بررسی گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس؛ عالی طبق انتظار!

گلکسی اس 8 سال گذشته یکی از موفق‌ترین پرچم‌داران سامسونگ بود. حالا این شرکت کره‌ای سعی کرده با توجه به انتقادات و نظرات کاربران تمامی مشکلات نسل گذشته را در گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس برطرف کند تا یک پرچم‌دار بی‌نقص به بازار عرضه شود. اما آیا گوشی بی‌نقص وجود دارد؟ با ما و بررسی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس در فارنت همراه باشید.

1

گلکسی اس 8 یک گوشی با طراحی نو و جذاب بود که صفحه‌نمایش کم‌حاشیه را پرطرفدار کرد. هر کس گلکسی اس 8 را در دست شما می‌دیدید قطعاً متوجه می‌شد که پرچم‌دار جدید سامسونگ را خریداری کرده‌اید و تماشای صفحه‌نمایش خمیده و کم‌حاشیه آن برای هر علاقمندی جذاب بود. گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس اما قرار نیست هیچ‌کدام از این‌ها باشد؛ نه طراحی جدید و نه تحولی عظیم. اما شاید این کهکشانی‌های جدید درست تمام چیزهایی باشند که از گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس انتظار داشتیم.

سامسونگ سعی کرده تمامی نقاط ضعف پرچم‌داران قبلی خود از جمله نبود دوربین دوگانه، بلندگوی استریو و جای‌گیری نامناسب حسگر اثر انگشت را در گلکسی اس 9 برطرف کند و نتیجه چیزی است که حداقل روی کاغذ یک پرچم‌دار بی‌عیب و نقص به نظر می‌رسد. خصوصاً در زمانی که اپل آیفون 10 را با قیمتی بالاتر به بازار عرضه کرد قیمت گلکسی اس 9 نسبت به نسل قبلی بدون تغییر باقی مانده است (از نظر قیمت رسمی دلاری) و این باز هم می‌تواند یک برگ برنده برای کهکشانی‌های سامسونگ باشد.

بررسی ویدئویی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس

 

  گلکسی اس 9 گلکسی اس 9 پلاس
ابعاد و وزن ۱۴۷.۷ در ۶۸.۷ در ۸.۵ میلی‌متر – ۱۶۳ گرم ۱۵۸.۱ در ۷۳.۸ در ۸.۵ میلی‌متر – ۱۸۹ گرم
مقاومت دربرابر آب و گردوغبار IP68 IP68
سیستم‌عامل اندروید ۸.۰ با رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس ۹.۰ اندروید ۸.۰ با رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس ۹.۰
صفحه‌نمایش ۵.۸ اینچی – وضوح ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل – Super AMOLED – همیشه روشن – HDR10 ۶.۲ اینچی – وضوح ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل – Super AMOLED – همیشه روشن – HDR10
پردازنده اکسینوس ۹۸۱۰ – چهار هسته ۲.۷ گیگاهرتزی Monoose و چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A55 اکسینوس ۹۸۱۰ – چهار هسته ۲.۷ گیگاهرتزی Monoose و چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A55
پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP18 Mali-G72 MP18
حافظه رم ۴ گیگابایت LPDDR4 ۶ گیگابایت LPDDR4
حافظه داخلی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت
دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی – دیافراگم f/1.5,2.4 – اندازه پیکسل ۱.۴ میکرون – فوکوس Dual Pixel – لرزش‌گیر اپتیکال ۱۲ مگاپیکسلی – دیافراگم f/1.5,2.4 – اندازه پیکسل ۱.۴ میکرون – فوکوس Dual Pixel – لرزش‌گیر اپتیکال
دوربین دوم ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو – ۵۲ میلی‌متری – OIS – زوم ۲ برابر اپتیکال
فیلم‌برداری 4K@60fps یا 1080p@240fps یا 720p@960fps 4K@60fps یا 1080p@240fps یا 720p@960fps
دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی – f/1.7 – فیلم‌برداری 1440p ۸ مگاپیکسلی – f/1.7 – فیلم‌برداری 1440p
سایر ویژگی‌ها بلوتوث ۵.۰ – GPS – وای‌فای ac – اسکن عنبیه – حسگر ضربان قلب بلوتوث ۵.۰ – GPS – وای‌فای ac – اسکن عنبیه – حسگر ضربان قلب
قیمت حدودی ۴ میلیون تومان ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

 

درون جعبه گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس علاوه بر گوشی، کابل و شارژر سریع سامسونگ یک مبدل OTG با درگاه USB-C به USB-A و همچنین ایرفون‌های بهینه شده توسط شرکت AKG را قرار داده است. درون جعبه همچنین یک کیس ژله‌ای شفاف نیز قرار دارد.

