مشخصات 5G نهایی شد؛ منتظر نسل پنجم شبکه تلفن همراه در سال 2018 باشید

پس از حرف‌وحدیث‌های مختلف پیرامون مشخصات و ویژگی‌های نسل بعدی شبکه‌های مخابراتی موسوم به 5G، سازمان 3GPP سرانجام روز گذشته استاندارد اولیه این فناوری را تصویب کرد و این یعنی آنکه راه تولید دستگاه‌های سازگار با این فناوری از سال آینده هموار خواهد شد.

0

بر کسی پوشیده نیست که توسعه هدفمند و یکپارچه یک فناوری جدید مستلزم داشتن قواعد و چهارچوب‌های مشخصی است. این موضوع در بحث شبکه‌های مخابراتی از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه گوشی‌های هوشمند ممکن است در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار بگیرند. در همین راستا روز گذشته اعضای سازمان 3GPP در یک مجمع رسمی استانداردهای شبکه 5G را تدوین و تصویب کردند.

تا پیش‌ازاین هریک از غول‌های فناوری و مخابراتی به تنهایی یا متشکل از چند شرکت بر روی توسعه نسل پنجم شبکه مخابراتی کار می‌کردند که ماهم به کررات نتایج کار آن‌ها را پوشش داده‌ایم، بااین‌حال همان‌طور که گفته شد توسعه یک فناوری جدید مستلزم داشتن ضوابط و چهارچوب‌هایی است که روز گذشته توسط 3GPP نهایی شده است.

بر این اساس اکنون میدانیم که فرکانس شبکه‌های مبتنی بر فناوری 5G زیر 6 گیگاهرتز تنظیم شده است. البته این فرکانس برای تمامی گجت‌های هوشمند یکسان است. همچنین مشخص شده است که توسعه فناوری مذکور بر روی پلتفرم حال حاضر 4G LTE صورت می‌گیرد، چراکه هزینه‌های تحمیلی را به قدر چشمگیری کاهش خواهد داد.

شبکه 5G اولین بار به صورت عمومی در المپیک زمستانه 2018 مورد استفاده قرار خواهد گرفت

طبق اعلام بسیاری از شرکت‌های مخابراتی، سرعت انتقال اطلاعات بر بستر 5G حداقل 1 گیگابیت بر ثانیه است. امروزه کانکشن نسبتاً پرسرعت LTE سرعتی برابر 60 مگابیت بر ثانیه دارد که به‌سختی معادل 0.05 گیگابیت می‌شود. یک کانکشن با سرعت 1 گیگابیت، سرعتی بسیار بالاتر ازآنچه شما تاکنون با اسمارت‌فون خود تجربه کرده‌اید، ارائه می‌دهد. همچنین بنابر ادعای گوگل، با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه، می‌توان یک فیلم با کیفیت فول اچ‌دی را در کمتر از دو دقیقه دانلود کرد.

البته افزایش سرعت انتقال اطلاعات تنها یکی از بی‌شمار فواید فناوری مورد بحث است. به‌عنوان مثال فناوری 5G علاوه بر اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها قابلیت پشتیبانی از ابزارهایی چون گجت‌های تناسب‌اندام، ساعت‌های مچی هوشمند، ترموستات‌های هوشمند خانگی و انواع حس‌گرها را دارد. برای اطلاع از سایر مشخصات فنی و مستلزمات استفاده از فناوری 5G می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

اپراتورهای مطرحی همچون Orange, T-Mobile, AT&T، Sprint, Telefonica, Verizon در کنار شرکت‌هایی مانند نوکیا، هواوی، سونی، کوالکام، مدیاتک، سامسونگ، مایکروسافت و … متعهد شده‌اند که محصولات خود را با استانداردهای تصویب شده توسط 3GPP توسعه دهند، ازاین‌رو زیرساخت این‌گونه محصولات از سال آینده عملاً فراهم خواهد شد.

منبع gsmarena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.