9 نشانه ابتلا به سرطان که حتما باید آنها را جدی بگیرید

امروزه با توجه به بالا رفتن نرخ افراد مبتلا به سرطان بهتر است نسبت به علائمی که توسط متخصصان مشاهده شده است، هوشیارانه‌تر برخورد کنیم. برای اطلاع از این نشانه‌ها در ادامه با فارنت همراه باشید…

0

اگر به دنبال شناسایی یک روش خاص برای تشخیص سرطان هستید، مطمئنا ناامید می‌شوید زیرا به گفته سازمان ACS، توده سرطانی ممکن است در هر جایی از بدن و با علائمی متفاوت به وجود آید. برخی مواقع این نشانه‌ها به قدری بارز هستند که نمی‌توان از آن‌ها صرف نظر کرد اما در بیشتر موارد علائم ضعیف و غیرقابل اعتنا بوده و به مرور زمان از بین می‌روند. البته از آنجایی که درمان سرطان در مراحل اولیه بیماری بسیار بهتر جواب می‌دهد، شناسایی علائم آن می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد. پس به سراغ دو نفر از افراد متخصص در زمینه غده‌شناسی به نام‌های آیونا بونتا (غده‌شناس از مرکز درمان سرطان آمریکا) و مارلین میرز(غده‌شناس سینه از مرکز پزشکی NYU Langone) رفتیم و در مورد نشانه‌های مشهودی که ممکن است در مورد این بیماری خاموش نادیده بگیرید، جویا شدیم.

هر دو در ابتدا تاکید کردند که حتی در صورت مشاهده علائم احتمالی سرطان هم به هیچ وجه نباید وحشت کنید و کنترل خود را از دست بدهید. بسیاری از نشانه‌هایی که ممکن است از علائم سرطان به نظر بیاید، مربوط به موارد دیگری هستند که احتمالا کاملا بی‌خطر است. دکتر میرز در این مورد عنوان کرد:

تا زمانی که این علائم باعث ایجاد خلل در کار روزمره یا احساس ایجاد ناراحتی در وجودتان نشده‌اند، تنها زیر نظر گرفتن آن‌ها کافی است و ببینید که آیا پس از مدتی از بین می‌روند یا خیر چون در بیشتر افراد معمولا این نشانه‌ها پس از مدت کوتاهی ناپدید می‌شوند.

نظر نهایی دکتر میرز: اگر نشانه‌ای پس از گذشت دو هفته همچنان به قدرت خود باقی ماند، می‌تواند زمان خوبی باشد که با دکتر خود در مورد آن صحبت کنید.

لیست علائمی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، به هیچ عنوان جامع نیست و امکان دارد براساس نوع، سایز و مکان غده سرطانی با نشانه‌های گسترده‌تری روبه‌رو شویم. البته توجه به نشانه‌های زیر می‌تواند شروع خوبی برای شناسایی بهتر علائم غدد سرطانی باشد. با 9 نشانه از علامت‌های مبتلا بودن به سرطان آشنا شوید:

1. خستگی مفرط

به خستگی مفرطی که هیچ‌گونه توضیح منطقی برای آن ندارید، توجه کنید.

هر دو متخصص، هم میرز و هم بونتا، روی این قضیه اتفاق نظر داشتند که خستگی مفرط می‌تواند یکی از علائم غدد سرطانی باشد؛ نوعی از خستگی که حتی با استراحت هم از بین نمی‌رود و به سادگی می‌توانید از آن چشم‌پوشی کنید. دکتر بونتا در این مورد می‌گوید:

اگر دچار یک خستگی غیرمعمول شده‌اید، توصیه من این است که کمی در مورد آن فکر کنید و جنبه‌های مختلف را در نظر بگیرید. اگر همه چیز در جای خود بود و هیچ توجیهی برای این قضیه نداشتید، بهتر است آن را جدی بگیرید.

جهت اطمینان خاطر خود بررسی کنید که دلیل خستگی شما بی‌خوابی یا شروع استفاده از یک درمان خاص نباشد.

2. برجستگی‌های روی پوست

غدد سرطانی پوست لزوما زشت نیستند.

دکتر میرز در این مورد بیان کرد که تصور مردم از غدد سرطانی و ضایعات پوست معمولا بسیار زشت و ناخوشایند است. غدد سرطانی پوست همیشه زشت و ترسناک نیستند. برخی اوقات این توده‌ها به صورت برجستگی‌های صورتی کوچک سر از پوست شما در می‌آورند. ملانوماها بدترین نوع از توده‌های سرطانی پوست هستند. این توده‌های سرطانی لزوما به صورت رنگی خود را روی پوست نشان نمی‌دهند و همچنین ممکن است در هر جایی از بدن از جمله زیر ناخن‌های دست و پا به وجود آیند. بنابراین باید پوست بدن خود را به خوبی بشناسید و اگر در جایی از آن مورد مشکوکی به وجود آمد، به خوبی آن را تحت نظر بگیرید.

3. کاهش بدون دلیل وزن

مراقب پایین آمدن وزن خود باشید.

به توصیه دکتر بونتا، کاهش وزن بدن بدون اینکه توضیح درست و حسابی برای آن داشته باشیم، می‌تواند از علائم سرطان باشد. اگر بدون هیچ دلیل خاصی 5 کیلو وزن کم کنید، بهتر است هر چه زودتر موضوع را با دکتر خود در میان بگذارید. به گفته سازمان ACS، کاهش بی‌دلیل وزن عموما در افرادی که مبتلا به سرطان پانکراس، معده، مری و ریه هستند اتفاق می‌افتد.

