مقایسه آنر 7 ایکس و گلکسی A7 2017 سامسونگ

آنر 7 ایکس به‌تازگی به عنوان یک میان‌رده خوش‌قیمت وارد بازار کشورمان شده است. حالا نوبت آن رسیده تا این گوشی را با یکی از محبوب‌ترین میان‌رده‌های بازار یعنی Galaxy A سامسونگ مقایسه کنیم.

1

راستش را بخواهید شاید مقایسه آنر 7 ایکس با گلکسی آ7 2017 سامسونگ به نظر کار عاقلانه‌ای نباشد. در حال حاضر آنر 7 ایکس با قیمتی بسیار پایین‌تر از Galaxy A7 2017 عرضه می‌شود و به این ترتیب انتظار می‌رود محصول سامسونگ تقریباً در تمامی موارد برتر از آنر 7 ایکس باشد. با این‌حال از آن‌جا که همیشه این پیش‌بینی‌ها درست از آب در نمی‌آید شاید نتیجه این مقایسه برایتان غافلگیرکننده باشد.

نسخه 2017 گلکسی آ7 به عنوان یک میان‌رده پریمیوم سال گذشته وارد بازار کشورمان شد که با ویژگی‌هایی مثل دوام شارژ خوب و بدنه مقاوم دربرابر آب هنوز هم از میان‌رده‌های محبوب بازار است. در آن‌سوی مقایسه آنر 7 ایکس که یک تازه‌وارد محسوب می‌شود قابلیت‌های مدرنی مثل صفحه‌نمایش 18:9 و دوربین دوگانه را به همراه آورده است.

بگذارید در ابتدا از مقایسه مشخصات فنی این دو گوشی شروع کنیم.

  آنر ۷ ایکس گلکسی A7 2017
ابعاد و وزن

۱۵۶.۵ در ۷۵.۳ در ۷.۶ میلی‌متر

۱۶۵ گرم وزن

۱۵۶.۸ در ۷۷.۶ در ۷.۹ میلی‌متر

۱۸۶ گرم

سیستم‌عامل و رابط کاربری اندروید ۷.۰ – رابط کاربری EMUI اندروید ۷.۰ – رابط کاربری Samsung Experience
صفحه‌نمایش ۵.۹۳ اینچی – نسبت تصویر ۱۸:۹ – IPS LCD – وضوح ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل ۵.۷ اینچی – نسبت تصویر ۱۶:۹ – Super AMOLED – وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
پردازنده

Kirin 659

چهار هسته ۲.۳۶ گیگاهرتزی + ۴ هسته ۱.۷ گیگاهرتزی Cortex-A53

Exynos 7880

۸ هسته ۱.۹  گیگاهرتزی Cortex-A53

پردازنده گرافیکی Mali-T830MP2 Mali-T830MP3
حافظه رم ۴ گیگابایت ۳ گیگابایت
حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت ۳۲ گیگابایت
دوربین

۱۶ مگاپیکسلی – دیافراگم f/2.2 – فیلمبرداری 1080p

دوربین دوم ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق

۱۶ مگاپیکسلی – دیافراگم f/1.9 – فیلمبرداری 1080p
دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی f/2.0 ۱۶ مگاپیکسلی f/1.9
باتری ۳۳۴۰ میلی‌آمپرساعتی ۳۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی
سایر قابلیت‌ها عکاسی پرتره مقاومت دربرابر آب و گردوغبار
رنگ‌ها مشکی – آبی – طلایی مشکی – طلایی – آبی – صورتی
قیمت ۱ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان ۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان

طراحی و ساخت

از نظر طراحی و ساخت مقایسه آنر 7 ایکس با گلکسی آ7 سامسونگ بسیار جالب است. این دو گوشی از دو نسل متفاوت و با دو زبان طراحی کاملاً متفاوت پا به میدان گذاشته‌اند. گلکسی آ7 از بدنه شیشه‌ای بهره گرفته درحالی‌که آنر 7 ایکس بدنه فلزی دارد. در جلوی گوشی آنر 7 ایکس از طراحی کم حاشیه استفاده کرده که مدرن‌تر به نظر می‌رسد اما حاشیه‌های بالا و پایین صفحه‌نمایش گلکسی آ7 بسیار ضخیم هستند.

