نوکیا 8 از آزمون دوربین DxOMark امتیاز ضعیف 68 را کسب کرد

شرکت نوکیا پس از بازگشت دوباره به بازار گوشی هوشمند، در سال گذشته میلادی چندین مدل مختلف را عرضه کرد که شاخص‌ترین آن‌ها نوکیا 8 نام دارد. این گوشی علاوه بر داشتن سخت‌افزاری قدرتمند، به سه دوربین 13 مگاپیکسلی مجهز شده است.

0

همان‌طور که گفته شد، هر دو دوربین پشتی گوشی نوکیا 8 دارای سنسور 13 مگاپیکسلی هستند و از یک سنسور مونوکروم و یک سنسور RGB تشکیل شده که عکس‌هایی با رنگ‌های طبیعی و شفاف‌تر را ثبت می‌کند. دریچه‌ دیافراگم 2 و ثبت عکس‌هایی با پیکسل‌های 1.12 میکرومتر نشان از یک دوربین بسیار عالی دارد که توسط شرکت پرآوازه کارل سایز توسعه یافته است.

امکانات دیگر این دوربین، لرزش گیر اپتیکال تصویر، فناوری تشخیص فاز برای فوکوس خودکار و ویژگی‌های نرم‌افزاری معمول دیگر مثل HDR، بوکه و حالت Beauty است.  دوربین سلفی این پرچم‌دار نوکیا هم دارای  سنسور 13 مگاپیکسلی است و مانند دوربین اصلی توان فیلم‌برداری با کیفیت 4K دارد. تمام مشخصات و ویژگی‌های مذکور، بر روی کاغذ گوشی پرچم‌دار نوکیا را به یکی از ایده آل ترین مدل‌های مناسب عکاسی تبدیل می‌کند، بااین‌حال شاید جالب باشد که بدانید وب‌سایت DxO به نوکیا 8 امتیاز تأمل‌برانگیز و ضعیف 68 را اعطا کرده است!

نوکیا 8

به عقیده کارشناسان DxO، دوربین‌های به کار رفته در NOKIA 8 در شرایط عادی و در محیط‌هایی با نور کافی قادر به ثبت تصاویری شفاف و با وضوح بالا هستند، بااین‌حال هنوز نسبت به نمونه‌های ثبت شده توسط پرچم‌داران گوگل، اپل و سامسونگ یک سر و گردن پایین‌تر قرار می‌گیرد؛ ازاین‌رو امتیاز 76 را دریافت می‌کند. در شرایط ایده آل عکاسی، محدوده دینامیکی تصاویر بسیار رضایت بخش هستند، اما زمانی که به حالت HDR مراجعه می‌کنید، کیفیت خروجی به شکل محسوسی کاهش پیدا می‌کند. گویا در تست‌های صورت گرفته در نور کم و حالت HDR، تصاویر ثبت شده توسط این محصول حتی در کنتراست بالا، با اختلال رنگ سفید و سطوح اشباع رنگی مواجه می‌شوند.

نوکیا 8 امتیاز ضعیف 35 را در بخش ثبت تصاویر بوکه به دست آورده است

همچون دوربین گوشی‌های سری لومیا، سنسور به کار رفته در نوکیا 8 همچنان با مشکل وجود نویز روبه‌رو است و حتی در شرایط نور مناسب هم سطح جزئیات قابل قبول نیست؛ این مشکل در شرایط کم نور به شکل محسوس‌تری مشاهده می‌شود. البته به لطف فناوری‌های تشخیص کنتراست، تشخیص فاز و سیستم فوکوس لیزری، نوکیا 8 در بحث شناخت و فوکوس سریع نتایج دقیقی را ارائه می‌دهد، اما بازهم این ویژگی در شرایط کم نور کارساز نیست. کارشناسان DxO تصریح کرده‌اند که دو فلاش ال‌ای‌دی این دوربین هرچند نوردهی مناسبی دارند، اما در برخی مواقع باعث به وجود آمدن هاله نوری و قرمز شدن چشم می‌شود.

نوکیا 8

در بخش زوم اپتیکال و ثبت تصاویر پرتره نیز پرچم‌دار نوکیا نتوانسته امتیاز قابل قبولی کسب کند و در عین ناباوری امتیاز آن حتی از پرچم‌داران سال گذشته سامسونگ نیز کمتر است. اوضاع در شرایط ثبت فیلم با وضوح 4K بغرنج‌تر است و نوکیا 8 تنها توانسته به امتیاز 68 دست پیدا کند. این نمره پایین اغلب به دلیل ضعف در عملکرد سیستم فوکوس خودکار و لرزشگیر اپتیکال است. کارشناسان DxO معتقدند که ویدئوهای ثبت شده توسط این سیستم در نور کم حتی قابل مشاهده نیستند! علاوه بر این، ویدئوهای ثبت شده توسط نوکیا 8 دارای یک محدوده دینامیکی پایین هستند و به راحتی دارای نقاط برجسته در صحنه با کنتراست بالا و نوردهی ناپایدار روبه‌رو میشوند.

فارغ از تمام مباحث فوق و امتیازهای کسب شده توسط گوشی پرچم‌دار نوکیا، این نکته را در نظر داشته باشید که موسسه DxOMark با برخی از شرکت‌های تولید کننده گوشی هوشمند، در زمینه بهبود دوربین همکاری دارد دارد. از همین این شرکت‌ها برای کسب امتیاز بیشتر دقیقاً روی فاکتورهای مورد آزمایش DxOMark تمرکز می‌کنند. همچنین این نتایج تنها در صورتی می‌تواند قابل قبول واقع شود که تست‌های انجام شده در شرایط پایاپای صورت گیرد و نتایج نهایی نیز با اندازه کامل و کیفیت اصلی برای قضاوت عمومی منتشر شود که این اتفاق برای نوکیا 8 رخ نداده است.

منبع dxomark
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.