بررسی هواوی پی اسمارت؛ هوشمند میانه‌رو

با افزایش جهانی قیمت گوشی‌های هوشمند و نابسامان شدن نرخ ارز یافتن یک گوشی هوشمند با قیمت و امکانات مناسب کار بسیار دشواری است. اما هواوی حالا با عرضه گوشی جدید پی اسمارت سعی کرده یک گزینه ارزشمند در میان‌رده‌ها برای خریداران عرضه کند. با ما همراه باشید تا ارزش خرید میان‌رده جدید هواوی را محک بزنیم.

2

شکی نیست که هواوی در سال اخیر میان‌رده‌های بی‌شماری را چه با برند هواوی و چه تحت برند آنر عرضه کرده است. از گوشی‌های سری X آنر گرفته تا نوا، میت لایت و پی 10 لایت در برند هواوی. اما چه چیزی پی اسمارت را متمایز می‌کند؟ راستش را بخواهید از نظر سخت‌افزاری اکثر گوشی‌های میان‌رده هواوی مشخصات مشابهی دارند و به این ترتیب می‌توان گفت پی اسمارت با قیمت پایین‌تر می‌تواند گزینه خرید بهتری باشد.

هواوی در این گوشی سعی کرده ویژگی‌های مورد توجه خریداران مثل بدنه فلزی، دوربین دوگانه، ابعاد مناسب و امکانات نرم‌افزاری را در یک گوشی با قیمت 220 دلاری بگنجاند. نتیجه که در بازار ایران به شکل یک گوشی با قیمتی کمتر از یک میلیون تومان تبدیل شده وسوسه‌برانگیز و ارزشمند به نظر می‌رسد.

بگذارید از مشخصات فنی پی اسمارت شروع کنیم:

  • ابعاد و وزن: ۱۵۰.۱ در ۷۲.۱ در ۷.۵ میلی‌متر – ۱۶۵ گرم
  • سیستم‌عامل: اندروید ۸.۰ اوریو – رابط کاربری EMUI 8.0
  • صفحه‌نمایش: ۵.۶۵ اینچی – IPS LCD – وضوح ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل – تراکم پیکسلی 427ppi
  • پردازنده: هواوی کیرین ۶۵۹ – چهار هسته ۲.۳۶ گیگاهرتزی Cortex-A53 و چهار هسته ۱.۷ گیگاهرتزی Cortex-A53
  • پردازنده گرافیکی: Mali-T830MP2
  • حافظه داخلی: ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت
  • حافظه رم: ۳ یا ۴ گیگابایت
  • دوربین: ۱۳ مگاپیکسلی – دیافراگم f/2.2 – فیلم‌برداری 1080p – دوربین دوم ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسلی دیافراگم f/2.0
  • باتری: ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
  • سایر مشخصات: حسگر اثر انگشت – بلوتوث ۴.۲ – رادیو FM – درگاه microUSB 2.0
  • رنگ‌ها: طلایی – مشکی – آبی – رزگلد
  • قیمت حدودی: ۹۹۰ هزار تومان

همان‌طور که از مشخصات حدس زده‌اید پی اسمارت یک میان‌رده مناسب است که می‌تواند نیاز اکثر کاربران را رفع کند. اما در بازار رقابتی کنونی و با وجود گزینه‌های فراوانی از سایر برندها و حتی خود هواوی پی اسمارت چقدر ارزش خرید دارد؟

جعبه‌گشایی

درون جعبه پی اسمارت علاوه بر خود گوشی، شارژر، کابل microUSB  و هندزفری یک قاب محافظ و برچسب صفحه نیز وجود دارد. به این ترتیب کاربر نیازی به خرید این لوازم جانبی در بازار نخواهد داشت.

ویدئوی کامل جعبه‌گشایی این محصول را می‌توانید از این‌جا تماشا کنید.


طراحی و ساخت

بررسی هواوی پی اسمارت : طراحی و ساخت

بی‌شک طراحی و کیفیت ساخت از نقاط قوت اصلی پی اسمارت محسوب می‌شود. با این‌که گوشی‌های دیگر میان‌رده از خود هواوی نیز فلزی طراحی شده‌اند اما اغلب دارای لبه‌های تیز یا ارگونومی نه‌چندان خوبی بوده‌اند. برعکس پی اسمارت نه‌تنها کیفیت ساخت خوبی دارن بلکه به خوبی در دست جای می‌گیرد و اندازه آن نیز برای کار با یک‌دست کاملاً مناسب است.