طراحی و ساخت

بی‌شک گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس نقاط عطفی در تاریخچه طراحی سامسونگ بودند. این دو گوشی با بدنه متقارن، صفحه‌نمایش خمیده، استفاده بی‌نقص از شیشه و فلز و انتقال حس یک جنس باکیفیت نه‌تنها انتظار کاربران را برآورده کردند بلکه باعث الگو گرفتن برخی شرکت‌های دیگر نیز شدند.

گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس حالا با تغییراتی اندک نسبت به نسل قبلی طراحی شده‌اند. کماکان با بدنه شیشه‌ای گوریلا گلس مواجهیم که به صورت متقارن طراحی شده و در دست گرفتن هر دو گوشی حس خوبی را به کاربر القا می‌کند. با این‌که این دو گوشی کمی نسبت به نسل قبل سنگین‌تر و ضخیم‌تر هستند اما این تفاوت به جز در مقایسه مستقیم مشخص نخواهد شد.

هر دو گوشی از استاندارد مقاومت دربرابر آب و گردوغبار IP68 بهره می‌برند به این معنی که می‌توانید آن‌ها را تا 1.5 متر و 30 دقیقه درون آب شیرین فرو ببرید. نکته مثبت دیگر این‌که گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس از معدود پرچم‌داران جدیدی هستند که جک 3.5 میلی‌متری هدفون را نیز حفظ کرده‌اند.

شاید بزرگ‌ترین پیشرفت در طراحی حذف یکی از معایب گلکسی اس 8 یعنی جایگیری نامناسب حسگر اثر انگشت باشد. در گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس حسگر اثر انگشت پایین دوربین‌ها قرار گرفته تا به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. با این‌که گلکسی اس 9 پلاس گوشی بلندتری است اما سامسونگ با چینش عمودی دوربین دوگانه در این گوشی ارتفاع حسگر اثر انگشت را مشابه گلکسی اس 9 قرار داده تا مشکلی در دسترسی به آن نداشته باشید.

دکمه پاور کماکان در سمت راست و در جایی مناسب قرار گرفته و در سمت چپ و مقابل آن دکمه بیکسبی و دکمه‌های تنظیم صدا قرار دارد. با این‌که می‌توانید دکمه بیکسبی را غیرفعال کنید به اعتقاد ما کماکان این دکمه فیزیکی اضافه است و از آن‌جا که بیکسبی در ایران تقریباً کاربردی ندارد بهتر بود سامسونگ امکان تغییر عملکرد این دکمه را به‌صورت پیش‌فرض قرار می‌داد. به نظر ما دکمه‌های تنظیم صدا هم بهتر بود کمی پایین‌تر باشند تا دسترسی به آن‌ها هنگام مکالمه ساده‌تر شود.

تغییر دیگر در گلکسی اس 9 نسبت به نسل قبل تعویض قاب فلزی براق به نوع مات است که شاید کمی از لیز بودن گوشی در دست بکاهد. در بالای گوشی درگاه کارت حافظه و سیم‌کارت قرار داشته و پایین گوشی هم اسپیکر، درگاه USB-C و جک هدفون دوست داشتنی قرار دارند. قاب شیشه‌ای پشت گوشی کماکان مستعد جذب اثر انگشت است اما این مشکل حالا تقریباً‌ در همه پرچم‌داران وجود دارد.

جلوی گوشی را کماکان صفحه‌نمایش 5.8 یا 6.2 اینچی کم حاشیه‌ای پوشانده که خوشبختانه برخلاف آیفون 10 یا بسیاری پرچم‌داران دیگری بریدگی در آن به چشم نمی‌خورد. سامسونگ در عوض در حاشیه باریک بالایی علاوه بر بلندگوی مکالمات و دوربین سلفی سایر سنسورهای مجاورت، نور، فروسرخ، اسکن عنبیه و … را جای داده که این‌بار بهتر از نسل قبل در حاشیه مشکی مخفی شده‌اند.

به‌طور کلی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس از نظر طراحی فوق‌العاده هستند. سامسونگ عیب اصلی طراحی گلکسی اس 8 را در این نسل برطرف کرده و می‌توان گفت این دو گوشی از نظر طراحی و ساخت از بهترین‌های بازار هستند. البته تغییرات اندک در گلکسی اس 9 نسبت به نسل قبلی شاید برای برخی خوشایند نباشد و دوستانتان در نگاه اول متوجه نباشند که شما پرچم‌دار جدید سامسونگ را خریداری کرده‌اید؛ با این‌حال رنگ جدید بنفش این دو گوشی شاید برای همین کاربران در نظر گرفته شده باشد!

تشخیص هویت

با این‌که سال گذشته گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس گزینه‌های فراوانی را برای تشخیص هویت و آنلاک صفحه در اختیار کاربرا ن قرار داده بودند اما هیچ‌کدام بی‌نقص نبود. این‌بار سامسونگ خوشبختانه تمامی معایب را برطرف کرده است.

