ایران CDNهای تلگرام را از مدار خارج کرد / تلگرام کند خواهد شد

به اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت به دستور شورایعالی فضای مجازی CDNهای تلگرام در ایران از مدار خارج خواهند شد و این شاید به کند شدن تلگرام منجر شود.

0

اگر به خاطر داشته باشید در دولت قبل و زمان وزارت دکتر واعظی در وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت تلگرام در ایران و خارج نشدن اطلاعات کاربران از کشور، با هماهنگی شرکت‌های ایرانی CDNهای تلگرام برای ذخیره اطلاعات در ایران مستقر و راه‌اندازی شد.

حالا به گفته شرکت ارتباطات زیرساخت این سرورهای قرار است از مدار خارج شوند:

عصر روز گذشته ابلاغیه‌ای توسط دبیر محترم شورایعالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی واصل شد که بر اساس آن، مجوز قانونی صادره‌ی آن مرکز در سال ۱۳۹۵ در خصوص استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو و باطل اعلام شده است.

بر اساس روال‌های قانونی، “شرکت ارتباطات زیرساخت” موظف است نسبت به خروج این سرورها از مدار اقدام نماید و از این پس، ترافیک این پیام رسان تنها از طریق “ارتباطات بین الملل کشور” راهیابی خواهد شد، ضمن آنکه، اجرای این ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، ممکن است کاهش کیفیت استفاده از این پیام رسان را در پی داشته باشد.

به این ترتیب ممکن است با از مدار خارج شدن این سرورها سرعت تلگرام خصوصاً در بارگذاری ویدئوها و تصاویر کند شود. به گفته برخی کاربران این کندی از هم‌اکنون در استفاده از اینترنت خانگی حس می‌شود اما اینترنت همراه و TD-LTE فعلاً مشکلی در این زمینه ندارند. با این‌حال این کندی شاید مربوط به از مدار خارج شدن CDNها نباشد و تلگرام هم در کشورمان به مرور به سرنوشت وایبر دچار شود.

تصویر زیر نحوه عملکرد CDN را نشان می‌دهد؛ گفتنی است به دلیل در اختیار نبودن کلید رمزگذاری اطلاعات مستقر در CDN نیز قابل رویت نیستند.

CDNهای تلگرام

به نظر می‌رسد دستگاه‌های مربوط قصد دارند با برداشتن مزایای تلگرام و همچنین ایجاد مزایایی مانند ترافیک ارزان‌تر برای پیام‌رسان‌های داخلی کاربران را به سمت نمونه‌های ایرانی هدایت کنند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.