اهمیت طراحی سایت حرفه‌ای و سئو در موفقیت کسب و کارهای آنلاین

سایت شما به عنوان هسته و نقطه مرکزی دنیای تجارت آنلاین کسب و کارتان است. دنیایی که تمام رودخانه‌های دیجیتال در آن جریان دارند و مهم‌ترین آن‌ها گوگل است که ترافیک ارگانیک را به سایت شما سرازیر می‌کند. اما آیا تاکنون به تاثیر طراحی حرفه‌ای و سئو در موفقیت وب‌سایت خود فکر کرده‌اید؟

0

شاید تا چند سال پیش هیچ کس به اهمیت طراحی سایت حرفه ای و سئو برای موفقیت یک کسب و کار اینترنتی فکر نمیکرد ولی با تغییرات الگوریتم های گوگل در چند سال اخیر و توجه به زیبایی طراحی و کاربرد پذیری سایتها, مدیران متوجه شدند که دیگر زمان به روز شدن و ایجاد تغییرات لازم در سایت ها رسیده است.

طراحی سایت حرفه ای باید بخش مهمی از استراتژی آنلاین تجارت شما باشد برای اینکه نوع حضور و هویت شما را نشان میدهد. همانطور که یک ویترین فروشگاه میتوان افرادی را که حتی قصد خرید ندارند به داخل فروشگاه بکشد, یک سایت حرفه ای هم میتواند کاربرانی را که بصورت گذری از کانال های مختتلف وارد سایت شده اند را به سمت مشتری شدن و خرید هدایت کند و این یعنی سود آوری برای مجموعه.

در ادامه میخوانید که چگونه طراحی سایت حرفه ای و سئو با هم تعامل دارند و استفاده از هر دو آنها در کنار هم چطور به پیشرفت یک مجموعه کمک میکند.

انتخاب دامنه مناسب :

مهم ترین بخش قبل از شروع طراحی سایت انتخاب نام دامنه مناسب است.اینکه پسوند دامنه ir باشد یا  com یا هر پسوند دیگری کاملا به نظر شخصی شما, منطقه جغرافیایی مخاطبین و نوع فعالیت شما بستگی دارد ولی همه حالت ها باید نکات زیر را برای خرید دامنه در نظر بگیرید  :

  • حداقل حروف ممکن را داشته باشد و بتوان به راحتی آن را به خاطر سپرد
  • معرف نام برند شما باشد و تا حد ممکن تشابه با دامنه از قبل ثبت شده نداشته باشد.
  • تا حد ممکن کلمه کلیدی اصلی مد نظرتان در دامنه استفاده شده باشد.
  • اگر تمرکز شما روی کشور خاصی است و مخاطب غیر آن ندارید از پسوند همان کشور استفاده کنید
  • پسوندهای مختلف یک دامنه را تست کنید که قبلا توسط برند مشابه شما ثبت نشده باشد.برای مثال شما com را ثبت کرده اید و برندی که خدمات مشابه شما را دارد site.ir را ثبت کرده است و کاربر چون آدرس سایت شما نمیداند ممکن است اشتباها به سایت رقیب شما برود و به این ترتیب تعدادی از کاربران خود را از دست بدهید.

برای جلوگیری از سوء استفاده از نام برند و ثبت دامنه های مشابه توسط رقبا پیشنهاد میکنم تمامی پسوند های اصلی مشابه دامنه خود را ثبت کنید و همه آنها را روی سایت خود پارک کنید اگر دامنه شما .com است سعی کنید.ir همان دامنه را هم بخرید.

سرعت سایت :

بعد از اینکه دامنه مورد نظر خود را انتخاب کردید باید به سراغ سرویس دهنده مناسب برای میزبانی سایت تان باشید.این روزها هزاران شرکت سرویس دهنده داخلی و خارجی با قیمت های مختلف هاست میفروشند و از آنجا که هیچ نظارتی روی آنها نیست و مرجعی وجود ندارد که کیفت سرویس را در این شرکت ها طبقه بندی کند, واقعا انتخاب برای مشتریان سخت است و شرکت هایی هستند که بارها به دلیل کیفیت پایین خدمات مجبور شده اند سرویس دهنده هاست خود را تعویض کنند.