این‌که بدنه فلزی را بپسندید یا شیشه‌ای به سلیقه خودتان باز می‌گردد. بدنه فلزی آنر اثر انگشت بسیار کمتری را نسبت به گلکسی نشان می‌دهد اما در عوض گلکسی آ7 در برابر نفوذ آب و گردوغبار مقاوم است. نسبت تصویر جدید در صفحه‌نمایش آنر 7 ایکس باعث شده تا با وجود صفحه‌نمایش بزرگ عرض گوشی کمتر باشد و کار با آن با یک‌دست کمی ساده‌تر.

دکمه‌های تنظیم صدا و پاور در هر دو گوشی در جای مناسبی قرار داده شده و فیدبک خوبی دارند. نکته جالب در طراحی گلکسی آ7 قرارگیری اسپیکر در لبه سمت راست و بالای دکمه پاور است که بسته به نوع استفاده شما از گوشی می‌توانید نکته مثبت یا منفی قلمداد شود. گلکسی آ7 همچنین از درگاه جدیدتر USB Type-C استفاده می‌کند.

اختلاف وزن 20 گرمی این دو گوشی علاوه بر عرض کمتر آنر 7 ایکس این گوشی را در زمینه ارگونومی پیش می‌اندازد. همچنین در گلکسی آ7 دکمه فیزیکی هوم به همراه دکمه‌های خازنی ناوبری در جلوی گوشی قرار داده شده‌اند درحالی‌که آنر 7 ایکس از دکمه‌های مجازی روی صفحه‌نمایش به همراه حسگر اثر انگشت در پشت بهره می‌برد.

هر دو حسگر اثر انگشت حتی در زمان خاموش بودن صفحه فعال هستند اما می‌توان گفت سرعت و دقت حسگر اثر انگشت آنر 7 ایکس بالاتر است. از حسگر اثر انگشت در آنر 7 ایکس همچنین می‌توانید برای نمایش اعلان‌ها، مرور بین تصاویر، متوقف کردن آلارم و پاسخ به تماس‌ها نیز استفاده کنید.

به این ترتیب برتری‌های گلکسی آ7 را می‌توان در مقاومت دربرابر آب و درگاه USB-C و برتری‌های آنر 7ایکس را در ارگونومی بهتر و حسگر اثر انگشت سریع‌تر و کاراتر خلاصه کرد.


صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش‌های به کار گرفته شده در این دو گوشی نیز تفاوت‌های اساسی دارند. گلکسی آ7 از پنل 5.7 اینچی با نسبت تصویر آشنای 16:9 و از نوع Super AMOLED استفاده کرده درحالی‌که آنر 7 ایکس یک پنل 5.93 اینچی IPS LCD با نسبت تصویر جدید 18:9 دارد.

در بخش کیفیت تصاویر می‌توان گلکسی آ7 و پنل Super AMOLED آن را کاملاً برتر دانست. نه‌تنها صفحه‌نمایش گلکسی آ7 قادر به نمایش مشکی مطلق است بلکه رنگ‌ها در آن شادابی بیشتری دارند و خوانایی زیر نور خورشید نیز به وضوح بهتر از صفحه‌نمایش آنر 7 ایکس است. این پنل همچنین امکان صفحه‌نمایش همیشه روشن را نیز فراهم کرده تا بتوانید تنها با یک نگاه به صفحه‌خاموش اطلاعاتی مثل ساعت یا اعلان‌ها را ببینید.

