روسیه دستور فیلترینگ فوری تلگرام را صادر کرد/ واکنش پاول دوروف

یک دادگاه در روسیه پس از بررسی پرونده تلگرام در این کشور دستور فیلترینگ سریع را صادر کرده است. دلیل اصلی این دستور سرپیچی تلگرام از در اختیار قرار دادن کلیدهای رمزنگاری این اپلیکیشن است.

0

شاید جالب باشد بدانید تنها کشور ما نیست که اخبار فیلترینگ تلگرام هر چند وقت یک‌بار در آن داغ می‌شود. سرویس امنیتی فدرال روسیه (FSB) سال گذشته از تلگرام درخواست کلیدهای رمزنگاری این اپلیکیشن را کرد و پس از سرپیچی تلگرام این شرکت را به پرداخت 14000 دلار محکوم کرد.

همان‌طور که می‌دانید تمامی پیام‌ها و ارتباطات در تلگرام به‌صورت دوطرفه رمزگذاری می‌شود تا کسی نتواند به محتوای آن‌ها دسترسی داشته باشد؛ حتی دولت‌ها یا سرویس‌دهندگان اینترنت. همین موضوع باعث شده تا مقامات امنیتی روسیه نتوانند پیام‌های اشخاص مورد نظر خود را شنود کنند و حالا پس از این‌که تلگرام و پاول دوروف از فرمان روسیه سرپیچی کرده‌اند دادگاهی دستور فیلترینگ فوری این سرویس را صادر کرده است.

روسیه در سال 2016 قانونی را برای مبارزه با تروریسم تصویب کرد که سرویس‌های پیام‌رسان را مجبور به در اختیار گذاشتن قابلیت رمزگشایی پیام‌ها می‌کرد. تلگرام از آن زمان تاکنون در تلاش برای مبارزه با این قانون بوده است و از آن‌جا که در تلگرام خبری ازتبلیغات و درآمدهای این‌چنینی نیست تصویب چنین قوانینی نمی‌تواند مشکل عمده‌ای برای آن‌ها ایجاد کند. با وجود این‌که چنین قوانینی در ظاهر بسیار مفید هستند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که سازمان‌های امنیتی از این قابلیت برای کارهای دیگری استفاده نکنند.

پاول دوروف که خود اصالتاً روسی است در مورد رای دادگاه در کانال تلگرام خود این متن را منتشر کرده است:

قدرت دولت‌های محلی بر روی شرکت‌های فعال IT بر اساس پول است. در هر زمانی یک دولت می‌تواند سهام این شرکت‌های IT را با تهدید به مسدود کردن جریان درآمدی آن‌ها از بازارهای آن سرویس به پایین کشیده و در نتیجه شرکت‌ها را به انجام کارهایی عجیب مجبور کند. (به‌خاطر بیاورید اپل سال گذشته چرا سرورهای iCloud را به چین منتقل کرد)

در تلگرام خوشبختانه ما به جریان‌های درآمد و یا فروش تبلیغات وابسته نیستیم. حریم شخصی کاربران برای فروش نیست و حقوق انسان‌ها نباید به خاطر ترس یا طمع در معرض خطر قرار بگیرد.

گفتنی است تلگرام احتمالاً به این رای دادگاه اعتراض خواهد کرد و این فیلترینگ شاید تا یک‌ماه به طول بیانجامد.

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.