نکات مهم برای خرید هاست مناسب :

  • مهم ترین بخش یک هاست پشتیبانی آن است.تصور کنید در ساعات اوج ترافیک ناگهان سایت شما قطع شود و شرکت میزبانی هم هیچ روش دسترسی بجز تیکت نداشته باشد.در این موقع که هر ثانیه برای شما بسیار ارزشمند است یک پشتیبانی خوب که به سرعت به موضوع رسیدگی کند و سایت را به حالت عادی برگرداند واقعا نعمت است! پس قبل از خرید هاست حتما روشهای پشتیبانی آنها را بررسی کنید و قطعا دور شرکتی که بیش از 2 ساعت شما را در انتظار پاسخ قرار میدهد را خط بکشید.
  • مکان سرور هم نکته بسیار مهمی است که باید به آن دقت کنید.اگر کاربران شما فقط ایرانی هستند پس هاست ایرانی از دیتاسنتر های داخلی بخرید که سرعت خوبی هم برای کاربران داخلی دارند ولی اگر کاربران شما عمومی و از همه جای دنیا هستند به هاست خارجی نیاز دارید.
  • پلن های مختلف در شرکت ها را بررسی کنید تا بفهمید چه امکاناتی در اختیار شما قرار میدهند و مجبور نشوید در آینده برای دریافت امکاناتی که به آن نیاز پیدا میکنید هزینه اضافی پرداخت کنید.
  • قیمت را فدای کیفیت نکنید.هیچ ارزانی بی دلیل نیست پس اصلا ارزش ندارد برای هزینه کمتر از شرکتی هاست بخرید و بعدها هزاران مشکل متفاوت را هر روز تجربه کنید.

یکی از روشهای پیدا کردن هاستینگ مناسب دقت کردن به سایتهایی است که آن شرکت وظیفه هاستینگ را بر عهده گرفته و طبیعی است هرچه سایتهای قدرتمند تری را  میزبانی کرده باشند, کیفیت و اعتبار بیشتری دارند.

برندها و شرکت های بزرگ که قصد دارند حضور قدرتمندی در فضای آنلاین داشته باشند معمولا در ابتدا از VPS و به مرور زمان و افزایش تعداد کاربران به سمت سرور اختصاصی حرکت میکنند.

طراحی واکنش گرا Responsive Design

حالا که نویت به طراحی حرفه ای سایت رسیده نباید واکنش گرا بودن قالب سایت را فراموش کرد.تعداد افرادی که از گوش های موبایل, تبلت و حتی تلویزیون هوشمند برای مشاهده سایتها استفاده میکنند هر روز بیشتر میشود تا جایی که در سال گذشته تعداد کاربران اینترنت موبایلی از کاربران دسکتاپ پیشی گرفت و این اعلام خطری بود که زمان آن رسیده همه برای موبایل آماده شوند.

گوگل هم در سال 2015 اعلام کرد که کم کم سایتهایی را که در گوشی های موبایل به خوبی نمایش داده نمیشوند را از نتایج خود حذف میکند و آن را MOBILEGEDDON نامید و  حتی برای راحتی هرچه بیشتر کاربران موبایلی از فریم وورکی به نام AMP رونمایی کرد که مدیران  سایت با استفاده از آن میتوانستند نسخه ویژه موبایل سایت را داشته باشند که با سرعتی چندین برابر حالت عادی مطالب را به کاربر نمایش میداد.

سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا به سایتی گفته میشود که در هر سایز صفحه نمایش موبایل و کامپیوتر به درستی نمایش داده میشود و کاربر نیازی به اسکرول به چپ و راست در آن نداشته باشد.

رابط کاربری  :

یکی از مهم ترین عوامل طراحی سایت حرفه ای توجه به رابط کاربری یا User Interface سایت است. اولین چیزی که کاربر بعد از ورود به سایت با آن مواجه میشود نمای ظاهری آن است که اگر جذابیت لازم را داشته باشد میتواند انگیزه ماندن در سایت را به کاربر بدهد.

داشتن یک سایت زیبا و مدرن به نوعی حرفه ای بودن شما را هم به کاربر نشان میدهد و این باعث بهبود وضعیت نام برند شما در اینترنت میشود.

اما چه نکاتی باید در رابط کاربری طراحی سایت حرفه ای رعایت شود :

  • استفاده از رنگ سازمانی و هویت برند در نمای کلی سایت
  • استفاده از تصاویر با کیفیت مناسب و حجم کم
  • منوی اصلی کامل با لینک به مهم ترین صفحات که میدانید برای کاربر مهم است
  • منوی های پایینی و کناری برای صفحاتی با اولیوت کمتر
  • طراحی واکنش گرا قالب
  • استفاده از فونت با سایز مناسب که خوانایی لازم را داشته باشد و کاربر هنگام مطالعه مقالات احساس خستگی نکند
  • استفاده از رنگ های مناسب برای بخشهای مهم که میخواهید کاربر روی آن کلیک کند.
  • استفاده کم از تبلیغات و به حداقل رساندن نمایش تبلیغ در بخشهای مختلف سایت

