این اپلیکیشن توانسته زلزله 5.3 ریشتری لس‌آنجلس را زودتر از وقوع آن هشدار دهد

روزانه تعداد زیادی زلزله در سرتاسر دنیا رخ می‌دهد که غریب به اتفاق آن‌ها قابل پیش‌بینی نیست. البته شاید جالب باشد که بدانید این موضوع همیشه صدق نمی‌کند و اپلیکیشنی با نام QuakeAlert توانسته پیش از وقوع زلزله‌ای در جزایر کانال ایسلند، برای افراد ساکن آن مناطق هشدارهایی را صادر کند.

1

اپلیکیشن QuakeAlert که توانسته زلزله 5.3 ریشتری لس‌آنجلس را زودتر از وقوع آن هشدار دهد، توسط آزمایشگاه زلزله نگاری Early Warning  توسعه یافته است و امید می‌رود در آینده موارد مشابهی را هم بتواند پیش‌بینی کند تا انسان‌ها را پیش از وقوع این بلای طبیعی آگاه نماید.

البته این پیش‌بینی بر اساس تحلیل و آنالیز اطلاعات زمین شناختی که توسط دستگاه‌های تخصصی در عمق زمین نصب شده‌اند صورت گرفته است. توسعه دهندگان با استفاده از سنسورهای زمین شناسی ایالات متحده هم‌اکنون نیز قادر به ردیابی زلزله‌های در حال وقوع در سرتاسر زمین هستند، با این حال اپلیکیشن QuakeAlert قادر به ترجمه و ارسال سریع این اطلاعات به گوشی همراه افراد عادی است.

این اپلیکیشن از یک قابلیت جالب بهره می‌برد که به موجب آن می‌تواند پس از محاسبه امکان وقوع زلزله در یک منطقه خاص برای کاربرانش در آن منطقه نوتیفیکیشن یا پیغام هشدار ارسال کند. سازمان زمین شناسی آمریکا از یک روش علمی برای پیش‌بینی زلزله استفاده می‌کند به طوری که امواج  P، S  و L از تمرکز یک زلزله منشأ می‌گیرند. P و S امواج بدنه نامیده می‌شوند زیرا از میان بدنه زمین حرکت می‌کنند، در حالی که امواج L به عنوان امواج سطحی شناخته می‌شوند زیرا در امتداد پوسته رویی زمین حرکت می‌کنند.

بر همین اساس محققین این سازمان دریافته‌اند که  زمان لید، روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها قبل از زلزله به طور قابل توجهی شروع به کاهش می‌کند؛ اما درست قبل از اینکه زمین لرزه در منطقه به وقوع بپیوندد، زمان لید به حالت عادی بازمی گردد. دوره طولانی‌تر ناهنجاری در سرعت موج وقوع یک زلزله بزرگ‌تر را گواهی می‌دهد.

اپلیکیشن QuakeAlert با تحلیل این داده‌ها در حدود 20 ثانیه پیش از وقوع زمین لرزه اقدام به انتشار هشدارهای لازم می‌کند. البته توجه داشته باشید که عوامل دیگری از جمله تراکم خاک، همچنین حضور پل‌ها در تحلیل این اطلاعات مؤثر است؛ از این رو همیشه وقت ارسال هشدار به صورت دستی انجام می‌شود تا امکان خطا به پایین‌ترین حد خود برسد.

منبع slashgear
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Abdolreza می‌گوید

    مقایسه کنید اینارو با سخنان که زلزله مردم کرمانشاه به دولت و نظام ربطی ندارد چوب گناهانشان را می خورند

    بیدارشویم