فرمت JPEG XS برای پخش زنده ویدئویی و واقعیت مجازی عرضه می‌شود

روزبه‌روز بر تعداد گجت های واقعیت مجازی افزوده می‌شود و پیرامون همین موضوع هم به تازگی گروه متخصصان بین‌المللی عکاسی موسوم به JPEG، اقدام به معرفی فرمت جدیدی با نام JPEG XS کرده‌اند که مناسب برای ویدئوهای این حوزه است.

0

شاید بتوان از JPEG به عنوان محبوب‌ترین فرمت ذخیره سازی فشرده تصاویر یاد کرد که البته توسعه دهندگان آن به تازگی فرمت JPEG XS را هم برای پخش زنده ویدئویی و نمایش لحظه‌ای ویدئو معرفی کرده‌اند. در سوی دیگر این فرمت با فناوری وای‌فای و 5G هم سازگاری خواهد داشت.

توجه داشته باشید که فرمت JPEG XS به هیچ عنوان جایگزینی برای  JPEG نبوده و موجب فشرده سازی بیشتر حجم تصاویر نمی‌شود؛ بلکه صرفاً برای کاهش تأخیر تصاویر ارائه شده و انرژی مصرفی هدست‌ها توسعه یافته است. به زبان ساده  JPEG مناسب فایل‌های دانلودی است و فرمت JPEG XS برای پخش استریم کارایی دارد.

تورج ابراهیمی از تیم توسعه دهنده JPEG XS:

 تصاویر فرمت JPEG XS با فاکتور 6 فشرده سازی خواهند شد این در حالی است که JPEG تصاویر را با فاکتور 10 فشرده می‌کند؛ درنتیجه شاهد کاهش از دست رفتن برخی جزئیات در این فرمت خواهیم بود

معرفی کنندگان استاندارد مذکور بر این عقیده‌اند که روزبه‌روز حجم محتویات ذخیره شده در گوشی‌های هوشمند افزوده می‌شود و فرمت JPEG XS باعث رغبت هرچه بیشتر افراد به استفاده از سرورهای ابری می‌گردد، چراکه می‌تواند سرعت بارگذاری را به طرز چشمگیری افزا‌یش دهد. در سوی دیگر این فرمت به دلیل فشرده سازی انحصاری برای پخش ویدئویی به صورت استریم مناسب است و حتی می‌توان از آن برای تصاویر ثبت شده توسط پهپادها و ماشین‌های خود ران هم استفاده کرد.

پردازش ساده و سریع‌تر فایل‌های JPEG XS موجب می‌شود که آن‌ها کیفیت و حجم بالاتری نسبت به مدل قبلی‌ داشته باشد. این فرمت به صورت متن‌باز و HDR یونیورسال در اختیار سایر توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت.

منبع engadget
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.