اینتل اولین تراشه خود با گرافیک AMD Vega را معرفی کرد

اگرچه همیشه وقت شرکت‌های اینتل و AMD در بازار تراشه‌های موبایلی و دسکتاپی دو رقیب دیرینه بوده‌اند، بااین‌حال به نظر می‌رسد که یک همکاری متقابل میان این دو به‌تازگی شکل گرفته که نتیجه آن را می‌توان در نسل جدید پردازنده‌های اینتل مشاهده کرد که به واحد پردازش گرافیکی AMD Vega تجهیز شده‌اند.

0

اینتل که پیش از این در پردازنده‌های خود تنها از گرافیک‌های نسبتا ضعیف Intel HD استفاده می‌کرد حالا در نسل جدید پردازنده‌های هشت هسته‌ای موبایلی خود از واحد پردازش گرافیک AMD Vega استفاده کرده که ادعا می‌شود قدرتی معادل یک کارت گرافیک میان رده دسکتاپی را ارائه می‌کند. پردازنده‌های اینتل با گرافیک RX Vega قدرتی معادل GTX 1060 را به لپ‌تاپ‌های باریک می‌آورد.

قدرتمندترین پردازنده این سری که با پیشوند H به بازار عرضه خواهد شد، با بالاترین راندمان، شامل یک گرافیک مستقل متصل شده به پردازنده، آماده برای اجرای بازی در حالت 4K ، قابلیت ایجاد محتوای حرفه‌ای، چند وظیفگی با حجم بالا و درنتیجه تولید لپ‌تاپ و گوشی‌هایی با ضخامت کم و قدرت پردازشی بالاتر است.

پردازنده‌های اینتل با گرافیک RX Vega

اینتل در این سری از دو تراشه گرافیکی RX Vega M GL و GH استفاده خواهد کرد که مناسب به‌کارگیری در مینی پی‌سی‌هایی مانند NUC نیز هست. تراشه GL قدرت کمتری را ارائه کرده و با سرعت 931 مگاهرتز و 1011 مگاهرتز با 20 واحد پردازش گرافیکی کار می‌کند. در سوی دیگر کلاک فرکانس مدل GH بر روی 1063 مگاهرتز و 1190 مگاهرتز تنظیم شده و با 26 هسته عملیات پردازش را انجام می‌دهد.

به همراه این سری از پردازنده‌ها می‌توان انتظار داشت که راندمان سیستم‌های سبک و پرتابل افزایش پیدا کند. اورکلاک CPU، GPU و حافظه HBM و ارائه عملکرد در دو نقطه طراحی شده 60 وات و 100 وات از لحاظ میزان مصرف انرژی، مواردی هستند که احتمالا در این نسل مشاهده خواهیم کرد. شرکت سازنده مدعیست، در لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه RX Vega M GL، سرعت اجرای بازی هیتمن 1.4 برابر سرعت‌تر از مدل‌هایی اجرا می‌شود که دارای کارت گرافیک GTX 1050 انویدیا هستند.

گرافیک AMD Vega

همچنین گفته می‌شود این تراشه‌های هشت هسته‌ای دست کم 10 درصد سریع‌تر از مدل GTX 1060 Max-Q انویدیا کار می‌کنند. این مشخصات تضمین می‌کنند که پردازنده‌های جدید اینتل قابلیت اجرای بازی‌های مدرن با سرعت رندر 60 فریم در ثانیه به صورت فول اچ‌دی را دارند. شرکت اینتل از یک سبک معماری جدید در تراشه‌های سازگار با واحد پردازش گرافیک RX Vega M استفاده کرده و آن را به 4 گیگابایت حافظه با پهنای باند بالا از نسل دوم و فناوری EMIB برای کاهش مصرف انرژی تجهیز کرده است.

همچنین به لطف فناوری PCI-Express Gen 3، سرعت انتقال اطلاعات میان واحد پردازش گرافیکی و تراشه اصلی به حداقل رسیده است. پردازنده  i5 8305G با کلاک فرکانس 2.8 گیگاهرتز تا 3.8 گیگاهرتز و مدل i7-8809G با فرکانس 3.1 و 4.2 گیگاهرتز کار خواهند کرد که هر دوی آن‌ها دارای 4 هسته و هشت واحد پردازش اطلاعات هستند.

لپ‌تاپ‌های HP مجهز به پردازنده گرافیک AMD Vega از اواسط سال جاری عرضه خواهند شد

نکته قابل توجه آنکه امکان اورکلاک کردن این پردازنده‌ها همچنان وجود دارد و در صورت تمایل حتی می‌توان یک تراشه گرافیکی HD 630 اینتل را هم با آن‌ها موازی کرد. اینتل متذکر شده که لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده‌ها حداکثر 2 کیلوگرم وزن و 17 میلی‌متر ضخامت خواهند داشت و عمر شارژی باتری آن‌ها نیز حداقل 9.3 ساعت می‌باشد.

این شرکت همچنین مدعیست، مینی پی سی‌هایی مانند NUC که از پردازنده گرافیک AMD Vega قدرت گرفته‌اند، می‌توانند قدرتی معادل یک پی‌سی میان رده 3 سال پیش را ارائه کنند. از آنجا که پردازنده‌های جدید اینتل با کار گرافیک AMD یک پارچه شده‌اند، قابلیت پشتیانی از برنامه Radeon Adrenalin Edition و ویژگی‌هایی مانند FreeSync برای تطابق عملکرد بازی و ReLive برای ضبط لحظه‌ای تصاویر بازی را دارند. همچنین در این پردازنده‌ها میتوان از هر دو برنامه XTU و Radeon WattMan برای اورکلاک کردن استفاده کرد.

منبع engadget
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.