دانشمندان نوعی چوب تولید کرده‌اند که به اندازه فولاد محکم است!

ده‌ها سال است که دانشمندان مواد در تلاش هستند با استفاده از منابع تجدیدپذیر ماده‌ای قوی‌تر و سخت‌تر برای ساخت انواع سازه‌ها تولید کنند. از جمله این تلاش‌ها فشردن چوب، سرد کردن و عبور دادن آن از غلطک و آمیختن آن با آمونیاک و بخار است که در آخر آنچه حاصل شده «اَبَر چوب» نام دارد.

0

«لیانگبینگ هو» محقق دانشگاه ماری‌لند به کمک گروه خود پروسه‌ای دو مرحله‌ای را برای استحکام بخشیدن به چوب اجرا کردند. آنها نخست نمونه‌هایی از چوب را در ترکیبی از سدیم هیدروکسید و سدیم سولفات جوشاندند. این فرایند سبب می‌شود لیگنین و همی سلولز تا حدودی از چوب زدوده شوند.

در گام بعد چوب جوشانده شده را با استفاده از پرس داغ فشرده کردند که اینکار باعث شد دیواره‌های سلولی در هم شکسته و نانو فیبرهای سلولوزی تشکیل شوند. نتیجه‌ی نهایی این عملیات ابر چوب است.

چوبی که ادعا می‌کنند 3 برابر بیش از چوب معمولی تراکم داشته و 12 برابر محکم‌تر است و می‌تواند با فولاد و تیتانیوم رقابت کند و از سویی نیز به لحاظ قدرت و سختی با فیبر کربن قابل مقایسه است، این در خالی است که از نظر قیمت مقرون به‌صرفه‌تر نیز هست.

می‌توان امیدوار بود که از ابر چوب در صنایعی نظیر خودروسازی، ساختمان سازی و هر نوع صنعتی که از فولاد برای ساخت استفاده می‌کند بهره‌مند شد.

منبع slashgear
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.