اپل 42 ساله شد

تمام دنیا اپل را با نوآوری‌ها و خلاقیت‌های بی‌شمارش می‌شناسند و اکنون به مناسبت تولد 42 سالگی این شرکت خوش‌آوازه می‌خواهیم مروری بر گذشته درخشان آن داشته باشیم. با فارنت در سفری مختصر به گذشته اپل همراه باشید…

0

چهل و دو سال پیش یعنی در روز اول آوریل، استیو جابز و استیو وازنیک شرکت اپل را تاسیس کردند. در روز سوم ژانویه سال بعد از تاسیس، این شرکت رسما به ثبت رسید. هیچ‌کدام از دو استیو ماجرا حتی فکرش را هم نمی‌کردند که شرکت اپل روزی به اولین شرکت رسمی با ارزش یک تریلیون دلار در جهان تبدیل می‌شود. در این راه فراز و نشیب‌هایی وجود داشت که برای همیشه نام شرکت و استیو جابز را روی زبان‌ها انداخت.

بیایید سفری کوتاه داشته باشیم به ماجرای شرکت بزرگ استیوها و چه محصولی بهتر از گوشی هوشمند و انقلابی آیفون برای شروع این سفر. در وصف تبلیغ دیدنی “The Crazy Ones” استیو جابز فقط می‌توان گفت که دید ما را در آن زمان نسبت به چیزی که گوشی هوشمند می‌دانستیم، کاملا تغییر داد و چه خوشتان بیاید یا چه خوشتان نیاید، حتی امروزه هم بسیاری از سازندگان جدیدترین نوآوری‌های آیفون را کپی کرده و در گوشی‌های خود به کار می‌برند. شاید بگویید کمی اغراق می‌کنید اما تازه‌ترین نمونه این قضیه، بریدگی سیاه رنگی است که در بالای صفحه‌نمایش آیفون ایکس قرار دارد. اولین آیفون دارای ویژگی انقلابی چندلمسی بود که قابلیت زوم کردن در گوشی را برای ما تعریف کرد.

پس از ماه‌ها شایعه و گمانه‌زنی‌های بی‌شمار در رابطه با طراحی آیفون، استیو در روز نهم ژانویه سال 2007 در مراسم مک‌ورلد، از اولین آیفون شرکت اپل به صورت رسمی رونمایی کرد. اولین آیفون به هیچ‌وجه حتی نزدیک به یک دیوایس کامل نبود. استفاده از شبکه اج بسیار ضعیف AT&T، عدم بهره‌گیری از ویژگی MMS و نبود قابلیت کپی پست کردن تنها بخشی از کم و کاستی‌های آیفون به حساب می‌آمد. اپل برخی از این مشکلات را با عرضه آیفون 3G برطرف کرد و اپ‌استور را هم با این مدل به تمام جهان معرفی نمود. اپ‌استور در تاریخ دهم ژوئیه 2008 برای اولین بار با 500 اپلیکیشن متنوع در دسترس کاربران اپل قرار گرفت.

همانطور که امروزه هم شاهد آن هستیم، اپل به ایجاد نوآوری در گوشی‌های هوشمند خود ادامه داد و دستیار صوتی سیری را با آیفون 4S وارد سیر تکامل خود کرد. در سال‌های بعد، صفحه‌نمایش بزرگ‌تر شد، تاچ آی‌دی اضافه شد، نسخه پلاستیکی محبوبیت آنچنانی پیدا نکرد، پس حذف و نسخه‌ای بزرگ‌تر با طرح فبلت جایگزین آن شد. تا اینکه سال گذشته به مناسبت ده سالگی این سری گوشی، اپل آیفون ایکس را با یک طراحی انقلابی راهی بازار کرد. این مدل ویژگی‌های TrueDepth دوربین، فیس آی‌دی و صفحه بدون حاشیه OLED را به نام اپل افزود.

