ویندوز 10 مایکروسافت سرانجام توانست ویندوز 7 را پشت سر بگذارد!

تقریباً پس از 3 سال از زمان عرضه ویندوز 10، این سیستم‌عامل مایکروسافت اکنون محبوب‌ترین نسخه در بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپی شناخته می‌شود.

1

ویندوز 10 مایکروسافت در ابتدای سال 2017 بر روی 35 درصد از رایانه‌های دسکتاپ نصب بود و حالا با پذیرش بیشتر این سیستم‌عامل توسط کاربران عادی و همچنین کسب‌وکارها این سهم به 42.78 درصد رسیده است. مایکروسافت در زمان معرفی ویندوز 10 اعلام کرد که با کمک شرکای سخت‌افزاری خود در نظر دارد ظرف 4 سال آینده یک میلیارد گجت مجهز به این سیستم‌عامل را عرضه نماید. در همین رابطه نیز شاهد ارتقا سیستم‌عامل 75 میلیون پی سی تنها ظرف یک هفته پس از معرفی ویندوز 10 بودیم که این رقم در سال سوم پس از عرضه به بیش از 500 میلیون نسخه رسیده است.

با نگاهی به زمان باقی مانده تا موعد مقرر توسط مایکروسافت ، می‌توان خوش‌بین بود که وعده مایکروسافت با روند افزایش محبوبیت کنونی ویندوز 10 حتی ممکن است محقق شود. پس از ویندوز 10، سیستم‌عامل محبوب ویندوز 7 اکنون با سلطه بر 41.86 درصد بازار، به عنوان دومین سیستم‌عامل دسکتاپی محبوب شناخته می‌شود.

توجه داشته باشید که مایکروسافت هرچند پشتیبانی اولیه از ویندوز 7 را قطع کرده، بااین‌حال تا سال 2020 متعهد است وصله‌های امنیتی را برای این سیستم‌عامل عرضه کند؛ ازاین‌رو احتمالاً در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد کاهش سهم این نسخه و مهاجرت طیف بیشتری به ویندوز 10 خواهیم بود. در سوی دیگر ویندوز 7 یک سیستم‌عامل تقریباً قدیمی به شمار می‌آید به‌طوری که حتی در مانیتورهای عریض و وضوح بالا کارایی مناسبی ندارد.

دور از آن با هیچ‌کدام از فناوری‌های مدرن امنیتی همچون سنسور تشخیص چهره یا سنسور اثر انگشت سازگاری ندارد. همچنین این نسخه عملکرد ضعیفی بر روی نمایشگرهای لمسی دارد و صرفاً برای کار بر روی پی‌سی‌ها بهینه شده است. در سوی دیگر هl ویندوز 8 هرچند در ظاهر شباهت غیرقابل انکاری به ویندوز 10 مایکروسافت دارد، بااین‌حال فاقد برخی قابلیت‌های اساسی ازجمله منوی استارت، دستیار صوتی کورتانا و هسته و استور واحد و یکپارچه هست.

ویندوز 10 مایکروسافت

علاوه بر آن ویندوز 10 مایکروسافت امروزه به یک پلتفرم ایده‌آل برای گیمرها تبدیل شده، به‌طوری که بدون نیاز به هیچ برنامه جانبی می‌توان از روند اجرای بازی‌ها گیم شات تهیه کرد و یا آنکه به صورت استریم آن را به دیگران به اشتراک گذاشت؛ ایکس باکس وان هم به لطف نسخه سازگار ویندوز 10 قادر به استریم کردن بازی‌های منتخب بر روی نمایشگرهای دیگر است.

مشوق دیگر مایکروسافت برای افزایش سهم ویندوز 10، امکان مهاجرت رایگان از ویندوز 7 به این سیستم‌عامل است که هرچند قرار بود این طرح تا پایان سال 2017 قابلیت اجرایی شدن داشته باشد، اما لااقل تا امروز هنوز این امتیاز قابل دسترس است. شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین عوامل مقاومت کاربران در مهاجرت از ویندوز 7 به ویندوز 10 را سازگار نبودن برخی برنامه‌های win32 با آخرین سیستم‌عامل ردموندی‌ها دانست که البته مایکروسافت برای رفع این دغدغه هم پروژه Bridge را ارائه کرده است.

با توجه به موارد مذکور دیگر هیچ بهانه‌ای برای آپدیت نشدن به ویندوز 10 وجود ندارد؛ پس اگر هنوز هم از سیستم‌های منقرض شده مایکروسافت استفاده می‌کنید،  وقت آن است که هرچه زودتر تدابیری برای به‌روز شدن اتخاذ کنید.

منبع gizmodo
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Amir می‌گوید

    اینا ک خوبه من بعضیا رو میشناسم رو سیستمشون هنوز 98 دارن 😑😑😑