این قفل غیرقابل نفوذترین قفل جهان است که هیچ دزدی نمی‌تواند آن را باز کند!

قفل‌ به هر اندازه هم که پیچیده باشد باز هم ممکن است باز شود، اما از قرار معلوم قفل غیرقابل نفوذی وجود دارد که هیچ دزدی نمی‌تواند آن‌را باز کند.

0

رایان بُولی مبتکر کانادایی است که حدود سه سال پیش موفق شد بوجه لازم برای ساخت یک قفل را فراهم کند که عملاً‌ غیرقابل نفوذ بود، این قفل با قیمت مناسبی عرضه شد و یک بار دیگر شاهد پروژه کیک‌استارتری از جانب وی برای قفل مستقلی هستیم که از همان فناوری قفل که پیش از این ساخته شده در این قفل نیز استفاده شده تا شاهد غیرقابل نفوذترین قفل جهان باشیم!.

اما چرا می‌گوئیم؛ غیرقابل نفوذترین قفل جهان. در قفل‌های معمولی با یک کلید سرکار داریم که دندانه‌های داخل سیلندر قفل را تراز می‌کند و در نتیجه شاهد چرخیدن و باز شدن قفل هستیم. همان‌گونه که حتماً در فیلم‌ها دیده‌اید یا از دوست‌ و‌ آشنایان خود شنیده‌اید این قفل‌ها به‌راحتی با ابزار خاصی باز می‌شوند. به همین دلیل در قفلی که رایان بولی به عنوان غیرقابل نفوذترین قفل جهان طراحی کرده است با سازوکار متفاوتی برای باز شدن قفل طرف هستیم.

روش کار غیرقابل نفوذترین قفل جهان

در این قفل،‌ کلید پس از ورود به داخل قفل، دندانه‌ها را درگیر نمی‌کند. در عوض ابتدا باید کلید وارد قفل شده و یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای به سمت بالای قفل که دندانه‌ها در آن قرار دارد انجام دهد، در همان زمان حفره‌ای که بر روی  کلید تعبیه شده است باعث می‌شود تا کلید داخل محافظ قفل حرکت کند. پس از اینکه کلید در داخل قفل به میزان ۱۸۰ درجه چرخید به مقدار کمی به در جهت بالای قفل قرار می‌گیرد.

تا اینجای کار باز شدن غیرقابل نفوذترین قفل جهان با قفل‌های معمولی فرق دارد اما پس از قرار گرفتن کلید در قسمت بالای قفل که دندانه‌ها تعبیه شده است فرآیند باز شدن قفل فرق چندانی با قفل‌های معمولی ندارد و کلید باید دندانه‌ها را در حالت تراز نگه دارد تا قفل چرخیده و باز شود.

این سازوکار را در قفلِ دری که حدود سه سال پیش معرفی شده بود شاهد هستیم، قفل تازه‌ای که معرفی شده است نیز از همین شیوه کمک گرفته است اما با بهینه‌سازی‌هایی در این قفل تازه طرف هستیم.

در این قفل به جای یک ردیف متشکل از ۵ دندانه با ۹ دندانه سروکار داریم که در دو ردیف در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. با این حساب برای فعال کردن تمامی دندانه‌ها در زمان واحد در کلید به جای یک ردیف دندانه شاهد دو ردیف دندانه هستیم.

این قفل که آنرا را با مدل ۵۴۳ می‌شناسیم دارای قسمتی با فولاد آبدیده ۷.۱۶ اینچی ضدبرش است. قسمت مرکزی این قفل را هم فولاد ‍۱.۴ اینچی پوشش داده است که در مقابل دریل و سوراخ‌کاری کاملاً مقاومت دارد.

غیرقابل نفوذترین قفل جهان در دو مدل سبک وزن و آلومینیومی و مدل برنجی و سنگین وزن ساخته خواهد شد. مدل آلومینیومی این قفل قیمتی حدود ۱۳۷ دلار دارد و مدل برنجی این قفل  قیمتی معادل ۱۷۶ دلار خواهد داشت. انتظار می‌رود قفل مدل ۵۴۳ در پاییز امسال در اختیار مشتریان قرار بگیرد.

منبع newatlas
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.