در کنار موارد بالا که در ظاهر سایت برای کاربر قابل مشاهده است مواردی هم وجود دارد که باید در طراحی سایت حرفه ای بکار برده شود و مروبط به سئو و بهینه سازی سایت است از قبیل :

  • استفاده مناسب از تگ های H1 تا H6 برای نمایش تیتر ها و کلمات کلیدی مهم
  • قرار دادن کدهای اسکیما با توجه نوع محتوی سایت در سورس قالب
  • قرار دادن کدهای شبکه های اجتماعی
  • استفاده از برد کرامب Breadcrumb برای نمایش موقعیت فعلی کاربر
  • ایجاد نقشه سایت و معرفی آن به گوگل
  • ایجاد فایل txt و قطع دسترسی های غیر ضروری برای خزنده های گوگل
  • قرار دادن تگ کنونیکال Canonical در صفحات سایت برای جلوگیری از محتوی تکراری
  • Nofollow کردن لینکهای خروجی سایت برای جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل
  • باز شدن تمامی لینکهای خروجی سایت در پنجره جدید برای جلوگیرری از خروج کاربر و کاهش نرخ پرش Bounce Rate

یکی از شرکت هایی که به خوبی این استاندارد ها را در طراحی سایت رعایت کرده وب 24 است که  سال گذشته بطور کامل قالب سایت خود را بروز رسانی کرد و در نسخه جدید کلیه استانداردهای لازم را به کار برد.

تجربه کاربری :

بخش آخری که در طراحی سایت حرفه ای بسیار مهم است توجه به تجربه کاربری User Experience  است  که عامل بسیار تعیین کننده و مهمی در تبدیل یک کاربر عادی به مشتری است و امروزه کارشناسانی وجود دارند که وظیفه آنها فقط کمک کردن به سایتها برای رسیدن به بهترین تجربه کاربری برای سایتها است.

تجربه کاربری مناسب یعنی از زمانی که کاربری وارد سایت شما میشود به صورتی اطلاعات لازم را در اختیارش قرار دهید و او را راهنمایی کنید که در نهایت کاربری فعالیتی را که شما میخواهید انجام دهید و این فعالیت میتواند خرید یک محصول یا ثبت نام در خبرنامه شما باشد.

عواملی که باید در بهبود تجربه کاربری در نظر گرفته شود :

  • استفاده از دکمه های ثبت نام یاخرید بصورت یزرگ با رنگ قابل تشخیص در بخشهای لازم
  • خلاصه کردن فرم های ثبت نام و تماس و خرید و درخواست حداقل اطلاعات از کاربر
  • قرار دادن امکان خرید میهمان بدون نیاز به ثبت نام
  • قرار دادن اطلاعات هویتی و تماس شرکت در منوی اصلی و فوتر سایت برای اعتماد سازی
  • قرار دادن لوگوهای ای نماد , ساماندهی و حتی پلیس فتا بصورتی که براحتی قابل دیدن باشد برای اعتماد سازی
  • انتشار نظرات مشتریان قبلی در مورد محصول یا خدمات شما
  • قرار دادن گفت و گوی زنده در سایت برای پاسخگویی به سوالات

حتما با مراجعه به فروشگاه های مختلف با فروشنده ها برخورد کرده اید که بعضا با نوع برخورد و خوش زبانی کالایی را که حتی قصد خرید آن را نداشته اید به شما میفروشند! تجربه کاربری در سایت دقیقا همان وظیفه فروشنده را انجام میدهد و بعد از فهمیدن نیاز کاربر بهترین مسیر را برای رسیدن به هدف برای کاربر مشخص میکند و مرحله مرحله او را هدایت میکند.

همانطور که در این مقاله خواندید طراحی سایت حرفه ای و سئو تعامل بسیار نزدیکی با هم دارند و هر یک بدون دیگری ناقص است. عواملی مانند سرعت سایت , رابط کاربری و … با آنکه به بخش طراحی سایت مربوط هستند ولی در سئو تاثیر مستقیم میگذارند.استانداردهای لازم برای سئو داخلی سایت و طراحی آن باید در کنار هم رعایت شود تا پروژه ای را به موفقیت برساند.گوگل همواره تلاش کرده بهترین و مرتبط ترین نتایج را به کاربران نمایش دهد و بیش از 200 فاکتور مختلف را در سایتها بررسی میکند تا در نهایت بهترین نتایج را به عنوان رتبه های برتر نمایش دهد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.