چگونه با حافظه کم 16 گیگابایتی آیفون خود بسازیم؟!

اگر قادر به خرید آیفون با فضای داخلی بالاتر نبوده‌اید یا درباره اینکه به چقدر فضا نیاز دارید اشتباه قضاوت کرده‌اید، با استفاده از این نکات می‌توانید از فضای ذخیره‌سازی فعلی گوشی خود بیشترین استفاده را ببرید.

0

از همین ابتدا بهتر است توافق کنیم که اپل با فروش ارزان‌ترین آیفون‌هایش با فضای داخلی 16 گیگابایت، حقیقتاً در حق کاربرانش ظلم می‌کند. مطمئناً این کمپانی می‌تواند بدون متحمل شدن هیچ ضرری آیفون 32 گیگابایتی را به ارزان‌ترین دستگاه‌هایش بدل کرده و دیگر آیفون 16 گیگابایتی نفروشد. اما چه میشود کرد که کاربران مجبور هستند همچنان با مشکل حافظه کم آیفون خود کنار بیایند.

با توجه به این مطلب، به خاطر دلایل بسیاری ممکن است در میان کاربرانی باشید که صاحب یک آیفون 16 گیگابایتی هستند. شاید خرید این آیفون برایتان مقدور بوده یا پیشنهادی به شما شده که نتوانستید از آن بگذرید. شاید به‌سادگی درباره اینکه به چقدر فضا نیاز دارید قضاوت اشتباه کرده‌اید و بعد از شروع به ضبط ویدئوهای HD، دانلود اپلیکیشن یا ویدئوهای یوتیوب برای مشاهده آفلاین به‌اشتباه خود پی برده‌اید.

علت هرچه باشد، با رعایت نکات امروز فارنت می‌توانید با فضای ذخیره‌سازی اندک خود تجربه‌ای عادی از کار با آیفون داشته باشید. تنها باید این تغییرات کوچک را انجام داده یا در صورت امکان مشکل را با پول حل کنید.

حجیم‌ترین‌ها را بیابید

با کم شدن فضای در دسترس، پیدا کردن چیزهایی که بیشتر از همه فضای شما را استفاده می‌کنند اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. سنگین‌ترین فایل‌ها را می‌توانید در پایین ببینید:

  • عکس‌ها و ویدئوها
  • موسیقی و پادکست
  • بازی‌ها

لازم به ذکر نیست که هرچه بیشتر اپلیکیشن و رسانه‌ای که لازم ندارید را از روی گوشی پاک‌کنید، فضای بیشتری برای ذخیره آنچه می‌خواهید در اختیار خواهید داشت. برای به دست آوردن آمار دقیق ازآنچه فضای گوشی شما را اشغال کرده است به تنظیمات واردشده و به ترتیب به General، Storage & iCloud Usage بروید و در نهایت Manage Storage را انتخاب کنید. در چند لحظه صفحه‌ای مشابه تصویر زیر می‌بینید:

مشکل حافظه کم آیفون

به خاطر داشته باشید می‌توانید تنها زمانی که به اپلیکیشن خاصی نیاز دارید آن را دانلود و نصب کنید، لازم نیست که این اپلیکیشن همیشه بر گوشی شما نصب باشد.

همچنین فراموش نکنید که می‌توانید از نسخه وب برخی از اپلیکیشن‌ها استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال اپلیکیشن فیس‌بوک 660 مگابایت فضا در گوشی اشغال کرده و به‌شدت باتری را مصرف می‌کند؛ پس با پاک کردن آن و باز کردن وب‌سایت در مرورگر، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید.


پیکسل‌هایتان را مدنظر قرار دهید

با هر آیفون جدید، اپل از دوربین قدرتمندتری برای ثبت تصاویر و ضبط ویدئوها استفاده می‌کند. ازلحاظ کیفیت خروجی، تصاویر دوربین بهتر می‌شوند؛ اما فضای بیشتری را هم اشغال می‌کنند. پیکسل‌های بیشتر به معنی فایل‌های حجیم‌تر هم هست.

جالب اینکه بیشتر عکس‌هایمان در همان گوشی دیده‌شده یا در فیس‌بوک و اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود؛ پس به مگاپیکسل‌های آن‌چنانی نیاز نداریم. حتی ویدئوهای 1080p هم برای گوشی و تبلت بیش‌ازحد باکیفیت هستند. کلیپ‌های کوتاهی که ضبط می‌کنید، به‌خوبی ویدئوهای 720p در صفحه‌نمایش گوشی دیده می‌شوند و درعین‌حال فضای کمتری را هم اشغال می‌کنند.

مشکل حافظه کم آیفون

برای کاهش رزولوشن ویدئو به ترتیب به تنظیمات و بعد Photos & Camera رفته و در پایین صفحه گزینه Record Video را انتخاب کنید. اگر با رزولوشن 4k یا 1080p/60fps فیلم‌برداری می‌کرده‌اید، آن را به 1080p/30fps یا حتی 720p کاهش دهید. احتمالاً متوجه تغییر کیفیت آن نمی‌شوید و حالا در استفاده از فضا صرفه‌جویی زیادی می‌کنید.