اول از همه همان‌طور که گفتیم حسگر اثر انگشت حالا در جای مناسبی قرار دارد. نکته جالب این است که ثبت کردن حسگر اثر انگشت در این گوشی ساده‌تر از همیشه است و کافیست یک‌بار انگشت خود را روی حسگر بکشید. این حسگر همچنین می‌تواند برای پایین کشیدن منوی نوتیفیکیشن‌ها نیز استفاده شود.

بهبود بعدی قابلیت Intelligent Scan است که در واقع بسته به شرایط نوری بین اسکن عنبیه چشم و تشخیص چهره یکی را انتخاب خواهد کرد. مشکل ما با هر یک از این قابلیت‌ها در گلکسی اس 8 این بود که هیچ‌کدام در 100 درصد مواقع به درستی کار نمی‌کردند. اسکن عنبیه به سرعت تشخیص چهره نبود و تشخیص چهره هم در محیط‌های تاریک به خوبی عمل نمی‌کرد. حالا دیگر مجبور به انتخاب یکی از این دو روشن نیستید و می‌توانید با فعال کردن Intelligent Scan تصمیم را به خود گوشی بسپارید.

قابلیت تشخیص چهره سرعت بسیار بالایی دارد و هرچند امنیت Face ID در آیفون 10 را ندارد اما اسکن عنبیه به عنوان گزینه بعدی در دسترس است و حسگر اثر انگشت نیز جایی نرفته است!

صفحه‌نمایش

در چند سال اخیر همواره صفحه‌نمایش Super AMOLED گلکسی‌های سامسونگ به عنوان بهترین صفحات نمایش موبایلی انتخاب می‌شد. با این‌حال رقبا توانستند فاصله را کم کنند و در ال‌جی V30 و میت 10 پرو هواوی کیفیت صفحات نمایش به نمونه‌های کهکشانی نزدیک شد. سرانجام آیفون 10 به لطف شرکت سامسونگ دیسپلی از صفحه‌نمایش فوق‌العاده‌ای بهره گرفت که چیزی از گلکسی اس 8 کم نداشت.

حالا سامسونگ در گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس به نظر می‌رسد از پنل‌های مشابهی استفاده کرده است. روشنایی حداکثر این دو صفحه‌نمایش در حالت خودکار به بیش از 630 نیت می‌رسد که شاید نسبت به آیفون 10 کمی پایین‌تر باشد اما با فعال شدن outdoor mode هیچ مشکلی در خواندن محتوای صفحه حتی زیر نور مستقیم خورشید نخواهید داشت. این پنل‌ها همچنین در شب و در تاریکی می‌توانند روشنایی حداقل بسیار پایینی تولید کنند تا باعث آزار چشمانتان نشوند.

سامسونگ مانند سال گذشته وضوح پیش‌فرض صفحه‌نمایش گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس را بر روی +1080p قرار داده است اما اگر بخواهید بالاترین کیفیت را از این دو گوشی شاهد باشید بهتر است آن را به +1440p تغییر دهید که تأثیر منفی آن روی دوام شارژ نیز چندان قابل توجه نیست.

با این‌که صفحات AMOLED سامسونگ در گذشته به رنگ‌های اشباع و غیرواقعی شهرت داشتند اما گلکسی اس 9 این مشکل را نیز حل کرده است. به‌صورت پیش‌فرض رنگ‌ها بسیار جذاب و اشباع به نظر می‌رسند اما اگر بخواهید می‌توانید دقت رنگ را به دلخواه خود تنظیم کنید. در تنظیمات صفحه‌نمایش گلکسی اس 9 اگر حالت Basic را انتخاب کنید صفحه‌نمایش طبق گستره sRGB تغییر می‌کند و حالت‌های AMOLED Photo و AMOLED Cinema نیز با دقت بالایی گستره رنگی AdobeRGB و DCI-P3 را شبیه‌سازی می‌کنند. به این ترتیب چه بخواهید تصاویری جذاب و کمی غیرواقعی ببینید و چه قصد ویرایش تصویر و ویدئو را داشته باشید این صفحه‌نمایش بهترین گزینه است.

به این ترتیب و در مجموع می‌توان گفت اگر بخواهید روشنایی بالا، کنتراست عالی، وضوح بالا، خوانایی فوق‌العاده زیر نور خورشید و دقت رنگ دلخواه را داشته باشید گلکسی اس 9 کماکان بهترین صفحه‌نمایش موبایلی دنیاست.

همان‌طور که می‌دانید صفحه‌نمایش گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس کمی کشیده‌تر از معمول هستند. سامسونگ با استفاده از نسبت تصویر 18.5:9 حاشیه‌ها را کاهش داده و حالا با صفحه‌نمایشی با عرض کمتر مواجهیم. این نسبت تصویر جدید که حالا در تمامی پرچم‌داران مشاهده می‌شود مزایا و معایبی دارد. تماشای ویدئوهای عادی با نسبت تصویر 16:9 مثل اکثر سریال‌های تلویزیونی با نوارهای ضخیم مشکی در سمت چپ و راست همراه است اما در عوض تماشای فیلم‌های سینمایی 21:9 لذت بیشتری داشته و در هنگام استفاده همزمان از دو اپلیکیشن فضای بهتری به هر کدام اختصاص داده خواهد شد.

