گوگل شبکه خود را با دیتاسنترهای جدید و شبکه‌های کابل زیردریایی گسترش داد

گوگل روز سه‌شنبه در وبلاگ رسمی خود اطلاعاتی پیرامون پروژه توسعه دیتاسنترهای جدید خود را منتشر کرد که بر اساس آن این شرکت حداقل 5 مرکز داده جدید در نقاط مختلف کره خاکی احداث خواهد کرد.

0

پرواضح است که امروزه سرعت انتقال دیتا برای غول‌های فناوری و به‌خصوص فعالان دنیای وب از اهمیت بالایی برخوردار است و این شرکت‌ها می‌کوشند تا از هر طریقی سرعت و کیفیت ارتباط خود را ارتقا دهند. در این بین برخی ارتباط ماهواره‌ای را ترجیح می‌دهند و برخی نیز همچنان کیفیت انتقال از طریق کابل‌های نوری را برای انتقال دیتا میان مراکز داده انتخاب می‌کنند. گوگل از دسته دوم می‌باشد که در نظر دارد دیتاسنترهای جدید خود را با کابل‌های زیردریایی به یکدیگر متصل کند.

پنج دیتاسنتر جدید گوگل قرار است زیرساخت خدمات مبتنی بر فناوری پردازش ابری این شرکت را تا سال 2019 تقویت کنند. بر این اساس مراکز داده جدید گوگل قرار است در سه ماه نسخت سال جاری میلادی در مونترال کانادا، هلند و در سال بعد در لس‌آنجلس، فنلاند و هنگ‌کنگ احداث شوند. با بهره‌برداری از این مراکز، تعداد دیتاسنترهای گوگل در نقاط مختلف جهان به 18 عدد می‌رسد.این سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌تواند شبکه ابری موجود گوگل را توسعه بخشند و به معنی اتصال سریع‌تر و قابل اعتماد‌تر برای کاربران خواهد بود.

دیتاسنترهای جدید گوگل از طریق سه کابل زیردریایی با نام‌های Curie، Havfrue و HK-G به یکدیگر متصل خواهند شد. البته گوگل در این پروژه با شرکت‌ها و کنسرسیوم‌های سرمایه گزاری مختلفی همکاری خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال کابل Havfrue با همکاری فیس‌بوک احداث خواهد شد و دیتاسنترهای امریکا، دانمارک و ایرلند گوگل را به یکدیگر متصل خواهد کرد. با شش جفت کابل فیبر در کابل Havfrue  که هرکدام 100 طول موج 100 گیگابیتی بر ثانیه را حمل می‌کنند، ظرفیت انتقال دیتا حداکثر برابر با 60 ترابیت بر ثانیه خواهد بود. این مقدار تقریباً ده میلیون بار سریع‌تر از یک کابل استاندارد مدرن است.

دیتاسنترهای جدید گوگل تا سال 2019 به بهره‌برداری خواهند رسید

با مجموع 3 کابل زیردریایی جدید گوگل، تعداد راه‌های ارتباطی کابلی و زیردریایی این شرکت به 11 عدد افزایش می‌یابد. البته گوگل علاوه بر تأمین پهنای باند مراکز داده جدید خود، بخش زیادی از ظرفیت این کابل‌ها را به شرکت‌های دیگر اجرا می‌دهد.Edge POP ها همان لینک‌های ارتباطی  گوگل با سایر اپراتورهای شبکه برای ارائه محتوای ابر گوگل به کاربران نهایی هستند. همچنین  edge POP ها به نقاطی گفته می‌شود که کسب‌وکارها می‌توانند به‌طور مستقیم به شبکه‌های گوگل متصل شده و ترافیک خود را در ابر مبادله کنند.

دیتاسنترهای جدید

CDN Interconnect به چهار شریک ارائه دهنده CDN اجازه می‌دهد تا به‌طور مستقیم خدمات خود را با شبکه  edge گوگل در سراسر جهان لینک دهند. گوگل در حال حاضر در 100 کشور بیشتر از  90 مرکز edge POP دارد  که ارتباط در 7,500 منطقه را با شبکه backbone برقرار می‌کند. گوگل معتقد است که با احداث شبکه‌های مذکور، دست‌کم 25 درصد از کل ترافیک دیتای جهان از طریق شبکه فیبر نوری این شرکت جابه‌جا خواهد شد.

منبع cnet
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.