متأسفانه دوربین اپل به شما امکان گرفتن تصاویر با رزولوشن کمتر را نمی‌دهد. به‌جای تغییر رزولوشن تصاویر، از اپلیکیشن‌های متفرقه گرفتن عکس مثل Camera+ محبوب استفاده کنید.


از حافظه ابری استفاده کنید

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، عکس‌ها و ویدئوها می‌توانند سریع‌تر از به پایان رسیدن حقوقتان حافظه 16 گیگابایتی آیفون را پر کنند. خوشبختانه iOS می‌تواند به شما کمک کند: قابلیت Optimize iPhone Storage آی‌اواس با آپلود کردن تصاویر به حسابتان در Cloud و پاک کردن آن‌ها از دستگاه، نسخه‌های «بهینه» (بخوانید با رزولوشن پایین) را در دستگاه نگه‌داشته و نسخه‌های اصلی را به‌صورت آنلاین نگه‌داری می‌کند.

برای فعال کردن این قابلیت که تنها درصورتی‌که واقعاً فضا ندارید باید به فکر فعال کردنش بیفتید، به تنظیمات واردشده و به ترتیب iCloud و بعد Photos را انتخاب کنید. مطمئن شوید که گزینه iCloud Photo Library را فعال کرده‌اید؛ سپس Optimize iPhone Storage را لمس کنید. ممکن است مدت‌زمانی طول بکشد تا بهینه‌سازی کامل شود و معلوم نیست که ازلحاظ حافظه چقدر به سود شما عمل کند؛ اما قابلیت مفیدی است که اگر هیچ راه دیگری نداشتید، می‌توانید با استفاده از آن اندکی فضا برای خود خالی کنید.

مشکل حافظه کم آیفون

به‌احتمال‌زیاد، 5 گیگابایت فضای رایگان حساب iCloud اپل برای ذخیره تمام رسانه‌های شما کافی نخواهد بود. خوشبختانه خریدن فضای بیشتر آن‌چنان هزینه بالایی ندارد. اپل برای نگهداری 50 گیگابایت اطلاعات بیشتر، ماهیانه 99 سنت از کاربرانش هزینه دریافت می‌کند.

شاید الآن هم مشترک سرویس ذخیره‌سازی ابری دیگری هستید، اپلیکیشن‌هایی نظیر Dropbox، Google Drive و OneDrive هم می‌توانند عکس‌هایتان را با حساب ابری همگام کنند و سپس می‌توانید اصل عکس‌ها را از گوشی خود پاک‌کنید. جالب است بدانید که Flickr 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان برای دوربین آیفون شما ارائه می‌دهد.

درهرصورت هر وقت یکی از این اپلیکیشن‌ها را نصب کردید، مطمئن شوید که «Background Upload» را هم در آن‌ها فعال کرده‌اید (این قابلیت معمولاً به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است). به‌این‌ترتیب تصاویر حتی زمانی که مشغول انجام کار دیگری باشید آپلود می‌شوند. متأسفانه ممکن است این قابلیت جهت استفاده نیازمند فعال کردن سرویس موقعیت مکانی باشد، پس می‌تواند به‌شدت روی عمر باتری گوشی نیز تأثیر بگذارد.


یک حقه جادویی را امتحان کنید

اگر به‌قدری کمبود فضا دارید که حتی یک تصویر دیگر هم نمی‌توانید با دوربین گوشی بگیرید چه رسد به نصب اپلیکیشن جدید یا آپدیت کردن iOS، حقه عجیبی وجود دارد که می‌تواند به شما در آزاد کردن صدها مگابایت یا حتی چندین گیگابایت کمک کند.

طرز کار حقه به این صورت است: باید فیلمی را که گوشی شما برای آن جا ندارد اجاره و دانلود کنید. بعد چندین دفعه دیگر هم این کار را انجام دهید. ظاهراً این کار فضای خالی گوشی را افزایش می‌دهد! چرا؟ هنوز علت این رفتار عجیب مشخص نشده است.


فضای خارجی اضافه کنید

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم اپل در حق کاربرانش ظلم می‌کند، به همین علت است که آیفون‌ها جایگاه کارت حافظه ندارند. به این معنی که اگر بخواهید عکس‌ها و ویدئوهای خود را خالی کرده یا مجموعه بزرگی از موسیقی و فایل‌ها را با خود به اطراف حمل کنید، راهی پیش روی خود ندارید. نه؟

درست نیست. می‌توانید فضای ذخیره‌سازی اضافی به آیفون یا آی‌پد خود اضافه کنید؛ تنها نکته‌ای که وجود دارد این فضا باید اکسترنال باشد. این حافظه می‌تواند ظاهر یک درایو که با کابل وصل می‌شود را داشته باشد (که بی‌شباهت به درایو فلش USB نیست) یا حتی یک هاب رسانه وایرلس که یک درایو وایرلس قابل‌حمل است. هرکدام از این محصولات خوبی‌ها و بدی‌های خودشان را دارند.