سخت‌افزار و عملکرد

طراحی و صفحه‌نمایش زیبا فایده‌‌ای ندارد اگر عملکرد دستگاه کند و با تاخیر همراه باشد. سامسونگ برای نسخه جهانی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس تراشه جدید اکسینوس 9810 را انتخاب کرده است. این تراشه که قرار است هم‌رده اسنپ‌دراگون 845 باشد یک تراشه بسیار قدرتمند محسوب می‌شود. با این حال اولین تفاوت اصلی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس استفاده از حافظه رم 6 گیگابایتی در نسخه پلاس و 4 گیگابایتی در نسخه معمولی است.

اکسینوس 9810 از چهار هسته نسل سومی Mongoose سامسونگ با سرعت 2.7 و چهار هسته Cortex-A55 با سرعت 1.8 گیگاهرتز بهره گرفته است. وظیفه پردازش‌های گرافیکی را نیز پردازنده Mali-G72 با 18 هسته گرافیکی برعهده دارد. مودم LTE درون این تراشه قابلیت دانلود با سرعت 1.2 گیگابیت بر ثانیه و آپلود با سرعت 200 مگابیت بر ثانیه را داراست.

اکسینوس 9810 همچنین می‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ فوق‌العاده 120 فریم بر ثانیه ضبط و پخش کند که متأسفانه به دلیل عدم پشتیبانی اسنپ‌دراگون 845 این قابلیت در گلکسی اس 9 غیرفعال شده است.

به هر حال برای سنجش قدرت پردازشی و گرافیکی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس به سراغ بنچمارک‌ها رفتیم.

همان‌طور که می‌بینید در بخش پردازشی Geekbench عملکرد اکسینوس 9810 فوق‌العاده است. امتیاز تک هسته‌ای این تراشه با اختلاف بسیاری نسبت به نسل پیشین و حتی هسته‌های اسنپ‌دراگون 845 بسیار به تراشه A11 اپل نزدیک شده است. امتیاز چند هسته‌ای نیز با اختلاف معنی‌داری صدرنشین اندرویدی هاست. به این ترتیب می‌توان گفت هسته‌های Mongoose سامسونگ عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند.

در بخش گرافیکی اما حتی نسخه 18 هسته‌ای Mali-G72 با وجود عملکرد بهتر نسبت به نسل قبلی به خوبی پردازنده گرافیکی Adreno 630 اسنپ‌دراگون 845 نیست. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که عملکرد گرافیکی اکسپریا XZ2 و همچنین نسخه آمریکایی گلکسی اس 9 بهتر باشد. با این حال می‌توان گفت عملکرد گرافیکی Mali-G72 کم و بیش در حد پردازنده گرافیکی آیفون 10 اپل است. گفتنی است که ما تست‌های offscreen یا 1080p را انتخاب کردیم چرا که وضوح تصویر گلکسی اس 9 پلاس از بسیاری رقبا از جمله آیفون 10، هواوی پی 20 پرو و اکسپریا XZ2 بالاتر است و همچنین وضوح پیش‌فرض گلکسی اس 9 نیز بر روی 1080p قرار دارد.

در تست‌های ترکیبی مثل AnTuTu 7 امتیاز گلکسی اس 9 بسیار خوب و هم‌تراز با پرچم‌داران رقیب است و اختلاف آن با اسنپ‌دراگون 845 قابل چشم‌پوشی است.

به‌طور کلی می‌توان گفت هر دو گوشی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس از بهترین پرچم‌داران بازار هستند. با این‌که عملکرد گرافیکی این دو در سطح برخی رقبا نیست اما هنوز بازی‌های اندرویدی راه زیادی را برای استفاده از حداکثر توان چیپست‌های نسل پیش دارند و از نظر گیمینگ هیچ مشکلی نخواهید داشت. بدنه دستگاه نیز در اکثر مواقع خنک بوده و به نظر می‌رسد مدیریت حرارتی گلکسی اس 9 بسیار خوب است.

خوشبختانه با وجود حافظه رم کمتر گلکسی اس 9 نیز در استفاده روزانه بسیار سریع و با کمترین کندی و لگ است. دو گیگابایت رم بیشتر گلکسی اس 9 پلاس شاید در مالتی‌تسکینگ سنگین و باز نگه داشتن حدود ده اپلیکیشن و بازی به کمکتان بیاید اما در حالت واقع‌بینانه تفاوت معنی‌داری بین سرعت گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس وجود ندارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس با اندروید 8 اوریو به بازار عرضه می‌شوند. به جز این مورد رابط کاربری سامسونگ تقریباً نسبت به نسل پیش بدون تغییر باقی مانده است. با این حال سامسونگ نسخه رابط کاربری Samsung Experience در گلکسی اس 9 را 9.0 درج کرده درحالی‌که این شماره نسخه در گلکسی اس 8 و گلکسی نوت 8 به ترتیب 8.1 و 8.5 بود.

