سیگارهای الکتریکی هم شاید باعث آسیب به قلب و ریه شوند

سیگارهای الکتریکی کم‌ضررترین نوع سیگار به‌حساب می‌آیند اما در این بین گفته می‌شود سیگارهای الکتریکی هم ممکن است باعث آسیب به قلب و ریه شوند.

0

چندین سال پیش سیگارهای الکتریکی، انقلابی در صنعت دخانیات ایجاد کردند، این سیگارها پس از حضور خود در بازار به سرعت طرفداران زیادی پیدا کردند و در مدت کمی آوازه‌ سیگارهای الکتریکی بر زبان افراد سیگاری افتاد که به فکر جایگزینی کم‌خطرتر برای سیگارهای معمولی بودند.

در ابتدا گفته می‌شد که سیگارهای الکتریکی اصولاً هیچ ضرری ندارند اما از قرار معلوم این سکه روی دیگری نیز دارد و تحقیقات اخیر ثابت کرده است که سیگارهای الکتریکی خطرهای خاص خود را دارند.

سیگارهای الکتریکی به عنوان جایگزینی مناسب برای سیگارهای معمولی شناخته می‌شوند و اگر چه در بیشتر کشورها به عنوان وسیله‌ای برای پایان دادن به اعتیاد به کشیدن سیگارهای معمولی شناخته نمی‌شوند اما سیگاری‌های زیادی هستند که مدعی شده‌اند پس از کشیدن سیگارهای الکتریکی دیگر سراغ سیگارهای معمولی نرفته‌اند و اعتیاد آن‌ها به این دسته از سیگارها از بین رفته و در نهایت حتی توانسته‌اند سیگارهای الکتریکی را نیز کنار بگذارند.

محبوبیت سیگارهای الکتریکی، صحبت‌های زیادی را در خصوص ضررهای این دسته از سیگارها به دنبال داشته است و افراد زیادی بر این باور هستند که سیگارهای الکتریکی بسته به طعمی که دارند گاهی اوقات اصلا برای انسان مضر نیستند.

انصافا هم باید به این نکته اعتراف کرد که سیگارهای الکتریکی نسبت به سیگارهای معمولی ضررهای بسیار کمتری دارند اما بی‌خطر بودن سیگارهای الکتریکی به همین راحتی‌ها قابل اثبات نیست، به خصوص که سیگارهای جدیدی را شاهد هستیم که میزان دود بسیار زیادی را تولید می‌کنند.

از طرف دیگر سیگارهای الکتریکی هنوز به میزان کافی در بین سیگاری‌ها رواج پیدا نکرده‌اند تا بتوان نتایج دقیق‌تری از مصرف این دسته از سیگارها را بررسی کرد اما به احتمال زیاد استعمال سیگارهای الکتریکی در دراز مدت می‌تواند خطرهای بیشتری را به دنبال داشته باشد.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که ماده مایعی که در ساخت سیگارهای الکتریکی استفاده می‌شود نگرانی‌هایی را برای ابتلا به سرطان ریه به دنبال داشته است اما از آنجایی که در این ماده خبری از قطران نیست نمی‌توان به این نگرانی‌ها جنبه علمی داد.

در این زمینه مقاله جدیدی در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است که بر اساس این مقاله موش‌هایی که در معرض سیگارهای الکتریکی قرار گرفته‌اند دچار آسیب‌هایی در قسمت ریه، مثانه و قلب شده‌اند. این مقاله متذکر شده که سیگارهای الکتریکی میزان بهبود DNA را در موش‌ها کاهش داده است.

با این حساب این مقاله نتیجه‌گیری کرده که ممکن است سیگارهای الکتریکی به قلب و ریه آسیب وارد کنند به‌خصوص اگر استعمال این سیگارها در دراز مدت انجام شود. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم دل به تبلیغات شرکت‌های وارد کننده سیگارهای الکتریکی خوش نکنید چرا که این سیگارها نیز دشمن پول و جان شما هستند.

منبع slashgear
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.