مشکل حافظه کم آیفون

می‌توانید کارت‌خوان microUSB Leef iAccess 50 دلاری را به پورت Lightning آیفون خود وصل کنید که ادامه آن در پشت گوشی قرار می‌گیرد (تا با قاب گوشی مطابقت بیشتری داشته باشد). می‌تواند در کارت‌های نهایتاً تا 128 گیگابایت اطلاعات را خوانده و بنویسد. این میزان از فضا برای هر دستگاهی از اپل می‌تواند بسیار مفید واقع شود. حتی به شما امکان ثبت تصاویر و ضبط ویدئو را به‌صورت مستقیم در کارت می‌دهد و دیگر به فضای گوشی خود محدود نخواهید بود (یکی از مدل‌های کمتر شناخته‌شده این کمپانی یعنی Leef iBridge، حافظه ثابت 16 گیگابایتی داشته و با قیمت 60 دلار به فروش می‌رسد).

راه‌حل‌های مشابه شامل درایو فلش آیفون HooToo (32 گیگابایت برای 50 دلار) و فلش درایو SanDisk iExpand هستند که در انتهای خود یک USB 3.0 برای انتقال داده آسان به کامپیوتر کاربر هم دارند. این درایوها دو قابلیت کلیدی دارند: می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی به دستگاه متصل کرده و استفاده کنید و دیگر اینکه نیازی به شارژ شدن ندارند.

درهرصورت یک دستگاه اضافی به گوشی شما متصل خواهد بود. اگر از این قسمت اضافی خوشتان نمی‌آید، می‌توانید هاب‌های رسانه وایرلس را مدنظر داشته باشید. ایده آن‌ها مشابه همین دستگاه‌ها است، با این تفاوت که به‌جای کابل Lightning از اتصال وای‌فای استفاده می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال MyPassport وایرلس از Western Digital، دارای دو نسخه 1 و 2 ترابایتی است. می‌تواند از عکس‌های شما بک‌آپ تهیه‌کرده و به شما امکان دسترسی به موسیقی، ویدئو و دیگر فایل‌هایتان را می‌دهد؛ اما قیمت آن از 150 دلار آغازشده و حمل کردن آن در جیب اندکی دشوار است.

مشکل حافظه کم آیفون

اگر دنبال راه‌حلی می‌گردید که استفاده از آن با موبایل آسان‌تر باشد، می‌توانید Ravpower Filehub را هم بررسی کنید؛ دستگاهی که می‌توانید به کمک آن اطلاعات کارت حافظه و درایو را بخوانید؛ قیمتی بین 30 تا 40 دلار دارد. همچنین این دستگاه می‌تواند به‌عنوان هات‌اسپات وای‌فای عمل کرده و حتی گوشی موبایلتان را هم شارژ کند. شاید شما هم جمع شدن این قابلیت‌ها در یک دستگاه را عجیب بدانید.

تنها محدودیت تمام این راه‌ها را به خاطر بسپارید: نمی‌توانید موسیقی و ویدئوهای محافظت‌شده DRM را از آن‌ها پخش‌کنید. منظور موسیقی است که از iTunes یا Spotify خریداری کرده‌اید. این حافظه‌های اکسترنال تنها برای رسانه‌های خودتان خوب عمل می‌کند؛ پس برای کاربران ایرانی باید فوق‌العاده باشد.


به چین پرواز کنید

تمام هکرها، سازنده‌ها، لحیم به دستان و هرکسی که دستی در سخت‌افزار دارد: چرا خودتان آیفون را باز نکرده و تراشه حافظه آن را با نسخه‌های حجیم‌تر جایگزین نمی‌کنید؟

ظاهراً یک مغازه در چین وجود دارد که دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد. چند ماه پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مغازه‌ای در ازای دریافت 60 دلار، حافظه آیفون 16 گیگابایتی را به 128 گیگابایت ارتقا داده است. تنها یک مشکل وجود دارد، مکان دقیق این مغازه مشخص نشد و به نظر نمی‌رسد که راهی برای گرفتن این سرویس بدون سفر کردن به چین وجود داشته باشد.

البته به نظر نمی‌رسد که این راه هم واقعاً جواب دهد یا هزینه آن، ارزشش را داشته باشد. متأسفانه هیچ سرویس یا مکانی که بتوانید گوشی خود را به آن تحویل داده و دستگاه را با حافظه داخلی بیشتر پس بگیرید، پیدا نکردیم. احتمالاً هر کسب‌وکاری که تصمیم به ارائه چنین سرویسی بگیرد، سود خوبی هم به دست خواهد آورد.

اگر راه دیگری برای بهره‌مندی بیشتر از حافظه در آیفون 16 گیگابایتی خود پیدا کردید، آن را با ما به اشتراک بگذارید!

منبع cnet
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.