روسیه به امید فیلتر کردن کامل تلگرام میلیون‌ها آی‌پی گوگل و آمازون را مسدود کرده است

چندی پیش دولت روسیه به بهانه شناسایی پیام‌ها و حملات تروریست‌ها و مجرمان، از تلگرام خواست که کلیدهای رمزگشایی پیام‌هایش را در اختیار این کشور قرار دهد، تلگرام هم مسلماً از تن دادن به چنین درخواستی سرباز زد.

1

هفته گذشته، مقامات یک دادگاه روسی دستور فیلتر کردن کامل تلگرام در روسیه را به خاطر امتناع این شرکت از در اختیار گذشتن کلیدهای رمزگذاری پیام‌های کاربران به مقامات روسیه، صادر کرد اما پاول دورف مؤسس تلگرام به کاربران روسی قول داده که این اپلیکیشن همچنان به کار خود ادامه خواهد داد. حالا روسیه در تلاش برای ضربه زدن به این سرویس و جلوگیری از دسترسی کاربران، میلیون‌ها آدرس آی‌پی را مسدود و عملا اینترنت کشورش را مختل کرده است.

مسدود شدن میلیون‌ها آی‌پی گوگل و آمازون در تلاش برای فیلتر کردن تلگرام در روسیه

دیروز دوشنبه، روزنامه اینترنتی روسی Meduza اعلام کرد که بیش از دو میلیون آی‌پی سرویس‌های وب آمازون و سرورهای ابری گوگل مسدود شده‌اند. امروز نیز یک وب‌سایت خاص که کار ردیابی انسدادهای اینترنتی را انجام می‌دهد، بیش از 15 میلیون راه مسدود شده در مسیرهای اینترنتی کشور روسیه پیدا کرده است.

وظیفه به دست آوردن کلیدهای رمزگذاری تمام وب‌سرویس‌های موجود در این کشور و مسدود کردن آن‌ها به Roskomnadzor که سرویس فدرال روسیه جهت نظارت بر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی است، محول شده است. در این میان تلگرام سعی کرد که از جنبه فنی به دفاع از خود بپردازد و اعلام کرد که اگر می‌خواست هم نمی‌توانست کلیدهای رمزگذاری پیام‌های تبادل شده کاربران خود را در اختیار روسیه قرار دهد؛ چراکه هر یک از کلیدهای رمزگذاری در دستگاه خود کاربران تولید و ذخیره می‌شوند. بنا به گزارش بلومبرگ، تلگرام تنها اپلیکیشن در روسیه است که چون از ایجاد یک در پشتی برای مقامات روسیه سرباز زده، فیلتر شده است.

روش تلگرام برای دور زدن فیلترینگ

به دنبال دستور دادگاه برای پیش بردن کار فیلتر کردن تلگرام، پاول دورف مؤسس تلگرام به کاربران هشدار داد که اپلیکیشن را حذف نکرده و دوباره هم نصب نکنند چرا که این اپلیکیشن هنوز می‌تواند به طور کامل کار کند و قرار است از متدهای داخلی برای دور زدن فیلتر استفاده کند؛

همان‌طور که Bleeping Computer نیز اشاره کرده است، تلگرام برای دور زدن فیلتر سرورهای خود را به گوگل و آمازون انتقال داد و مردم روسیه در توییتر از اینکه بازی‌های آنلاین و دیگر سرویس‌ها به خاطر مسدود کردن آی‌پی‌ها با مشکل مواجه شده‌اند، شکایت می‌کنند.  با این‌وجود، تلگرام به راه خود ادامه می‌دهد.

صبح امروز سه‌شنبه بسیاری از اهالی روسیه اعلام کرده‌اند که برای آن‌ها تلگرام بدون استفاده از هیچ‌گونه وی‌پی‌ان کار می‌کند. جالب اینکه این روش‌ها به انجام هیچ کار خاصی از سوی کاربران نیاز ندارند و تلگرام در نسخه جدید خود فرایند را برای کاربران به ساده‌ترین شکل ممکن درآورده است.

درخواست روسیه برای حذف تلگرام از اپ‌استور اپل و گوگل‌پلی

بنا بر گزارش رویترز، سرویس فدرال Roskomnadzor از اپل و گوگل «درخواست» کرده که اپلیکیشن تلگرام را در فروشگاه‌های خود از دسترس کاربران روسی خارج کنند. از هردوی این شرکت‌ها پرسیده شده که آیا به این درخواست روسیه پاسخ مثبت می‌دهند یا خیر، متأسفانه هنوز هیچ‌کدام نظر خود را اعلام نکرده‌اند.

نهایتا وکلای تلگرام هنوز مشغول کار بر روند تجدیدنظر در رای دادگاه صادر کننده حکم فیلتر کردن تلگرام در روسیه هستند و پاول دورف مؤسس تلگرام همچنان سعی می‌کند که پرونده‌اش را به‌صورت عمومی پیش ببرد.

وی دیروز دوشنبه هشدار داد که در صورت پافشاری دولت روسیه در ادامه دادن این روند، امنیت ملی روسیه روند رو به نزولی را طی خواهد کرد؛ چرا که برخی از اطلاعات شخصی شهروندان روسیه از پلتفرمی که نسبت به فدراسیون روسیه خنثی است گذر کرده و به واتس‌اپ یا فیس‌بوک که توسط آمریکا کنترل می‌شود، راه پیدا خواهد کرد.

منبع gizmodo
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. ارسلان می‌گوید

    دمش گرم – دوست دارم بدونم این روش تا کی جواب میده یه حسی بهم میگه موقتیه