آیا تلگرام تا پایان فروردین ماه فیلتر می‌شود؟

در حالی که از اسفند ماه سال گذشته زمزمه‌هایی در خصوص فیلترینگ دائمی تلگرام مطرح شده بود علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از اجرای این تصمیم و فیلتر شدن تلگرام از پایان فروردین ماه امسال خبر داده است.

4

دی ماه سال گذشته و همزمان با بروز ناآرامی‌ها در برخی شهرهای کشور پیام‌رسان تلگرام به صورت مقطعی و همزمان با شبکه اجتماعی اینستاگرام فیلتر و از دسترس خارج شد که بنابر اعلام وزیر ارتباطات با دستور رئیس جمهور رفع فیلتر و دوباره در دسترس قرار گرفت. اما در اسفند ماه گذشته و پس از گذشت دو ماه دوباره زمزمه‌هایی در خصوص ضرورت فیلتر شدن تلگرام و استفاده از یک پیام‌رسان بومی مطرح شد.

فیلتر شدن تلگرام تا پایان فروردین ماه

حالا علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران اولین اظهارات در خصوص اجرای این تصمیم را در سال 1396 مطرح کرده است. وی در گفتگو با رادیو محلی بروجرد با اعلام اینکه این تصمیم اتخاذ شده که تلگرام جای خود را به یک سامانه ملی بدهد و فکر می کنم حداکثر تا پایان ماه جاری (فروردین ماه) این اتفاق خواهد افتاد تاکید کرده است که این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده و تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد که احتمالا منظور وی از بالاترین سطح شورای عالی امنیت است که معمولا این گونه تصمیم‌ها با تصویب این شورا به اجرا در می‌آید.

جانشین تلگرام بعد از فیلتر شدن

بروجردی در گفتگو با این رادیو اشاره مستقیمی به پیام‌رسان جانشین مورد اشاره خود نداشته اما می‌توان از صحبت‌های وی چنین برداشت کرد که گزینه جدیدی مطرح نیست و همچنین پیام‌رسان‌هایی نظیر سروش مد نظر مقامات تصمیم‌گیر هستند چرا که رئیس کمیسیون امنیت ملی در صحبت‌های خود با اشاره به دلیل اتخاذ این تصمیم اعلام کرده است که این موضوع به لحاظ امنیت ملی ما مهم است که با توجه به نقش مخربی که تلگرام در بحران‌های سال گذشته در کشور داشت و هم اینکه ما امروز در فضای مجازی به این توانمندی رسیده‌ایم که یک سامانه ملی را تعریف کنیم؛ مانند سروش و ظرفیت‌های دیگر.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های پیام‌رسان‌های داخلی و خوش‌بینی در خصوص استفاده مردم از این پیا,‌رسان‌ها بیان داشته است که ممکن است تعداد مشترکین سروش ۳ میلیون باشد و تعداد مشترکین تلگرام چهل میلیون، اما این تعداد سرریز می شوند؛ وقتی تلگرام از مدار خارج شد مردم به یک سامانه ملی روی می آورند.

وی افزوده است: در رابطه با نگرانی هایی که رسانه های بیگانه بیشتر به آن دامن می زنند که سامانه های داخلی ایمن نیست و یا مسائلی از این گونه، به لحاظ بستر سازی فنی و سالم بودن محیط آن، کار گسترده‌ای دارد صورت می‌گیرد.

آیا تلگرام فیلتر خواهد شد؟

می‌توان گفت تاکنون و در تمامی مدت فعالیت تلگرام در ایران، که حالا به پلتفرم و سامانه‌ای به شدت فراگیر در کشور تبدیل شده است، مخالفانی با خود به همراه داشته که دولت روحانی با انجام اقداماتی نظیر راه‌اندازی CDN و همکاری تلگرام در مسدود کردن و از دسترس خارج کردن برخی کانال‌های مغایر قوانین ایران از دسترس کاربران ایرانی تلگرام، توانسته در برابر آنها مقاومت کند. حالا باید دید این روزها که اوضاع به نسبت روزهای بحرانی مورد اشاره رئیس کمیسیون امنیت ملی آرام‌تر شده و  انجام برخی اقدامات نظیر راه‌اندازی کانال‌ها و تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی و قمار به بهانه جدید مخالفان تبدیل شده آیا دوباره دولت خواهد توانست در برابر این موج دوام بیاورد و یا این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی که رئیس جمهور هم از اعضای ارشد آن است اتخاذ شده و به اجرا در خواهد آمد؟

به‌روزرسانی

سبحانی‌فر، ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه ضمن تکذیب زمان تعیین شده گفت:

زمان فیلتر تلگرام زمان دقیقی نیست و نباید اخباری به جامعه پمپاژ شود که امنیت روانی مردم را مخدوش کند.

منبع خبرگزاری مهر
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. فرناز می‌گوید

    نیمی از مردم درامدزایی میکنن و خرجشون رو درمیارن انلاین این منصفانه نیست فیلتر شه و مردم بیکار شن

  2. شوالیه بی وطن می‌گوید

    ۶۰درصد کار های بازار یابی ایران از طریق این سامانه هست اگر از مدار خارج بشه خیلی ها از کار بی کار میشوند بهتره ک خودتون یه تحقیق کنید ببینید

  3. Amir می‌گوید

    چیزی که زیاده مسنجر 😏😎

    1. شوالیه بی وطن می‌گوید

      درسته ولی بیشتر کار درامد از تلگرام هست خود من هم از تلگرام پول در میارم و کسایی ک چند تا خانواده داره از طریق تلگرام خرجشون میده شاید تو پول داشته باشی😒