استیون هاوکینگ در سن 76 سالگی درگذشت

استیون هاوکینگ فیزیک‌دان نظری، کیهان‌شناس و نظریه‌پرداز بزرگ بریتانیایی امروز در سن 76 سالگی درگذشت.

0

سخنگوی خانواده استیون هاوکینگ اعلامیه‌ای نوشته‌ است:

با نهایت تأسف ما مرگ پروفسور استیون هاوکینگ را اعلام می‌کنیم. استیون هاوکینگ در خانه خود در کمبریج در ساعات ابتدایی صبح امروز در آرامش فوت کرده است. خانواده او از تمام افرادی که در کنار او بوده و او را در طول زندگی حمایت کرده‌اند تشکر می‌کند.

هاوکینگ در سال 1942 در آکسفورد انگلستان به دنیا آمد. از جمله بهترین کارهای علمی او می‌توان به تکینگی گرانشی، نظریاتی در زمینه نسبیت عام و سیاهچاله‌ها و چندین کتاب علمی به زبان ساده از جمله «تاریخچه مختصر زمان» اشاره کرد. این کتاب با هدف آشنا کردن عموم با مفاهیم کیهنان شناسی نوشته شده بود و در طول 20 سال بیش از 10 میلیون نسخه فروش داشت.

هاوکینگ در سن 21 سالگی به بیماری ALS مبتلا شد که سرانجام او را فلج کرده و بر روی ویلچر نشاند و جراحی تراکوتومی نیز صدای او را گرفت. اما هاوکینگ کماکان یک شخصیت برجسته علمی باقی ماند و به کمک سیستم مکالمه کامپیوتری خود در زمینه علم فعالیت داشت.

هاوکینگ بسیار بیشتر از چیزی که پزشکان فکر می‌کردند زنده ماند و این بیماری‌ها نتوانستند از تبدیل شدن او به برجسته‌ترین فیزیک‌دان عصر حاضر جلوگیزی کنند.

ناتوانایی‌های من یک مانع بزرگ برای من در زمینه فیزیک تئوری نبوده‌اند و حتی از برخی لحاظ به من کمک هم کرده‌اند.

در مورد زندگی این شخصیت برجسته فیلم‌های سینمایی مختلفی هم ساخته شده که «تئوری همه‌چیز» در سال 2014 یکی از مشهورترین آن‌هاست.

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.