راستش را بخواهید این موضوع نکته مثبتی است چرا که رابط کاربری سامسونگ تعادل خوبی بین سرعت، امکانات و ظاهر برقرار کرده است. لانچر گلکسی اس 9 ساده و زیباست و با سوایپ به بالا می‌توانید به لیست اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید. سامسونگ به‌صورت پیش‌فرض والپیپرهایی را با نام Infinity در گلکسی اس 9 قرار داده که متشکل از پس‌زمینه حالت همیشه روشن AOD، صفحه‌قفل و صفحه اصلی هستند. به این ترتیب وقتی گوشی را برمی‌دارید و آن را آنلاک می‌کنید با انیمیشن جذابی مواجه خواهید شد.

قابلیت‌های صفحه‌نمایش اج که پیش از این در نسخه‌های اج گلکسی اس 6 و اس 7 دیده بودیم در گلکسی اس 9 هم حضور دارند به این ترتیب می‌توانید پنل‌های اج مورد علاقه خود را همیشه در دسترس داشته باشید. این پنل‌ها شامل میان‌بر اپ‌ها، مخاطبین، آب و هوا، انتخاب هوشمند، کلیپ‌بورد و حتی یک خط‌کش و قطب‌نما هستند. علاوه بر این قابلیت Edge lighting هم لبه‌های صفحه‌نمایش را در هنگام پخش موسیقی و یا رسیدن اعلان جدید روشن می‌کند.

در بخش قابلیت‌های پیشرفته می‌توانید Smart Stay برای روشن ماندن صفحه تا زمانی که به آن نگاه می‌کنید، حالت کار با یک‌دست، جسچر حسگر اثر انگشت، بهبود ویدئو، افزایش حساسیت صفحه لمسی و سایر جسچرها را پیدا کنید. در این بخش همچنین قابلیت Game Launcher وجود دارد که بازی‌های شما را در یک پوشه با امکاناتی ویژه دسته‌بندی می‌کند.

در بخش Device Maintenance می‌توانید به اطلاعاتی مثل وضعیت حافظه، رم، باتری و امنیت دستگاه را ببینید و با یک لمس صفحه آن‌ها را بهینه‌سازی کنید. گلکسی اس 9 به صورت خودکار و پس از چند روز عدم استفاده از یک اپلیکیشن آن را در حالت Sleep قرار می‌دهد. رنگ غالب در رابط کاربری سامسونگ رنگ متمایل به سفید و روشن است اما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه تم‌های سامسونگ آن را به شکل دلخواه خود تغییر دهید. یک تغییر خوب دیگر این است که می‌توانید در تنظیمات لانچر این گوشی چرخش صفحه خانگی را هم فعال کرده و در حالت افقی از گوشی استفاده کنید.

با این‌که سامسونگ در ایران تقویم شمسی سری گلکسی را تبلیغ می‌کند اما در واقع اپلیکیشن تفویم سامسونگ میلادی است و تاریخ شمسی با قلم ریز در کنار روزهای ماه میلادی نوشته شده است. با این وجود سامسونگ در ابتدا و در مراحل راه‌اندازی گوشی پیشنهاد می‌کند اپلیکیشن گاهشمار خورشیدی را دانلود کنید که البته جای تقویم پیش‌فرض گوشی را خصوصاً در تعامل با دستیارهای صوتی نخواهد گرفت.

از سایر قابلیت‌های رابط کاربری سامسونگ می‌توان به پوشه امن برای قرار دادن فایل‌ها و اپلیکیشن‌های شخصی، ساخت کپی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مثل واتس‌اپ، ساخت تصاویر متحرک GIF، پین کردن بخشی از صفحه در حالت دوپنجره‌ای و البته دستیار بیکسبی اشاره کرد.

بیکسبی

سامسونگ سال گذشته با امید این‌که کاربران از بیکسبی استفاده کنند یک دکمه فیزیکی مجزا را به این گوشی اضافه کرد. اما نه‌تنها با وجود دستیار گوگل کسی از بیکسبی استفاده نکرد بلکه کاربران به دنبال راهی برای تغییر کاربری این دکمه فیزیکی بودند. راستش را بخواهید شاید بیکسبی بتواند یکی دو فرمان متفاوت از دستیار گوگل را اجرا کند اما در اجرای فرمان‌ها بسیار کندتر از گوگل عمل می‌کند. حال همه این معایب را با این موضوع جمع کنید که بیکسبی از زبان فارسی چیزی سردر نمی‌آورد تا بتوانیم آن را یک دستیار کاملاً بی‌فایده بنامیم که بهتر است همان اول آن را غیرفعال کنید!