در زمینه نسبت تصویر صفحه‌نمایش هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. نسبت تصویر جدید 18:9 فضای بیشتری را برای استفاده همزمان از دو اپلیکیشن در اختیارتان می‌گذارد، برای تماشای فیلم‌های سینمایی مناسب‌تر است و حاشیه‌های تصویر را باریک‌تر کرده است. در عوض نسبت تصویر 16:9 برای تماشای ویدئوهای دیگر از جمله سریال‌ها بهتر بوده و در حال حاضر تمامی بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها به‌طور کامل از آن پشتیبانی می‌کنند.

به این ترتیب می‌توان گفت گلکسی آ7 از نظر کیفیت تصویر برتری محسوسی نسبت به آنر 7 ایکس دارد اما اگر این دو گوشی را مستقیماً مقایسه نکنید پنل 5.93 اینچی 1080p آنر 7 ایکس هم برای یک میان‌رده قابل قبول و راضی‌کننده است.


سخت‌افزار و عملکرد

یکی از عوامل پایین نگه‌داشتن قیمت گوشی‌های میان‌رده نسبت به پرچم‌داران استفاده از چیپست‌های ضعیف‌تر است. به این ترتیب معمولاً از یک میان‌رده انتظار عملکرد خیره‌کننده در بازی‌های سنگین گرافیکی را نداریم. تراشه‌های اکسینوس 7880 سامسونگ و کیرین 659 هواوی هر دو از هشت هسته پردازشی نسبتاً کم‌مصرف Cortex-A53 استفاده می‌کنند؛ با این تفاوت که هر هشت هسته در مدل سامسونگ روی 1.9 گیگاهرتز کلاک شده‌اند اما در پردازنده هواوی 4 هسته با فرکانس 2.36 و چهار هسته با فرکانس 1.7 گیگاهرتز کار می‌کنند. تفاوت بعدی به تراشه گرافیکی باز می‌گردد؛ با این‌که اکسینوس 7880 و کیرین 659 هر دو از تراشه Mali-T830 استفاده می‌کنند اما مدل سامسونگی یک هسته بیشتر دارد.

در کنار این پردازنده‌ها هواوی از 4 گیگابایت و سامسونگ از 3 گیگابایت رم برای میان‌رده خود استفاده کرده‌اند و همچنین حافظه داخلی در نظر گرفته شده برای آنر 7 ایکس دوبرابر بیشتر (64 در برابر 32 گیگابایت) است. به این ترتیب هیچکدام از این دو گوشی را نمی‌توان نسبت به دیگری به صورت مطلق برتر دانست. عملکرد هر دو گوشی در انجام کارهای روزمره مثل استفاده از اپلیکیشن‌ها، بازی‌های سبک، مالتی تسکینگ و شبکه‌های اجتماعی کاملاً روان است.

اما برای تشخیص بهتر قدرت این دو پردازنده از بنچما‌رک‌ها کمک گرفتیم.

همان‌طور که می‌بینید در آزمون تک هسته‌ای Geekbench فرکانس بالاتر هسته‌های Kirin 659 امتیاز بالاتری را ثبت کرده است اما در بخش چندهسته‌ای اکسینوس 7880 پیروز است. در بنچمارک‌های گرافیکی 3DMark و Basemark ES هر دو با اختلاف قابل توجهی گلکسی آ7 را برتر نشان می‌دهند. در عوض در بنچمارک‌های ترکیبی حافظه رم بیشتر آنر 7 ایکس توانسته ضعف بخش پردازش گرافیک را جبران کرده و امتیاز بالاتری را ثبت کند.

در تست سرعت حافظه داخلی Androbench آنر 7 ایکس نتایج بهتری را از خود نشان داد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت بارگذاری بازی‌ها و سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها بهتر باشد.

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت با این‌که هیچ‌کدام از این دو گوشی برای بازی‌های سنگین ساخته نشده‌اند گلکسی آ7 در این زمینه برتری دارد. در سایر موارد مثل مالتی تسکینگ و عملکرد روزانه آنر 7 ایکس گوشی برتر خواهد بود.