پی اسمارت از نظر زیبایی نیز به اعتقاد ما بسیار جذاب طراحی شده است. صفحه‌نمایش FullView با نسبت تصویر 18:9 باعث کاهش ضخامت حاشیه‌ها شده و علاوه بر این به‌جای خطوط آنتن پلاستیکی با خطوط فلزی جداکننده بدنه با بخش پلاستیکی مواجهیم. هواوی به خوبی توانسته بخش‌های پلاستیکی بدنه را با بخش فلزی به یک‌رنگ دربیاورد تا تفاوت چندانی میان این دو بخش احساس نشود. به این ترتیب پی اسمارت یک شخصیت و طراحی متفاوت برای یک میان‌رده دارد.

در سمت راست گوشی دکمه‌های پاور و تنظیم صدا قرار دارند که دارای فیدبک و جایگذاری مناسبی هستند. در سمت چپ نیز درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه قرار دارد. در لبه پایینی علاوه بر جک هدفون و خروجی صدا درگاه microUSB قرار داده شده که کاش با درگاه جدیدتر USB-C تعویض می‌شد.

حسگر اثر انگشت در پشت گوشی در جای مناسبی قرار داشته و همان‌طور که از یک گوشی هواوی انتظار داریم عملکرد آن سریع و بی‌نقص است.

به‌طور کلی پی اسمارت یک میان‌رده زیبا و جذاب است که صفحه‌نمایش با حاشیه کم را به میان‌رده‌های هواوی آورده است؛ از یک گوشی میان‌رده دیگر چه انتظاری دارید؟!


صفحه‌نمایش

معمولاً از میان‌رده‌ها انتظار یک صفحه‌نمایش فوق‌العاده را نداریم. هواوی پی اسمارت یک صفحه‌نمایش 5.65 اینچی IPS LCD با نسبت تصویر 18:9 دارد. به این ترتیب ابعاد گوشی و خصوصاً عرض آن شاید نسبت به یک گوشی 5.5 اینچی با نسبت تصویر 16:9 کوچک‌تر هم به نظر برسد.

بررسی هواوی پی اسمارت : صفحه‌نمایش

استفاده از نسبت تصویر مدرن 18:9 چند مزیت مهم دارد: اول این‌که این صفحه‌نمایش کشیده باعث باریک‌تر شدن حاشیه‌های بالا و پایین شده و به این ترتیب پی اسمارت را به پرچم‌داران شبیه می‌کند. دوم فضای بیشتری است که در مالتی‌تسکینگ در اختیار هر اپلیکیشن قرار گرفته و سوم نسبت تصویر ایده‌آل برای تماشای فیلم‌های سینمایی است. با این‌حال هنوز برخی اپلیکیشن‌ها از این نسبت تصویر پشتیبانی نمی‌کنند و هواوی خوشبختانه یک قابلیت نرم‌افزاری برای تمام صفحه‌کردن آن‌ها در پی اسمارت گنجانده است.

اما کیفیت تصویر چگونه است؟ وضوح تصویر 1080p و تراکم پیکسل 427 نه‌تنها برای یک میان‌رده بلکه برای یک پرچم‌دار نیز کافیست و به هیچ‌وجه قادر به تشخیص پیکسل‌های مجزای تصویر نخواهید بود. به لطف روشنایی حدود 530 نیت خوانایی زیر نور خورشید نیز نسبتاً مناسب و بهتر از آنر 7 ایکس است. با این‌حال بازتاب نور خورشید از صفحه نسبتاً زیاد بوده و نسبت به رقبای با پنل‌های AMOLED خوانایی در زیر نور فراوان کمی دشوارتر خواهد بود.

با این‌حال عمق رنگ مشکی نسبت به اکثر LCDهای هم‌رده بهتر بوده تا کنتراست تصویر به نزدیک 1500:1 برسد. مانند همه گوشی‌های هواوی رنگ‌ها در صفحه‌نمایش به‌صورت پیش‌فرض کمی رو به سردی است. خوشبختانه می‌توانید در بخش دمای رنگ تنظیمات صفحه‌نمایش آن را به دلخواه خود تنظیم کنید تا نتیجه بسیار خوبی فراهم شود.


