آی‌بی‌ام کوچک‌ترین رایانه دنیا را معرفی کرد؛ کوچک‌تر از یک دانه نمک!

آی‌بی‌ام در آغاز کنفرانس IBM Think 2018 و در بخش 5 in 5 مجموعه‌ای از دستاوردهای خود را که ممکن است در ۵ سال آینده زندگی بشر را تغییر دهد معرفی کرد. یکی از این دستاوردها کوچک‌ترین رایانه دنیا است.

0

در کنفرانس IBM Think 201 موضوعات داغ دنیای فناوری امروز از جمله هوش مصنوعی، بلاک‌چین و پردازش کوانتومی مورد بحث قرار می‌گیرد. با این‌حال شاید یکی از جذاب‌ترین محصولات امسال IBM در این کنفرانس کوچک‌ترین رایانه دنیا باشد که البته اطلاعات بیشتری از آن در هفته آینده منتشر خواهد شد.

این کامپیوتر تنها ابعادی برابر با ۱ در ۱ میلی‌متر داشته و در واقع از یک دانه نمک هم کوچک‌تر است و جالب است بدانید ساخت آن هم کمتر از ده سنت هزینه دارد. شاید با دیدن تصویر بالا بگویید این رایانه آن‌قدرها هم کوچک نیست اما بهتر است بدانید تصویر بالا در واقع مجموعه‌ای از ۶۴ مادربورد است که هر کدام ۲ تا از این رایانه‌های کوچک را در خود دارند.

برای این‌که درک بهتری از این رایانه داشته باشید می‌توانید به تصویر بزرگ شده زیر نگاه کنید که یکی از این رایانه‌ها را روی دانه‌های نمک نشان داده است:

کوچک‌ترین رایانه دنیا

در مقایسه کوچک‌ترین رایانه‌ جهان پیش از این، Michigan Micro Mote بود که در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد و ابعاد آن ۲ میلی‌متری بود.

این رایانه جدید پردازنده‌ای با صدها هزار ترانزیستور، حافظه SRAM، یک سلول فتوولتائیک برای تأمین انرژی  و یک واحد ارتباطات که از LED و فتودتکتور برای ارتباط با خارج را درون خود جای داده است. به ادعای IBM این رایانه قدرت پردازشی یک چیپ x86 مربوط به سال ۱۹۹۰ را در خود دارد. به این ترتیب جالب است بدانید که بازی قدیمی Doom با آن قابل اجرا خواهد بود.

کاربردی که IBM برای این رایانه در نظر گرفته بیشتر مدیریت زنجیره تأمین و جلوگیری از تقلب با کمک فناوری بلاک‌چین است.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.