به طور کلی رابط کاربری جدید سامسونگ را می‌توان یکی از بهترین‌ها در کنار اندروید خالص دانست. امیدواریم سامسونگ در عرضه آپدیت‌های اندروید سریع‌تر عمل کند تا یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های پرچم‌دارانش را نیز برطرف کند. از آن‌جا که همه گوشی‌های عرضه شده با اندروید 8 مجبور به پشتیبانی از پروژه تربل گوگل هستند امیدواریم این مشکل از این نسل به بعد حل شود.

ایموجی‌های سه‌بعدی واقعیت افزوده (AR Emoji)

شاید پس از دیافراگم متغیر دوربین گلکسی اس 9 دومین ویژگی که سامسونگ تبلیغات خود را روی آن معطوف کرده ویژگی AR Emoji باشد. همان‌طور که می‌دانید آیفون 10 با قابلیت تشخیص چهره پیشرفته خود انیموجی را معرفی کرد تا بتوانید از طریق شخصیت‌های کارتونی صحبت کنید. سامسونگ حالا با AR Emoji به اپل پاسخ داده است.

AR Emoji در واقع با دوربین سلفی از شما یک عکس می‌گیرد و پس از تعیین جنسیت و رنگ پوست توسط شما یک شخصیت سه‌بعدی از چهره شما می‌سازد تا بتوانید از طریق آن صحبت کنید و تصاویر GIF بسازید. مشکل این‌جاست نه‌تنها این ایموجی‌ها آن‌قدرها به شما شبیه نیستند بلکه نبود سنسورهای ویژه تشخیص حالات چهره در گلکسی اس 9 (برخلاف آیفون 10) باعث می‌شود تشخیص حرکات چهره چندان دقیق نباشد. شخصیت‌های کارتونی انتخابی سامسونگ هم چندان جالب نیستند و در مجموع به اعتقاد ما AR Emoji جذابیت و دقت انیموجی درآیفون 10 را ندارد.

ویژگی AR Emoji شاید در روزهای اول کمی جالب باشد اما بعید است کاربری پس از یکی دو ماه از آن استفاده کند.

دوربین

 

مثل همیشه باید دوربین پرچم‌داران سامسونگ را جزو مدعیان زمان خود در نظر گرفت. گلکسی اس 9 به یک دوربین 12 مگاپیکسلی در جلو و یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی مجهز است. گلکسی اس 9 پلاس یک دوربین تله فوتو نیز درکنار دوربین اصلی دارد که این دوربین نیز به سنسور 12 مگاپیکسلی مجهز است. تفاوت عمده میان این دو دوربین، در اندازه سنسور و درنتیجه اندازه پیکسل آن‌ها است. دوربین دوم اس 9 پلاس پیکسل‌های کوچک‌تری دارد و روی کاغذ در محیط‌های کم‌نور نسبت به دوربین اصلی با مشکل بیشتری روبه‌رو خواهد بود. علاوه بر این دوربین اصلی به دیافراگم f:1.5 مجهز است درحالی‌که دیافراگم دوربین تله فوتو اندکی بسته‌تر و F:2.5 است. این دو مسئله در کنار یکدیگر باعث می‌شوند دوربین تله فوتو در محیط‌های کم‌نور چالش بیشتری داشته باشد.

در محیط‌هایی با نور مناسب می‌توان ادعا کرد که اس 9 پلاس یکی از بهترین نتایجی که از دوربین گوشی‌های هوشمند سراغ داریم را به همراه می‌آورد. وضوح و کنتراست به‌خوبی ثبت می‌شوند و رنگ‌ها درخشان، غنی و درعین‌حال واقع‌نما ثبت می‌شوند. دوربین اصلی در ثبت جزئیات بسیار خوب عمل می‌کند، اما دوربین تله فوتو اندکی نسبت به دوربین اصلی ضعیف‌تر عمل می‌کند و در ثبت جزئیات آن‌چنان‌که باید موفق نیست. عکس چشم‌اندازها از دامنه دینامیکی مناسب برخوردار هستند و در پرتره‌ها با نور سنجی مناسب چهره روبه‌رو هستیم که باعث می‌شود چهره به در بهترین شرایط ممکن خود تصویر شود.

در محیط‌های کم‌نور نیز می‌توان ادعا کرد که اس 9 پلاس عملکرد مناسبی دارد، هرچند صحبت از بهترین دوربین در این شرایط سخت است. سامسونگ همچنان از فرایند کاهش نویز در پردازشگر دوربین به‌مانند قبل استفاده می‌کند و این باعث می‌شود عکس‌های ثبت‌شده در محیط‌های کم‌نور، جزئیات خود را ازدست‌داده و وضوح مناسبی نداشته باشند.

