بیت کوین، اتریوم یا لایت کوین؛ کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است؟

با رشد بی‌نظیر پول‌های رمزگذاری شده یا همان Cryptocurrency در سال 2017 شاید شما هم به فکر سرمایه‌گذاری و یا ماین کردن این‌گونه پول‌ها باشید. در این مطلب می‌خواهیم به‌طور خلاصه به مقایسه بیت کوین با اتریوم و لایت کوین بپردازیم.

1

بیت کوین اولین پول رمزگذاری شده بود. از زمان عرضه این پول در سال 2009 تاکنون بیت کوین مشهورترین و باارزش‌ترین بوده است. با این وجود بیت کوین تنها ارز رمزگذاری شده دنیا نیست.

لایت کوین در سال 2011 به وجود آمد. این پول را چارلز لی یک مهندس ایجاد کرد که بعدها از پایه‌گذاران Coinbase بزرگترین مرکز داد و ستد پول مجازی شد. لایت کوین براساس همان کد بیت کوین پایه‌گذاری شده اما با بهبودهایی برای حذف دو محدودیت اصلی بیت کوین: سرعت انتقال و دسترسی به پروسه ماینینگ.

litecoin

در سال 2015 سرانجام اتریوم وارد بازی شد. هدف اتریوم همان اساس بلاک‌چین بیت کوین و سرعت بالاتر لایت‌کوین بود اما با چندین قابلیت جدید: قابلیت پردازش مقادیر کد به نام smart contracts و همچنین شبکه مجازی peer-to-peer به جای یک سرور مجزا یا یک کامپیوتر ماینینگ.

اتریوم ethereum

پشتیبانی Coinbase از بیت کوین، لایت کوین و اتریوم در کنار یک شاخه جدید بلاک‌چین بیت کوین به نام «بیت کوین کش» که در مردادماه همین سال ایجاد شد باعث نگه‌داشتن این ارزهای دیجیتال در صدر شد. در میان ده ارز دیجیتال برتر همچنین نام‌های Ripple، Cardano، NEM، Stellar، NEOو Tron نیز به چشم می‌خورد.

برای معرفی و آشنایی ایده پشت هر کدام از این ارزهای رمزگذاری شده نگاه نزدیک‌تری به تکنولوژی‌های پشت لایت کوین و اتریوم خواهیم انداخت تا بتوان آن‌ها را با بیت کوین مقایسه کرد و ارزش هرکدام برای سرمایه‌گذاران، ماینرها و مبادله‌کننده‌ها مشخص شود.

لایت کوین

لایت کوین به شکل نزدیکی براساس بیت کوین ایجاد شده است. این پول مجازی از همان کد زیرساختی استفاده می‌کند اما چند ویژگی منحصربه‌فرد دارد. شاید تفاوت اصلی در نحوه ماین شدن باشد؛ جایی‌که لایت کوین از طریق الگوریتم Scrypt به دست می‌آید که نیازمند محاسبات ریاضی ساده‌تری نسبت به الگوریتم SHA-256 بیت‌کوین است. به همین دلیل برخلاف کامپیوترهای فوق‌العاده قوی و گرانی که بیت کوین نیاز دارد، ماین کردن اتریوم با یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ خوب خصوصاً با یک کارت گرافیک قوی قابل انجام است.

لایت کوین

علاوه بر این از آن‌جا که Scrypt نسبت به SHA-256 از نظر ریاضی پیچیدگی کمتری دارد ماین کردن لایت‌کوین بسیار سریع‌تر از بیت‌کوین خواهد بود. هر بلاک لایت کوین تقریباً به 2.5 دقیقه برای هش کردن نیاز دارد درحالی‌که هش کردن یک بلاک بیت کوین 10 دقیقه طول می‌کشد. به این ترتیب پردازش و تایید تراکنش‌های لایت کوین هم سریع‌تر است.

اتریوم

مثل لایت کوین اتریوم هم برپایه مفهوم بلاک چین بیت کوین ساخته شده است، با همان بلاک‌ها و هش‌ها. اتریوم اما که در سال 2014 بناگذاری شد علاوه بر این‌که یک ارز دیجیتال است اپلیکیشن‌های خاصی با نام قردادهای هوشمند یا smart contracts را نیز اجرا می‌کند.

اتریوم smart contracts

این شبکه محاسباتی اشتراکی و توزیع شده که «ماشین مجازی اتریوم» نام دارد را می‌توان به نوعی اجاره داد. شرکت کنندگانی که قدرت محاسباتی مصرف می‌کنند هزینه آن را با نشانه‌هایی (token) می‌پردازنده که اتر (Ether) نام دارد. در عوض آن‌هایی که قدرت محاسباتی سیستم خود را در اختیار سایرین قرار می‌دهد اتر دریافت می‌کنند. البته خریداران و فروشند‌ه‌ها می‌توانند به صورت مستقل از این فعالیت‌ها نیز اتر رد و بدل کنند.