نرم‌افزار و ر‌ابط‌ کاربری

گلکسی آ7 2017 سال گذشته با اندروید 6 به بازار عرضه شد و سپس امسال آپدیت اندروید 7 را دریافت کرد. آنر 7 ایکس هم متأسفانه با وجود چند ماه از عرضه اندروید 8 با همان اندروید 7 و رابط کاربری EMUI 5.1 به بازار عرضه شده است. با این‌حال انتظار داریم هر دو گوشی دیر یا زود به اندروید 8 نیز آپدیت شوند.

رویکرد هواوی و سامسونگ در زمینه پوسته اندروید و رابط کاربری این دو شرکت متفاوت است. رابط کاربری EMUI شباهت‌هایی به iOS اپل داشته و در عین حال امکانات نرم‌افزاری فراوانی را در اختیار کاربر می‌گذارد. در عوض Samsung Experience در گلکسی آ7 که شباهت زیادی به رابط کاربری گلکسی اس 8 دارد کمی به اندروید خام نزدیک‌تر است.

این‌که ظاهر کدام رابط کاربری را می‌پسندید به سلیقه شما باز می‌گردد اما حداقل می‌توانید برای هر دو تم‌های متفاوتی را دانلود و نصب کنید. EMUI امکانات نسبتاً بیشتری نسبت به رابط کاربری سامسونگ ارائه می‌دهد و در آن می‌توانید سرعت اینترنت را در نوار وضعیت ببینید، جسچرهای حسگر اثر انگشت را امتحان کنید، نوار ناوبری را شخصی‌سازی کنید، یک داک شناور روی صفحه قرار دهید و … . برخی از این امکانات را در رابط کاربری سامسونگ بایستی با نصب اپلیکیشن‌های جانبی به دست بیاورید.


دوربین

این روزها دوربین باکیفیت یکی از فاکتورهای اصلی خریداران گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. سامسونگ در گلکسی آ7 از یک دوربین تکی 16 مگاپیکسلی استفاده کرده اما دوربین 16 مگاپیکسلی آنر 7 ایکس یک دوربین کمکی برای تشخیص عمق نیز در کنار خود دارد. در عوض دیافراگم بازتر f/1.9 در گلکسی آ7 اجازه ورود نور بیشتری را می‌دهد و وضوح بالاتر دوربین سلفی سامسونگ هم می‌تواند یک مزیت محسوب شود. هر دو گوشی در دوربین جلو به عکاسی پرتره مجهز هستند اما در دوربین پشتی این قابلیت منحصر به آنر 7 ایکس با دوربین دوگانه آن است.

رابط کاربری دوربین

در زمینه رابط کاربری دوربین با این‌که ما ظاهر سامسونگ را بیشتر می‌پسندیم اما رابط آنر 7 ایکس امکانات بسیاری بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد. علاوه بر حالت‌های عکاسی بیشتری مثل نقاشی نوری، تایم‌لپس، اسلوموشن، افکت‌ها و … در حالت پیشرفته عکاسی آنر 7 ایکس برخلاف گلکسی آ7 می‌توانید سرعت شاتر و نوع فوکوس را نیز به دقت تنظیم کنید.

کیفیت تصاویر

اما کیفیت تصاویر ثبت شده چطور؟ در نور مناسب روز هر دو تصاویر بسیار خوبی را ثبت می‌کنند. به نظر می‌رسد دامنه دینامیکی تصاویر گلکسی آ7 کمی بهتر است و نیز کمتری در آسمان دیده می‌شود. در عوض رنگ‌ها در تصاویر آنر 7 ایکس به واقعیت نزدیک‌تر هستند و جزئیات ثبت شده نیز در برخی صحنه‌ها بیشتر است.

نمونه تصاویر دوربین آنر 7 ایکس

نمونه تصاویر دوربین گلکسی A7 2017

عملکرد در نور کم

در نور کم تصاویر گلکسی آ7 به لطف دیافراگم بازتر روشن‌تر هستند اما در کمال تعجب جزئیات بیشتری را نسبت به تصاویر آنر 7 ایکس در آن شاهد نیستیم.