4. برجستگی‌های روی سینه

به پوست سینه خود توجه ویژه‌ای داشته باشید و هر تغییر غیرطبیعی آن را جدی بگیرید.

براساس گزارش ACS، جوش‌ها و گره‌هایی که روی سینه به وجود می‌آیند از شایع‌ترین علائم وجود غده سرطانی در سینه است اما تنها نشانه نیستند. هر گونه تغییر در سینه از جمله جوش، سوزش، تغییرات پوستی و زبر، قرمز یا سفت شدن نوک سینه ممکن است دلیلی بر وجود غدد سرطانی باشد. دکتر بونتا در این مورد اذغان داشت:

سینه محل شایعی برای جوش زدن نیست. در صورت مشاهده باید آن را به دقت مورد نظر قرار داده تا در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهید.

5. احساس سیری زودرس

اگر پس از تنها چند لقمه احساس سیر شدن به سراغ شما می‌آید، بهتر است در صورت تکرار این موضوع دکتر خود را مطلع کنید.

تشخیص سرطان تخمدان در مراحل اولیه آن کار بسیار سختی است. بنابر سخنان دکتر بونتا، یکی از نشانه‌های احتمالی وجود غدد سرطانی در تخمدان ممکن است سیری زودرس باشد؛ هنگامی که پس از صرف چند لقمه از غذا احساس سیر شدن می‌کنید.

مجمع جهانی سرطان تخمدان لیست کاملی از نشانه‌ها و علائم سرطان تخمدان ارائه کرده است که می‌توانید از اینجا آن را مشاهده نمایید.

6. نفخ شکم

نفخ و تورم معده می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

همانطور که آیونا بونتا می‌گوید، افراد دارای سرطان تخمدان احتمالا تجربه ناخوشایندی از نفخ شکم و تورم معده هم داشته‌اند:

در زنان اگر علائمی مانند درد در ناحیه شکم و لگن، افزایش غیرمعمول اندازه شکم، نفخ، مشکلات گوارشی یا سیری زودرس مشاهده شد و این نشانه‌ها به صورت مکرر و بیش از 12 بار در ماه رویت شد، بهتر است هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مرتبط مراجعه کنید.

7. کاهش اشتها

کم شدن اشتها بعضی اوقات جای نگرانی دارد.

دکتر مارلین میرز کاهش اشتها را یکی از نشانه‌های احتمالی سرطان می‌داند. بنابر گزارش موسسه سلامت جهانی آمریکا، کم شدن اشتها ممکن است نشانه وجود غدد سرطانی در روده بزرگ، تخمدان، معده یا پانکراس باشد.

8. تب

وجود تب در علائم سرطان شاید چندان معمول نباشد اما این موضوع می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان خون باشد.

دکتر بونتا عنوان کرد که تب برخی اوقات یکی از علامت‌های سرطان است. در اکثر مواقع، وجود تب می‌تواند نشانه پخش شدن و انتقال غده سرطانی به مکانی غیر از محل ساخته شدن آن باشد. البته براساس گزارش ACS، این قضیه می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلای فرد به سرطان خون باشد.

9. درد

دردهای ماندگار و مرموز احتمالا از وجود مشکلی در بدن خبر می‌دهد.

طبق گفته دکتر بونتا در صورتی که فردی یک درد مرموز و بدون دلیل در بدن خود احساس می‌کند، بهتر است آن را جدی بگیرد:

اگر من امروز به باشگاه بروم و پس از تعدادی حرکات کششی درد احساس کنم، طبیعی است اما اگر دردی در پایم حس کنم و قبل از آن هم هیچ آسیبی به آن نرسیده باشد، مطمئنا باید نگران این درد بدون دلیل باشم؛ مخصوصا اگر پس از گذشت چند روز همچنان با قوت قبلی باقی مانده باشد.

نکته مهم: به هیچ‌وجه نترسید.

هیچ کدام از موارد مذکور به هیچ عنوان نمی‌توانند با قاطعیت یکی از علائم سرطان باشند.

همه این علائم قرار نیست نشانه سرطان باشد و نباید هر نشانه‌ای که مشاهده کردید را جدی بگیرید. هر دو متخصص، بونتا و میرز، اعلام کردند که حتی انجام آزمایشات به طور مکرر ممکن است به بدن آسیب برساند:

هزینه‌های مالی و روحی این آزمایشات امکان دارد به ضررتان تمام شود. می‌توانید از هر فردی که تاکنون آزمایش نمونه‌برداری زنده را انجام داده است سوال کنید و ببینید که چه مشکلاتی برایشان به وجود آمده است. استرس منتظر ماندن برای اطلاع از وجود یا عدم وجود سرطان هم خود قضیه‌ای جداگانه است.

برخی از آزمایش‌ها تا حدودی ریسکی و غیرقابل اعتماد هستند تا جایی که ممکن است آسیب‌های جدی وارد کنند. سی‌تی اسکن بدن شما را در معرض اشعه‌های مضر قرار می‌دهد. در هر صورت دکتر شما بهتر می‌داند که چه زمانی خطر این آزمایشات کمتر از بی‌اعتنایی به علائم مذکور است. لزومی به ترسیدن ندارد؛ علائم ذکر شده در بالا را در صورت مشاهده، مورد توجه قرار دهید و اگر پس از مدتی از بین نرفت، به دکتر مراجعه کنید. برای اطلاع بیشتر در مورد نشانه‌های سرطان به پایگاه ACS مراجعه نمایید.

منبع INSIDER
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.