برای ساده‌تر شدن ماجرا می‌توانید فرض کنید ماین کردن بیت کوین شبیه این است که هزاران آشپز برای آماده کردن یک وعده غذایی بسیار پیچیده با یکدیگر رقابت می‌کنند و تنها اولین فردی که بهترین غذا را آماده کند پول دریافت خواهد کرد. در آشپزخانه اتریوم اما ماینرها به عنوان صاحب ملک ایفای نقش می‌کنند که زیرساخت لازم را برای آشپزهای اتر برای ایجاد عذایی جدید فراهم می‌کنند.

در واقع گروهی از شرکت‌ها و دانشگاه‌های با یکدیگر متحد شده‌اند تا ضمن قانونی کردن اتریوم آن را به عنوان یک پلتفرم متن باز و نه یک شرکت تجاری توسعه داده و از اپلیکیشن‌هایی که بر روی آن اجرا می‌شوند حمایت کنند. این شرکت‌ها شامل نام‌های بزرگی مثل اینتل و مایکروسافت و غول‌های مالی مثل JP Morgan و Credit Suisse می‌شود.

کدام پول دیجیتال ارزشمندتر است؟

با گذشت نزدیک به ده سال از پیدایش بیت‌کوین این پول دیجیتال کماکان باارزش‌ترین محسوب می‌شود. بیشترین رشد ارزش بیت کوین در سال 2017 اتفاق افتاد به نحوی که در آذرماه قیمت هر بیت کوین به نزدیک 20 هزار دلار رسید. در حال حاضر به دلیل ممنوعیت مبادله عمومی ارز دیجیتال در کره جنوبی ارزش هر بیت کوین به نزدیک 11 هزار دلار سقوط کرده است. قیمت لایت کوین در حال حاضر در حدود 180 دلار و اتریوم نیز چیزی حدود 1100 دلار است.

برای اطلاع از قیمت به‌روز این ارزهای دیجیتال و همچنین نمودار تغییرات زمانی آن‌ها می‌توانید به این صفحه از coinbase مراجعه کنید.

کدام پول دیجیتال برای شما بهتر است؟

راستش را بخواهید پاسخ به این پرسش دشوارتر از چیزی است که فکر می‌کنید. هیچ‌کس نمی‌داند کدام ارز دیجیتال رشد یا افت ارزش را تجربه خواهد کرد و یا حتی یک‌سال دیگر اثری از آن باقی خواهد ماند. با این وجود ارزهای اشاره شده در این مقاله تاحد زیادی برای سرمایه‌گذاری ایمن هستند و امتحان خود را پس داده‌اند.

در حال حاضر هیچ‌کدام از این ارزهای دیجیتال قانونی نشده‌اند و سرمایه‌گذاری در آن‌ها با توجه به ریسک بالا تنها برای افراد خاص با قدرت ریسک بالا توصیه می‌شود. با این وجود اگر تصمیم شما برای سرمایه‌گذاری یا ماینینگ در ارز دیجیتال جدی است تفاوت‌های قابل توجهی میان این سه ارز وجود دارد.

مزایا و معایب بیت کوین

بیت کوین انتخاب رایج‌تر محسوب می‌شود. اگر به دنبال یک ارز رمزگذاری شده با بیشترین محبوبیت، ساده‌ترین امکان نقل و انتقال و بالاترین بازار سرمایه هستید بیت کوین بهترین انتخاب است. در عوض در حال حاضر تقریباً ماین کردن سودآور آن غیرممکن است و نیاز به انرژی بسیار بالایی دارد. دلیل آن هم افزایش ارزش بیش از هزار درصدی آن در سال 2017 است. همچنین برخی اعتقاد دارند که بیت کوین افزایش قیمت اصلی خود را تجربه کرده است؛ هرچند که هیچکس هنوز نتوانسته پیش‌بینی دقیقی از آن ارائه کند.

مزایا و معایب لایت کوین

لایت کوین مزایای خودش را دارد. سازنده آن شناخته شده و فعال در جامعه پول‌های رمزگذاری شده است. این ارز ظرفیت انتقال سریع‌تر را دارد که باعث موارد استفاده متفاوتی نسبت به بیت کوین شده است و همچنین کماکان ظرفیت ماینینگ سودآور را دارد.

مزایا و معایب اتریوم

اتریوم پشتیبانی نام‌های مشهور و بزرگی را با خود دارد که می‌تواند بسته به نظر شما از پیچیدگی دنیای مالی مدرن یک مزیت و یا یک عیب محسوب شود. علاوه بر پتانسیل ارزش ذاتی مانند بیت کوین و لایت کوین، اتریوم کاربردهای تجاری مختلفی نیز دارد و علاوه بر این مانند بیت کوین صدها پول دیجیتال دیگر را با استفاده از فناوری زیرساختی بلاک‌چین خود به وجود آورده است.

فارغ از این‌که کدام ارز دیجیتال به نظرتان جذاب‌تر است پیشنهاد می‌کنیم پیش از سرمایه‌گذاری در خرید هر کدام و یا خرید سخت‌افزار قوی برای ماینینگ اطلاعات بیشتری در مورد روند ماینینگ و تبادل آن در بازار کشور کسب کنید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. بهمن می‌گوید

    به زودی جای کارتهای بین المللی بانکی را خواهند گرفت ل