عکس‌های دوربین اصلی در محیط‌های کم‌نور وضوح کلی خوبی دارد و بیشتر مشکل آن در جزئیات است، اما دوربین تله فوتو وضوح کلی مناسبی ندارد و در جزئیات هم چیزی برای عرضه ندارد. البته این مشکل حال حاضر بیشتر دوربین‌های تلفن‌های هوشمند است و دلیل آن ویژگی‌های ساختاری سنسور آن‌ها است. با تمام این‌ها باید گفت که پرتره‌ها و چشم‌اندازهای ثبت‌شده در نور کم توسط دوربین اصلی اس 9 پلاس، از کیفیت مناسب برخوردار بوده و هم‌تراز با بهترین‌های بازار است.

گلکسی اس 9 پلاس به لطف دوربین می‌توانید تصاویر پرتره هم ثبت کند. با این‌که نسخه معمولی هم این قابلیت را دارد اما دقت تشخیص لبه‌ها در نسخه پلاس بسیار بهتر است.

تصویربرداری اس 9 پلاس حالا به یک قابلیت جدید مجهز است؛ فیلم‌برداری با نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه در رزولوشن 4K. دور از انصاف نیست اگر بگوییم که کیفیت رنگ‌ها و وضوح در ویدئوهای ثبت‌شده توسط اس 9 پلاس تفاوت چندانی با عکس‌های آن ندارد. البته اگر بخواهید به این کیفیت دست پیدا کنید باید از رزولوشن 4K استفاده کنید. لرزش گیر این دوربین باوجود عملکرد مناسب، تفاوت چندانی نسبت به نسل قبلی نکرده است. اما بزرگ‌ترین امتیاز اس 9 پلاس فیلم‌برداری با لنز تله فوتو است که باعث می‌شود بتوانید با گوشی خود به تصویربرداری ماکرو بپردازید. جزئیات در ویدئوهای 4K و همچنین دامنه دینامیکی بسیار خوب است و لرزش‌گیری هم بسیار خوب انجام می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های جدید و جذاب دوربین گلکسی اس 9 که پیش از این در اکسپریا XZ1 سونی دیده بودیم قابلیت فیلم‌برداری فوق آهسته با نرخ 960fps است. این فیلم‌برداری با وضوح 720p انجام می‌شود و لازمه آن نور فراوان است. دوربین در این حالت 0.2 ثانیه از ویدئو را در 6 ثانیه پخش می‌کند تا یک ویدئوی فوق آهسته داشته باشید. خوشبختانه در گلکسی اس 9 علاوه بر حالت دستی حالت تشخیص حرکت خودکار نیز قرار داده شده است.

درمجموع باید دوربین اس 9 پلاس را یکی از بهترین دوربین‌های حال حاضر بازار گوشی‌های هوشمند به‌حساب آورد که عملکرد آن در نور مناسب عالی است و در نور کم نیز می‌تواند کاربر را راضی نگاه دارد.

بررسی تخصصی دوربین گلکسی اس 9 پلاس را می‌توانید از اینجا بخوانید.

صدا

یکی دیگر از معایب گلکسی اس 8 نسبت به رقبایی چون اکسپریا XZ پریمیوم، پیکسل 2 ایکس‌ال و آیفون 8 نبود بلندگوهای استریو بود. به گفته سامسونگ این شرکت یک‌سال را صرف تحقیق و یافتن بهترین راه قرار دادن اسپیکر دوم کرده تا حالا توانسته آن را به بهترین نحو در جای بلندگوی مکالمات قرار دهد.

خوشبختانه می‌توانیم تأیید کنیم که همکاری سامسونگ با AKG برای یک تجربه صوتی خوب ثمربخش بوده است. بلندی صدا نسبت به نسل پیش به میزان قابل توجهی بهبود یافته است و وجود فناوری Dolby Atmos در این گوشی باعث شده که تماشای ویدئوهای نیز لذت‌بخش باشد. می‌توانید در تنظیمات دالبی اتموس در میان‌برهای تنظیمات سریع به حالت‌های خودکار، فیلم، موزیک و یا صدا دسترسی داشته باشید. علاوه بر بلندی مناسب کیفیت صدا نیز بسیار خوب است و چه از نظر وضوح و چه هیجان برای یک بلندگوی موبایلی عالی ارزیابی می‌شود.

حالا که پس از اپل اچ‌تی‌سی، موتورولا، گوگل و حالا سونی و هواوی نیز جک هدفون را کنار گذاشته‌اند وجود این درگاه 3.5 میلی‌متری دوست‌داشتنی یک مزیت بزرگ است. مانند همیشه گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس از نظر اعوجاج صوتی و پاسخگویی فرکانسی عملکرد بی‌نقصی را داشته و کیفیت صدا نیز در حد خوبی قرار دارد. با این‌حال خبری از یک چیپ مبدل صوتی مجزا از یک برند مشهور (مثل QuadDAC ال‌جی وی 30) و یا یک آمپلی‌فایر قدرتمند نیست. به این ترتیب برای استفاده با هدفون‌ها و ایرفون‌های عادی و رایج مشکلی نخواهید داشت اما هدفون‌های فول سایز با امپدانس بالاتر از 25 اهم به نهایت پتانسیل و بلندی صدای خود نخواهند رسید.