نمونه تصاویر دوربین آنر 7 ایکس در نور کم

نمونه تصاویر دوربین گلکسی A7 2017 در نور کم

بی‌شک تصاویر آنر 7 ایکس نویز بیشتری دارند اما خوشبختانه هواوی با پردازش‌های بیش از حد جزئیات را فدای حذف نویز نکرده است. گلکسی آ7 همچنین از سرعت شاتر پایین‌تری استفاده می‌کند و به این ترتیب اگر دستانتان کمی بلرزد تصویر حاصل مات خواهد شد. به این ترتیب شاید تصاویر روشن‌تر گلکسی در نگاه اول بهتر باشند اما به اعتقاد ما عملکرد دوربین آنر 7 ایکس در نور کم بهتر است.

تصاویر سلفی

تصاویر دوربین سلفی هم داستان جالبی را روایت می‌کند. بار دیگر آنر 7 ایکس از سرعت شاتر و ISO بالاتر استفاده می‌کند که باعث ایجاد نویز بیشتر در تصاویر می‌شود اما جزئیات ثبت شده حتی با توجه به 8 مگاپیکسلی بودن دوربین سلفی این گوشی در برخی موارد بهتر از تصاویر سلفی گلکسی آ7 است. در نور کم هم با این‌که هیچ‌کدام از این دو گوشی برای گرفتن تصاویر سلفی مناسب نیستند اما انتخاب با خود شماست. گلکسی آ7 تصاویر روشن‌تر اما با جزئیات کمتری را ثبت می‌کند و تصاویر حالت آبرنگی به خود گرفته‌اند درحالی‌که تصاویر آنر 7 ایکس تاریک و با نویز زیاد اما طبیعی‌تر هستند.

تصاویر سلفی آنر 7 ایکس

تصاویر سلفی گلکسی A7 2017

تصاویر پرتره

بگذارید از پرتره‌های سلفی شروع کنیم که در هر دو گوشی حضور دارد. گلکسی آ7 با این‌که تصاویر را با رنگ نزدیک‌تر به واقعیت ثبت می‌کند اما در تشخیص سوژه و جدا کردن آن از پس‌زمینه دچار مشکل اساسی است و اصلا استفاده از این حالت را توصیه نمی‌کنیم. در عوض با این‌که نتیجه پرتره سلفی آنر 7 ایکس هم ایده‌آل نیست اما بسیار دقیق‌تر بوده و کاملاً قابل استفاده است (فقط حواستان باشد حالت زیباسازی چهره را غیرفعال کنید!).

دوربین دوم پشتی آنر 7 ایکس این گوشی را قادر به عکاسی پرتره با دوربین پشتی می‌کند. راستش را بخواهید این قابلیت اصلاً به خوبی گوشی‌های رده بالاتر هواوی نیست اما به هر حال یک مزیت نسبت به رقیبش محسوب می‌شود.

کیفیت فیلم‌برداری

در نور مناسب کیفیت فیلم‌برداری این دو گوشی در حالت 1080p را می‌توان تقریباً یکسان دانست. در نگاه اول جزئیات در آنر 7 ایکس بیشتر به نظر می‌رسد اما دلیل آن شارپ کردن بیش از حد تصویر توسط نرم‌افزار دوربین است. در نور کم اما گلکسی آ7 به لطف دیافراگم بازتر خود ویدئوهای بهتری ثبت می‌کند.


صدا

هر دو گوشی انر 7 ایکس و گلکسی آ7 2017 از یک تک بلندگو استفاده می‌کنند و خبری از بلندگوی دوگانه در این دو گوشی نیست. با این‌حال سامسونگ این بلندگو را در لبه سمت راست و بالای دکمه پاور قرار داده اما هواوی آن را در جای همیشگی یعنی در لبه پایینی جای داده است. از نظر بلندی صدا به اعتقاد ما آنر 7 ایکس عملکرد بهتری دارد؛ در زمینه کیفیت صدا نیز می‌توان گفت آنر 7 ایکس عملکرد نسبتاً بهتری دارد.

