شرکت ARM هسته‌‌های پردازشی موبایلی جدید Cortex-A76 را معرفی کرد

با توسعه روز افزون پلتفرم‌های موبایلی و نیاز به قدرت پردازشی بیشتر، شرکت‌های سخت افزاری می‌کوشند هرساله محصولاتی برای پاسخ به این نیاز عرضه کنند. شرکت انگلیسی ARM هم پیرامون همین موضوع به تازگی از هسته‌‌های پردازشی موبایلی جدید Cortex-A76 رونمایی کرده که دست کم می‌تواند قدرت پردازنده‌های کنونی را 35 درصد افزایش دهد.

0

ARM را می‌توان اصلی‌ترین طراح پردازنده‌های موبایلی دانست که فناوری‌های آن در بخش تراشه‌های موبایلی تمام گوشی‌های هوشمند بازار مشاهده می‌شود. این شرکت که درواقع جهت دهنده پردازنده‌های موبایلی است، به تازگی از معماری چینش جدیدی رونمایی کرده که گوشی‌های هوشمند را قادر به پشتیبانی از تصاویر 8K خواهد کرد.

معماری آرم به‌گونه‌ای طراحی‌شده که برای هسته اصلی پردازشگر تنها به حدود ۳۵ هزار ترانزیستور نیاز است و این باعث می‌شود که پردازنده بسیار کم‌مصرف شود، کم‌تر داغ کند و نیازی به خنک‌کننده یا فن نداشته باشد برخلاف معماری x86 به‌کار رفته در پردازنده‌های شرکت‌های اینتل و ای‌ام‌دی که نیازمند میلیون‌ها ترانزیستور هستند و همین مسئله باعث افزایش توان مصرفی و داغ شدن آنان می‌شود.

Cortex-A76

هسته‌‌های پردازشی موبایلی جدید Cortex-A76 نسبت به نسل قبلی یعنی Cortex-A75 حدود 35 درصد قدرتمند تر عمل مکنند و در سوی دیگر باعث کاهش 40 درصدی میزان مصرف انرژی هم خواهند شد. همین امر بدون شک باعث استفاده از تراشه‌هایی مانند اسنپ‌دراگون 850 در بسیاری از گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌های ویندوزی خواهد شد.

Cortex-A76

در سوی دیگر به لطف ساختار ویندوز 10، شاهد ارائه پردازنده‌های جدید موبایلی خواهیم بود که با فرکانس بیش از 2.6 گیگاهرتز بر روی لپ‌تاپ‌ها فعالیت می‌کنند. شرکت آرم همچنین از واحد پردازش گرافیکی Mali-G76 هم رونمایی کرده که ادعا می‌شود قدرت آن دست کم 50 درصد نسبت به نسل قبلی Mali-G72 ارتقا پیدا کرده و اکنون قادر به پردازش تصاویری با وضوح 8K با نرخ 60 فریم در ثانیه است.

البته از آنجا که ARM هیچ‌گاه علاقه‌ای به عرضه مستقیم تراشه‌های موبایلی به بازار نداشته، انتظار می‌رود فناوری Cortex-A76 توسط شرکت‌هایی همچون سامسونگ و مدیا تک (ممکن است کوالکام نیز این معماری را به هسته‌های سفارشی خود ترجیح دهد) مورد استفاده قرار گیرد و در سال 2019 پرچم‌دارانی با تجهیز به این تراشه‌ها راهی بازار شوند.

منبع androidpolice
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.