آیا می‌دانید فتوشاپ در ابتدا با نام Barneyscan XP عرضه شده است؟

فتوشاپ که این‌روزها بر روی سیستم تمامی عکاسی‌ها نصب است در ابتدا نام دیگری داشته و با نام Barneyscan XP راهی بازار شده است.

0

اگر اهل عکاسی باشید به احتمال زیاد نام فتوشاپ را شنیده‌اید این نرم‌افزار یکی از رایج‌ترین ابزارها برای ویرایش عکس در سطح آماتور و حرفه‌ای به‌ حساب می‌آید. در این بین جالب است بدانید فتوشاپی که این روزها می‌شناسیم در ابتدا با نام Barneyscan XP عرضه شده است.

جان و توماس نول (Knoll)، دو برادر معروفی هستند که در ابتدا این نرم‌افزار ویرایش تصاویر را ساختند، این برادران پس از ساخت این نرم‌افزار به دنبال سرمایه‌گذار و همچنین مشتری می‌گشتند تا اینکه شرکتی در کالیفرنیا با نام Barneyscan به نرم‌افزار ویرایش تصاویر این دو برادر علاقه نشان داد، این شرکت در آن زمان مشغول به ساخت و فروش اولین اسکنر رنگی ۲۴ بیت دنیا بود.

به این ترتیب می‌توان گفت شرکت Barneyscan بیشتر در زمینه سخت‌افزار فعالیت می‌کرد و از آنجایی که بیشتر مشتریان این شرکت عکاس‌ها بودند برای جذب آن‌ها نیاز به ابزار نرم‌افزاری داشت تا عکاسان بتوانند عکس‌های دیجیتالی که توسط اسکنر گرفته شده را ویرایش کنند.

Barneyscan XP

استیو شافران، بنیانگذار شرکت Barneyscan چندین سال پیش در جایی به این نکته اشاره کرده بود که نرم‌‌افزار خوبی برای ویرایش تصاویر دیجیتال در آن زمان وجود نداشته است و به همین دلیل زمانی که با نرم‌افزار ویرایش تصاویری که امروزه آن‌را با نام فتوشاپ می‌شناسیم آشنا شد متوجه شد که این نرم‌افزار دقیقاً همان چیزی است که شرکت Barneyscan برای فروش بیشتر اسکنرها به آن نیاز دارد.

در این بین برادران نول مبلغ 300 هزار دلار برای حق فتوشاپ به همراه 18 درصد از درآمد فروش را از شرکت Barneyscan خواستار شدند اما این شرکت موافقت نکرد و اصرار داشت که نرم‌افزار ویرایش تصویر برادران نول به همراه اسکنرهای این شرکت به صورت باندل به فروش برسد و برادران نول مبلغ 250 دلار به ازای فروش هر اسکنر دریافت کنند.

از طرف دیگر نرم‌افزار نیز به نوعی تنظیم شد که تنها زمانی قابل استفاده باشد که اسکنرهای Barneyscan به کامپیوتر متصل شده باشند.

در سال 1368 نرم‌افزار ویرایش تصاویر برادران نول با نام Barneyscan XP و نسخه 0.65 به همراه اسکنرهای Barneyscan راهی بازار شد.

جالب است بدانید نرم‌افزار Barneyscan XP که همان فتوشاپ فعلی است در آن زمان محبوبیت زیادی بدست آورد و حتی از اسکنرهای Barneyscan نیز توجه بیشتری را به خود جلب کرد.

همکاری برادران نول با شرکت Barneyscan یک سال بیشتر به طول نیانجامید و فتوشاپ نظر راسل‌ براون، مدیر هنری ادوبی را به‌خود جلب کرد و با لیسانس کردن فتوشاپ شاهد تولد ادوبی فتوشاپ بودیم.

منبع petapixel
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.