکت‌های ایرانی می‌گردد که در لابلای صحبت‌های مسئولان شرکت پاکشوما هم گله‌مندی از عدم حمایت مردم به چشم می‌خورد. متاسفانه بدلیل سیاست‌های بد برخی از تولید کنندگان ایرانی و ارائه محصولات بی‌کیفیت به بازار و عدم نظارت مناسب، دید کلی اغلب مردم نسبت به محصولات ایرانی خدشه‌دار شده است که این امر بسیار ناراحت‌کننده می‌باشد. شک و شبهه‌ای وجود ندارد که از پا افتادن تولید ملی نهایتا باعث از پا افتادن جامعه به معنای عام می‌شود.

فرایند کنترل کیفی در پاکشوما
فرایند کنترل کیفی در پاکشوما

تحقیق و مطالعه بر روی کشورهای پیشرفته و دارای صنایع بزرگ نشان می‌دهد که تنها دلیل موفقیت و رسیدن آن‌ها به این نقطه وجود مثلث تولیدکننده متعهد به کیفیت، ناظران دولتی دقیق و حساس و از همه مهم‌تر مردمی دارای تعصب ملی بر کالای ملی است. امیدواریم محصولات پاکشوما با کیفیت بالا و قیمت مناسب بتواند جای خود را در میان محصولات مشابه خارجی باز کرده و این فرهنگ را بیشتر جا بیندازد.

زمان تولید و عرضه ماشین ظرفشویی پاکشوما

خط تولید ماشین ظرفشویی جدید پاکشوما از ماه آینده با حضور وزیر صنعت و معدن رسماً آغاز به تولید انبوه خواهد کرد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.