در حالیکه به نظر می‌رسد برجسته‌ترین محصول اپل، گوشی آیفون باشد، جابز با معرفی آیپد در روز 27 ژانویه 2010، ستون دیگری با عنوان تبلت به لیست محصولات اپل اضافه کرد. همانند گوشی هوشمند آیفون، تبلت آیپد نیز در طی سال‌های متمادی راه تکامل خود را در پیش گرفت. ابتدا مدلی کوچک‌تر با نام آیپد مینی در سال 2012 جایگزین اولین آیپد شد و سه سال بعد مدلی قوی‌تر و دارای صفحه‌نمایش بزرگ‌تر به نام آیپد پرو به جهانیان معرفی شد. آیپد پرو مجهز به چهار اسپیکر، قابلیت مالتی‌تسک با استفاده از دوتکه شدن صفحه و پشتیبانی از قلم اپل بود. تا به امروز اپل بازار تبلت‌ها را به صورت کامل در دست گرفته است.

سال 2013 بود که اولین شایعات در رابطه با ساعت هوشمند اپل به وجود آمد؛ ساعتی که با نام iWatch قرار بود انقلابی جدید به پا کند. اپل حتی درخواست ثبت نام تجاری iWatch را هم انجام داد اما در نهایت مشخص شد که شرکتی به نام OMG Electronics در سپتامبر 2012 این نام را ثبت کرده است. هر چند که اپل با نام اپل واچ هم توانست کار خود را آغاز کند. در نهم سپتامبر 2014 بود که اولین سری از ساعت‌های هوشمند اپل واچ رونمایی شد و با عرضه سومین سری از این ساعت‌های هوشمند در سپتامبر گذشته، اکنون اپل به یکی از برترین برندهای ساخت ساعت در دنیا تبدیل شده است.

در تاریخ 28 می 2014 بزرگ‌ترین معامله اپل تا آن زمان انجام شد و با 3 میلیارد دلار توانست شرکت بیتس را صاحب شود. این قضیه به تولد اپل موزیک انجامید که هم‌اکنون روی iOS و البته اندروید در دسترس است. سرویس اپل موزیک در ژوئن 2015 ارائه شد و اکنون با 38 میلیون مشترک، پس از اسپاتیفای در جایگاه دوم رقابت قرار دارد.

سرانجام به جایی می‌رسیم که اپل وارد عرصه ساخت اسپیکرهای هوشمند می‌شود اما مقداری دیر. با در نظر گرفتن موفقیت تمام و کمال شرکت آمازون در بازار اسپیکرهای هوشمند، باید به اپل حق داد که ورود به این زمینه را تا سال 2018 به تعویق انداخت. به همین دلیل هوم‌پادهای اپل در فصل تعطیلات سال گذشته برای خرید در دسترس قرار نداشت. با وجود ارائه کیفیت مثال‌زدنی، قیمت 349 دلاری و عدم برقراری ارتباط سیری با این دیوایس می‌تواند موانعی جدی برای فروش هوم‌پاد باشد.

Apple HomePod

بنابراین آینده اپل به کدام سمت می‌رود؟ محصول بزرگ بعدی این شرکت می‌تواند عینک‌های اپل باشد که همانند عینک‌های گوگل از ویژگی واقعیت‌افزوده پشتیبانی کند. شایعاتی وجود دارد که سیستم‌عامل این محصول rOS بوده و شماره مدل آن T2888 است که به وسیله شرکت کوانتا (Quanta) در دست ساخت قرار دارد. عینک‌های اپل می‌تواند امسال یا نهایتا سال آینده وارد بازار شود. جین مانستر، تحلیلگر سابق اپل، در سال 2017 بر این عقیده بود که عینک‌های اپل می‌توانند به مراتب آینده‌ای بزرگ‌تر از آیفون داشته باشند. به بیانی دیگر آینده اپل روشن است و تمام دنیا منتظر محصولات خارق‌العاده این شرکت در 42 سال آینده هستند. تولدت مبارک اپل.

منبع phoneArena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.