در مورد کیفیت خروجی صدای هدفون هر کدام مزیت خود را دارند. آنر 7 ایکس صدای تمیزتر و با اعوجاج صوتی کمتری را دارد در عوض گلکسی آ7 توان خروجی بیشتری داشته و می‌تواند هدفون‌های فول سایز را با صدای بلندتری درایو کند.


باتری و دوام شارژ

گلکسی آ 7 از یک باتری بزرگ 3600 میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند درحالی‌که آنر 7 ایکس به باتری 3340 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است. در استفاده معمولی روزانه می‌توانید روی یک روز کامل حتی با استفاده نسبتاً سنگین برای شارژردهی هر دو گوشی حساب باز کنید. با این‌حال گلکسی آ7 در زمینه دوام شارژ باتری برتری نسبی دارد و در آزمون باتری PCMark 2.0 با روشنایی 200 نیت حدود 11 ساعت دوام آورد درحالی‌که دوام آنر 7 ایکس حدود 8 ساعت و 50 دقیقه است.

علاوه بر این گلکسی آ7 به فناوری شارژ سریع مجهز است تا بتوانید آن را تنها در حدود 100 دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ کنید؛ درحالی‌که شارژ کردن آنر 7 ایکس حدود 145 دقیقه به طول می‌انجامد. به این ترتیب می‌توان گفت در زمینه باتری گلکسی آ7 عملکرد بهتری دارد.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

اگر تا این‌جای بررسی با ما همراه بوده‌اید حتماً به این نتیجه رسیده‌اید با این‌که گلکسی آ7 قیمت بسیار بیشتری نسبت به آنر 7 ایکس دارد اما در تمامی زمینه‌ها برتری نداشته و آنر یک گوشی کاملاً رقابتی را به بازار عرضه کرده است.

گلکسی آ7 صفحه‌نمایش باکیفیت‌تر، دوام شارژ بالاتر، بدنه مقاوم‌تر و رابط کاربری تمیزتری دارد اما آنر 7 ایکس در بسیاری از زمینه‌ها از جمله دوربین و عملکرد ما را غافلگیر کرد و علاوه بر آن در هیچ‌کدام از زمینه‌ها از رقیبش با اختلاف زیادی عقب نیست. حالا به همه این‌ها قیمت پایین‌تر honor 7X را هم اضافه کنید تا یک رقیب غدر برای گلکسی آ7 پیدا شود.

در پایان هر دو گوشی میان‌رده‌های خوبی هستند و می‌توانید با توجه به نیازها و البته بودجه خود یکی را انتخاب کنید.

مزایای گلکسی A7 2017:

  • صفحه‌نمایش AMOLED با کیفیت و خوانایی بهتر
  • بدنه مقاوم دربرابر آب و گردوغبار
  • دوام شارژ بالاتر و شارژ سریع
  • فیلم‌برداری بهتر
  • عملکرد بهتر گرافیکی

مزایای آنر 7 ایکس

  • ارگونومی بهتر
  • صفحه‌نمایش با حاشیه باریک
  • دوربین دوگانه برای ثبت پرتره
  • کیفیت بالاتر تصاویر در نور کم
  • دوربین سلفی بهتر در نور مناسب
  • کیفیت نسبتاً بالاتر بلندگو و خروجی هدفون
  • امکانات بیشتر رابط کاربری
  • حافظه داخلی سریع‌تر و حجیم‌تر
  • حافظه رم بیشتر
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. سعیده می‌گوید

    به نظرم محصولات هواوی از نظر قیمت یک رده بالاتر قیمت گذاری میشن. یعنی گران عرضه می شن با توجه به کیفیت و کارایی محصولاتش. اگر میخواد مثل ال جی و اپل موفق بشه باید حداقل کیفیت محصولاتش را تا حدود زیادی بالا ببره با حفظ همین قیمت.