سخت‌افزار و عملکرد

هواوی پی اسمارت از تراشه Kirin 659 هواوی به همراه 3 گیگابایت رم برخوردار است. راستش را بخواهید تاکنون آن‌قدر میان‌رده‌های مختلف برند آنر و هواوی از آنر 7 ایکس گرفته تا میت 10 لایت و پی 10 لایت را با این تراشه دیده‌ایم که می‌دانیم از آن چه انتظاری می‌توان داشت. نکته مثبت در این‌جا اما قیمت پایین‌تر نسبت به اکثر این گزینه‌ها با وجود استفاده از تراشه مشابه است.

بررسی هواوی پی اسمارت : عملکرد

Kirin 659 از هشت هسته Cortex-A53 استفاده می‌کند که نیمی از هسته‌ها با فرکانس 2.36 و نیمی دیگر با فرکانس 1.7 گیگاهرتز کار می‌کنند. با وجود این‌که پردازنده گرافیکی Mali-T830MP2 آن‌قدرها قدرتمند نیست در این بازه قیمتی می‌توان این ضعف را نادیده گرفت.

همان‌طور که در بنچمارک‌ها می‌بینید پی اسمارت نسبت به هم‌رده‌های خود هم در عملکرد پردازشی و هم عملکرد ترکیبی و کلی بسیار خوب عمل می‌کند. در تست‌های گرافیکی اما عملکرد پی اسمارت نسبت به برخی هم‌رده‌ها مثل Galaxy A3 2017 یا Mi A1 شیائومی ضعیف‌تر است.

به این ترتیب می‌توان گفت در استفاده روزانه، وب‌گردی، انجام بازی‌های سبک و استفاده از شبکه‌های اجتماعی پی اسمارت کاملاً سریع و بدون وقفه عمل می‌کند. با این‌حال اگر هدف شما انجام بازی‌های گرافیکی و سنگین است شاید بهتر باشد به فکر گزینه‌های دیگر باشید.

خوشبختانه پی اسمارت حتی تحت فشار بیش از حد گرم نمی‌شود و فرکانس پردازنده یا تراشه گرافیکی کاهش نمی‌یابد.


نرم‌افزار و رابط کاربری

یکی دیگر از نقاط قوت پی اسمارت نسبت به اکثر میان‌رده‌های بازار استفاده از اندروید 8 اوریو است. درحالی‌که اکثر رقبا میان‌رده‌های خود را با اندروید 7 عرضه کرده‌اند و حتی هنوز برخی پرچم‌داران هم به اوریو آپدیت نشده‌اند استفاده از آخرین نسخه اندروید در یک میان‌رده یک برگ برنده است.

هواوی مانند همیشه رابط کاربری EMUI خود را بر روی اندروید سوار کرده که دارای مزایا و معایب خود است. این رابط کاربری امکانات فراوانی از جمله نصب تم‌ها، شخصی‌سازی نوار وضعیت و نوار پیمایش، اسکرین‌شات هوشمند، مدیریت حافظه رم و باتری، قفل کردن اپلیکیشن‌ها، گاوصندوق فایل‌ها، جسچرها، بلک‌لیست و … را بدون نصب هیچ اپلیکیشن جانبی در اختیارتان می‌گذارد.

در عوض ظاهر رابط کاربری خصوصاً بخش‌هایی مثل منوی به‌اشتراک‌گذاری بیش از حد به iOS شبیه بوده و همچنین برخی امکانات واضح اندروید مثل تعامل با اعلان‌ها در صفحه قفل در EMUI وجود ندارد.


دوربین

بررسی هواوی پی اسمارت : دوربین

دوربین دوگانه حالا دیگر به یک استاندارد در گوشی‌های پرچم‌دار تبدیل شده اما استفاده از آن در یک میان‌رده با این قیمت جذاب‌تر است. دوربین اصلی پی اسمارت 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و با قابلیت فیلم‌برداری 1080p انتخاب شده است و با این‌که در آن خبری از لرزش‌گیر اپتیکال نیست اما یک دوربین دوم برای عکاسی پرتره در کنار آن قرار دارد. دوربین دوم 2 مگاپیکسلی و صرفاً برای تشخیص عمق است و نمی‌توانید از آن مستقیماً استفاده کنید.