باتری

گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس با باتری‌های 3000 و 3500 میلی‌آمپرساعتی وارد بازار شده‌اند. این درحالیست که بسیاری از رقبا از باتری‌های 4000 میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کنند اما اپل نشان داده ظرفیت باتری همیشه رابطه مستقیمی با دوام شارژ آن ندارد.

با این حال از نظر دوام شارژ گلکسی اس 9 را می‌توان متوسط و اس 9 پلاس را کمی بهتر ارزیابی کرد. در استفاده متوسط تا سنگین می‌توانید حداکثر یک روز کامل را روی دوام شارژ این دو گوشی حساب کنید و اگر به بازی کردن علاقه دارید بهتر است یک پاوربانک یا شارژر همراه خود داشته باشید. نتیجه آزمون باتری PCMark نیز برای گلکسی اس 9 حدود 7 ساعت و 30 دقیقه و برای گلکسی اس 9 پلاس حدود 8 ساعت و 20 دقیقه به دست آمد.

جالب است بدانید طبق بررسی‌های انجام شده دوام شارژ نسخه اسنپ‌دراگون گلکسی اس 9 دوام شارژ بهتری دارد و ظاهراً تراشه اکسینوس با مصرف بالاتر مقصر ماجراست. به هر حال گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس هر دو از فناروی شارژ سریع پشتیبانی کرده و می‌توانید باتری را در زمان حدودی 1 ساعت و 40 شارژ کنید.

گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس همچنین با شارژ بی‌سیم سریع هم سازگارند که شاید به سرعت شارژ کابلی نباشد اما راحتی بیشتری را به همراه دارد. سامسونگ ادعا می‌کند با فناوری‌های جدید این شرکت باتری این دو گوشی پس از دو سال حدود 90 درصد ظرفیت اولیه خود را حفظ خواهند کرد که البته هنوز راهی برای تأیید یا رد این ادعا وجود ندارد.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس گوشی‌های انقلابی نیستند که تحول عظیمی نسبت به نسل پیش در آن‌ها دیده شود با این‌حال سامسونگ سعی کرده با رفع مهم‌ترین نقاط ضعف نسل گذشته گوشی‌هایی واقعاً کم نقص را تحویل کاربران دهد.

طراحی گلکسی اس 9 کماکان دلچسب و زیباست و صفحه‌نمایش Super AMOLED آن بی‌نظیر. دوربین در این دو گوشی حالا نسبت به نسل پیش بهتر هم شده و دیافراگم بازتر و پردازش‌های بی‌مورد کمتر باعث شده تا تصاویری فوق‌العاده و ویدئوهایی روان را بتوانید ثبت کنید. دیافراگم دوگانه و فیلم‌برداری سوپراسلوموشن شاید آن‌قدرها حیاتی و گاهاً جدید نباشند اما مسلماً علاقمندان خود را دارد.

عملکرد گلکسی اس 9 و رابط کاربری این گوشی هم بسیار خوب است و شاید اگر دوام شارژ کمی بهتر بود با برترین گوشی اندرویدی سال مواجه بودیم. با این حال می‌توان گفت گلکسی اس 9 کم‌نقص‌ترین گوشی اندرویدی بازار است که به‌راحتی می‌توان آن را به هر کاربری توصیه کرد.

با این حال شاید بهتر بود سامسونگ مانند سال گذشته بین دوربین گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس و حافظه رم آن‌ها اختلافی را قایل نمی‌شد تا هر فرد بسته به نیازش بتواند یکی را انتخاب کند. در حال حاضر اگر به عکاسی پرتره و زوم علاقه دارید بهتر است به سراغ نسخه پلاس بروید.

90%
عالی

گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس

گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس بی‌شک بهترین گوشی‌های ساخته شده سامسونگ تا این روز هستند. شاید اگر قیمت بالا و دوام شارژ متوسط این دو گوشی را کنار بگذارید بتوان گفت گلکسی اس ۹ پلاس بهترین گوشی اندرویدی در حال حاضر است.
با این حال رقبای جدید این گوشی هواوی پی 20 و اکسپریا XZ2 نیز در راه بازار هستند و باید دید چه حرف‌هایی برای گفتن خواهند داشت.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • صدا
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. افشین می‌گوید

    سلام خسته نباشید. یک سوال خیلی مهمی دارم. با دوربین تله فوتو گلکسی اس9 پلاس میشه پرتره های دو نفره و یا سه نفره گرفت؟؟ با هواوی پی20 پرو چه طور؟ خواهشا جواب بدید چون خیلی مهمه. با تشکر