دانشمندان سرانجام آنزیمی ساخته‌اند که می‌تواند بطری‌های پلاستیکی را بخورد!

اگر نگاهی به دور و برمان بیاندازیم می‌بینیم که عمده آشغال‌های اطراف ما را مواد پلاستیکی تشکیل داده‌اند و طبیعت هم به راحتی نمی‌تواند با روش معمول به این مشکل رسیدگی کند. البته با کشفیات جدید می‌توان به حل هر چه سریع‌تر آن امیدوار بود. با فارنت همراه شوید…

0

پلاستیک تا حدود مشخصی می‌تواند بازیافت شود. هر چند که پروسه انجام آن در مقایسه با سایر مواد بسیار مشکل و هزینه‌بردارتر است اما به نظر می‌رسد که دانشمندان راه حلی برای مقابله با مشکل پلاستیک یافته باشند. این راه حل احتمالا یک آنزیم جهش‌یافته است که قادر به تجزیه بطری‌های پلاستیکی است. بله! آنزیم تجزیه پلاستیک !

محققان در ابتدا از نوعی باکتری که سال 2016 در ژاپن در حال تجزیه پلاستیک داخل سطل آشغال کشف شده بود، الهام گرفتند. نقشه تیم تحقیقات این بود که باکتری را برای شروع فعالیت خود تحریک کنند اما ظاهرا این تلاش آن‌ها برای درک بهتر روش فعالیت آنزیم به صورت ناخودآگاه به ساخت آنزیم تجزیه پلاستیک با روشی موثرتر انجامیده است.

گفته می‌شود این آنزیم تجزیه پلاستیک به قدری کاربردی است که تنها چند روز طول می‌کشد تا کار تجزیه پلاستیک آغاز شود و این پروسه بسیار سریع‌تر از سیر طبیعی تجزیه پلاستیک است که حدود چند قرن به طول می‌انجامد. محققان بسیار خوش‌بین و معتقدند که این پروسه می‌تواند بسیار سریع‌تر صورت بگیرد و بزودی در مقیاس‌های عظیم‌تر شاهد فعالیت آن باشیم.

مدیر این تحقیقات، آقای جان مک‌گیهان، که یکی از استادان دانشگاه پورتموث برتیانیا است، در این رابطه می‌گوید:

هدف ما از انجام این کار، استفاده از آنزیم ساخته شده در جهت تبدیل پلاستیک به مواد تشکیل‌دهنده اولیه آن است تا در نهایت آن را دوباره به پلاستیک نبدیل کنیم. این قضیه بدان معنی است که دیگر لزومی ندارد به دنبال نفت بیشتر باشیم و در پی آن میزان پلاستیک موجود در طبیعت هم کاهش پیدا می‌کند.

البته کشف جدید آنزیم تجزیه پلاستیک به معنای آن نیست که می‌توانیم پلاستیک بیشتری تولید کنیم بلکه راهی است که به وسیله آن می‌توانیم به حل مشکل پلاستیک موجود در اطراف‌مان بپردازیم. نظر شما در مورد این آنزیم تجزیه پلاستیک چیست؟

منبع ubergizmo
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.