عکاسی پرتره را ابتدا آیفون 7 پلاس اپل رایج کرد و حالا تقریباً تمامی پرچم‌داران به آن مجهز هستند. با این‌حال کمتر گوشی میان‌رده‌ای را می‌توانید با این قیمت و با این ویژگی پیدا کنید.

رابط کاربری دوربین

رابط کاربری دوربین پی اسمارت آشنا و با امکانات فراوان است. در صفحه اصلی دکمه‌های تغییر مجازی دیافراگم، حالت پرتره و همچنین عکاسی زنده moving picture وجود دارد. در منوی تنظیمات و با انتخاب Pro Photo می‌توانید به تنظیماتی همچون ISO، سرعت شاتر، نوردهی، فوکوس و وایت بالانس دسترسی داشته باشید که در میان‌رده‌های سایر برندها نخواهید یافت.

علاوه بر این حالت‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای، پانوراما، HDR، نقاشی نوری، تایم‌لپس، فیلترهای مختلف و حتی چندین حالت قابل دانلود نیز در اپلیکیشن دوربین هواوی وجود دارد.

کیفیت تصاویر دوربین پی اسمارت

کیفیت تصاویر دوربین در پی اسمارت را می‌توان در نور مناسب بسیار خوب ارزیابی کرد. تصاویر 13 مگاپیکسلی دوربین این گوشی جزئیات مناسبی داشته و رنگ‌ها نیز در آن به واعقیت نزدیک هستند. دامنه دینامیکی اما چندان دلپذیر نیست و شاید برخی افراد رنگ‌های شاداب‌تر را بیشتر بپسندند. خوشبختانه با فعال کردن حالت HDR مشکل دوم تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

در نور کم و بدون استفاده از فلش انتظار چندانی از دوربین پی اسمارت نداشتیم و این انتظار نیز کاملاً درست بود. از آن‌جا که در این دوربین خبری از لرزش‌گیر اپتیکال نیست باز ماندن بیش از حد دریچه شاتر باعث مات شدن تصویر خواهد شد و یا استفاده از سرعت شاتر بالا و ISO بیش از حد نیز نویز را در تصاویر افزایش داده و جزئیات را از بین می‌برد. متأسفانه هواوی استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال در میان‌رده‌ها را پس از نوا پلاس کنار گذاشته است.

با این‌حال اگر یک سه‌پایه دارید و سوژه مورد نظر شما نیز ثابت است می‌توانید در حالت Night Mode تصاویر بسیار خوبی را ثبت کنید.

تصاویر پرتره و دیافراگم متغیر

یکی از ویژگی‌های اصلی پی اسمارت قابلیت عکاسی پرتره با کمک دوربین دوم است. با فعال کردن این حالت پیشنهاد می‌کنیم پیش از عکاسی حالت زیباسازی چهره را غیرفعال کنید و سپس از سوژه عکس بگیرید. دقت نرم‌افزار در شناسایی لبه‌ها و جداکردن سوژه از پس‌زمینه در حد پرچم‌دارانی مثل میت 10 یا گلکسی نوت 8 نیست اما برای به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی کاملاً مناسب به نظر می‌رسد. گفتنی است دوربین سلفی پی اسمارت نیز امکان عکاسی پرتره را دارد اما نه با دقت دوربین پشتی.

دوربین پی اسمارت دیافراگم متغیر را نیز شبیه‌سازی می‌کند. به این ترتیب حتی اگر قصد عکاسی از چهره را ندارید می‌توانید از اشیا دیگر به نحوی عکاسی کنید که پس‌زمینه مات شده و توجه بیشتری به سوژه اصلی معطوف شود. میزان این مات شدن را نیز می‌توانید با تغییر مجازی دیافراگم بین f/0.95 و f/16 تنظیم کنید.

تصاویر سلفی

دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی پی اسمارت با دیافراگم f/2.0 خود در نور مناسب تصاویر خوبی ثبت می‌کند. رنگ‌ها به واقعیت نزدیک بوده و جزئیات هم مناسب هستند. در نور کم اما نباید انتظار زیادی از این دوربین سلفی داشته باشید؛ حتی اگر قابلیت استفاده از صفحه‌نمایش به عنوان فلش جلو را فعال کنید.

