زاکربرگ عذرخواهی تمام‌صفحه خود را در روزنامه‌های معتبر منتشر کرد

به نظر می‌رسد که نگرانی فیس‌بوک و مدیرعامل آن مارک زاکربرگ درباره درز اطلاعات استخراج‌شده توسط شرکت کمبریج آنالیتیکا رو به افزایش بوده و دوباره توجه عموم را به سمت حجم نگران‌کننده اطلاعاتی که این شرکت از کاربرانش به دست آورده است و اینکه واقعاً می‌تواند این اطلاعات را به شرکت‌های دیگر فروخته و از این راه سود کسب کند، جلب می‌کند.

0

سهام این کمپانی حتی وقتی‌که مارک زاکربرگ در سری مصاحبه‌هایی کمیاب در CNN و دیگر جاها، رفتار تهاجمی از خود نشان داده است، افت 13 درصدی داشت.

بااین‌وجود اینکه ببینیم فیس‌بوک برای بخشش در خبری تمام صفحه در روزنامه‌ها التماس می‌کند، شگفت‌آور است. ظاهراً شرکت در روز یکشنبه در روزنامه‌های نیویورک تایمز، واشنگتون پست و وال استریت ژورنال در آمریکا و برخی از روزنامه‌های انگلستان، دست به چنین کاری زده است.

عذرخواهی زاکربرگ

زاکربرگ در یکی از بیانیه‌های نسبتاً دقیق‌تر این کمپانی نوشت: «ما مسئولیت داریم که از اطلاعات شما حفاظت به عمل‌آوریم. اگر نتوانیم این کار را درست انجام دهیم، لیاقت داشتن اطلاعات را هم نداریم».

ادامه بیانیه اندکی مشکوک به نظر می‌رسد. زاکربرگ خیلی واضح از به کار بردن عنوان «کمبریج آنالیتیکا» خودداری کرده و به‌جای آن عبارت «اپلیکیشن کوئیزی که توسط یک محقق دانشگاه ساخته‌شده بود» (روشی که به کمک آن اطلاعات کاربران استخراج شد) استفاده کرد. وی در خصوص این‌که اجازه دادند یک اپلیکیشن با اطلاعات دزدیده‌شده 50 میلیون کاربر فرار کند، عذرخواهی کرد و افزود که تحقیقات در خصوص هر اپلیکیشنی که دسترسی‌های مشابه دارد، در دست اقدام است. وی با لحنی نه‌چندان امیدوارکننده نوشت:

انتظار داریم که اپلیکیشن‌های دیگری هم با مقصود مشابه وجود داشته باشند. به‌محض اینکه آن‌ها را پیدا کنیم، از ادامه فعالیتشان در فیس‌بوک جلوگیری کرده و به کاربرانی که تحت تأثیر آن قرارگرفته‌اند، اطلاع خواهیم داد.

از اینکه به این اجتماع مجازی ایمان‌ دارید، متشکریم. قول می‌دهم که برای شما بهتر عمل کنیم.

این تغییر موضع نسبت به پست‌های فیس‌بوک یا خبرهای منتشرشده در CNN و مصاحبه‌های Wired است که در آن‌ها زاکربرگ اعلام کرد مطمئن نیستند که شرایط مشابهی با کمبریج آنالیتیکا وجود داشته باشد؛ اما حالا اعلام کرده که کمپانی با مدارکی مواجه شده که خبر از وقوع حوادث دیگری ازاین‌دست دارند؛ به‌عبارت‌دیگر: گاومان زاییده است. بااینکه شاید فیس‌بوک قادر به رفع‌ورجوع این مسئله در تنهایی خود باشد، هنوز مشخص نیست اینکه اطلاعات عظیمی از کاربران از کف شرکت رفته و در اختیار کمپانی‌های دیگر قرارگرفته است، توانسته تمام خشم مردم را خالی کند یا اعلام اینکه حوادث دیگری نیز ازاین‌دست رخ‌داده‌اند، خشم عموم را بیش از گذشته برمی‌انگیزد.

درگذشته نزدیک، این اولین بار نیست که فیس‌بوک و تیمش با چاپ تبلیغات در روزنامه‌های مطرح، تلاش به کسب اعتبار برای خود کرده‌اند. به‌تازگی این کمپانی پیش از انتخابات مکزیک در روزنامه‌های این کشور درباره «اخبار جعلی» که برخی پست می‌کنند، هشدار داده بود.

منبع gizmodo
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.