کیفیت فیلم‌برداری

ویدئوهای در پی اسمارت با وضوح 1080p ثبت می‌شوند و خبری از نرخ فریم 60fps یا 4K نیست. با این‌حال صدا با بیت‌ریت 192 کیلوهرتزی به صورت استریو ضبط شده و کیفیت خوبی دارد.

در ویدئوها رنگ‌ها و کنتراست بسیار خوب هستند و جزئیات و دامنه دینامیکی نیز متوسط هستند.


صدا در پی اسمارت

تک بلندگوی پی اسمارت از نظر بلندی و کیفیت صدا دقیقاً مشابه آنر 7 ایکس یا میت 10 لایت عمل می‌کند و به نظر می‌رسد هواوی از همان اسپیکر در پی اسمارت نیز استفاده کرده است. بلندی صدا و کیفیت آن را می‌توان برای یک میان‌رده خوب ارزیابی کرد.

کیفیت خروجی صدای هدفون اما بسیار خوب است اما مانند اکثر میان‌رده‌ها توان خروجی آن‌قدری نیست که بتوانید اکثر هدفون‌های فول‌سایز و با امپدانس بالا را به آن متصل کنید. با این حال عملکرد صوتی پی اسمارت یک پله بالاتر از میان‌رده‌های هم‌قیمت این گوشی ارزیابی می‌شود.


باتری و دوام شارژ

بررسی هواوی پی اسمارت : باتری

گوشی‌های اخیر هواوی همیشه از نظر دوام شارژ از بهترین‌ها بوده‌اند و می‌توان گفت پی اسمارت هم ما را ناامید نکرد. این گوشی با باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی خود به راحتی یک روز کامل با استفاده نسبتاً سنگین را دوام می‌آورد. به این ترتیب با این‌که در این گوشی خبری از شارژ سریع نیست احتمالاً نیازی به حمل همیشگی یک پاوربانک نخواهید داشت.

شارژ کردن باتری گوشی پی اسمارت از صفر تا 25 درصد تقریباً 30 دقیقه و از صفر تا 100 درصد حدود 2 ساعت طول می‌کشد.

نتیجه آزمون دوام باتری PCMark با روشنایی 200 نیت هم چیزی حدود 6 ساعت و 45 دقیقه بود. این نتیجه شاید در بین میان‌رده‌ها بهترین نباشد اما بی‌شک شما را برای یک روز کامل همراهی خواهد کرد.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

هواوی با عرضه پی اسمارت در رده قیمتی یک میلیون تومانی بی‌شک قصد محکم‌تر کردن جای پای خود در بازار میان‌رده‌ها را دارد. پی اسمارت گوشی هوشمندی است که به دقت ویژگی‌های مدنظر این‌روزهای اکثر کاربران را در خود جای داده است. کیفیت ساخت بالا، ظاهر زیبا، دوربین دوگانه با عکاسی پرتره و اندروید 8 اوریو.

هواوی پی اسمارت همچنین از صفحه‌نمایش با حاشیه باریک استفاده می‌کند و دوام شارژ مناسبی هم دارد. شاید بتوان تنها نقاط ضعف اصلی گوشی را عملکرد متوسط در فیلم‌برداری، پردازنده گرافیکی نه‌چندان قوی و دامنه دینامیکی محدود تصاویر دوربین ارزیابی کرد.

در بازار گوشی‌های هوشمند امروزی که با تأثیرات طرح رجیستری و نوسانات نرخ ارز قیمت‌ها رو به افزایش گذاشته ارزش خرید گوشی میان‌رده‌ای مثل پی اسمارت بالاتر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد.

83%
بسیار خوب

هواوی پی اسمارت | Huawei P Smart

هواوی پی اسمارت با طراحی جذاب، صفحه‌نمایش کم‌حاشیه، دوربین دوگانه، دوام شارژ مناسب و البته اندروید 8 اوریو یکی از بهترین میان‌رده‌ها در بازه قیمتی خود است.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • دوربین
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • صدا
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. Amir Najmi می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید انچه که باید میدانستم در باره این گوشی خواندم و سود بخش بود برام
    اما ایا با گرافیکش میشه کاری کرد مثلان تقویتش کرد
    به نسبت P10 Lite گرافیکش پایین تره اللخصوص برای بازی Pes2019 انچه رو که باید وضوح کنه نیست با تشکر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      پردازنده گرافیکی هر دو یکسان هستن. خیر نمیشه گرافیک گوشی رو تقویت کرد