مقایسه میت 10 با نسل‌های گذشته؛ پرچم‌دار هواوی چه پیشرفت‌هایی داشته است؟

میت 10 و میت 10 پرو پرچم‌داران سال 2017 هواوی به‌تازگی از راه رسیده‌اند. اما این دو گوشی نسبت به نسل‌های گذشته میت چه تفاوت‌ها و چه پیشرفت‌هایی دارند؟ در این مطلب به مقایسه میت 10 با میت 9 و میت 8 می‌پردازیم.

0

سری میت با یک فاصله حدود شش ماه با سری پرچم‌دار پی معرفی می‌شود و برای افرادی مناسب است که بهترین‌ها را می‌خواهند. سری میت معمولاً نسبت به سری پی از صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، دوام شارژ بالاتر و گاهی پردازنده و دوربین بهتر برخوردار است. امسال نیز میت 10 را می‌توان یک جهش بزرگ نه‌تنها نسبت به نسل‌های قبلی بلکه نسبت به پی 10 دانست. حال خوب است برای مقایسه میت 10 با نسل‌های پیشین ابتدا نگاهی اجمالی به مشخصات فنی میت 10، میت 10 پرو و مقایسه آن‌ها با دو نسل پیشین داشته باشیم.

میت ۸ میت ۹ میت ۱۰ میت ۱۰ پرو
ابعاد و وزن

۱۵۷.۱ در ۸۰.۶ در ۷.۹ میلی‌متر

۱۸۵ گرم

۱۵۶.۹ در ۷۸.۹ در ۷.۹ میلی‌متر

۱۸۶ گرم

۱۵۰.۵ در ۷۷.۸ در ۸.۲ میلی‌متر

۱۸۶ گرم

۱۵۴.۲ در ۷۴.۵ در ۷.۹ میلی‌متر

۱۷۸ گرم

نسبت صفحه‌نمایش به بدنه ۷۸ درصد ۷۷.۵ درصد ۸۱.۶ درصد ۸۰.۹ درصد
جنس بدنه فلزی فلزی ترکیب فلز و شیشه ترکیب فلز و شیشه
مقاومت دربرابر آب و گردوغبار ندارد ندارد IP53 IP57
صفحه‌نمایش ۶.۰ اینچی – IPS – ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل ۵.۹ اینچی – IPS – ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل ۵.۹ اینچی – IPS – ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل – HDR10 ۶.۰ اینچی – AMOLED – ۱۸:۹ – ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل – HDR10
سیستم‌عامل اندروید ۶ با EMUI 4.0 اندروید ۷ با EMUI 5.0 اندروید ۸ با EMUI 8.0 اندروید ۸ با EMUI 8.0
پردازنده Kirin 950 – چهارهسته ۲.۳ گیگاهرتزی Cortex-A72 و چهارهسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A53 Kirin 960 – چهارهسته ۲.۴ گیگاهرتزی Cortex-A73 و چهارهسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A53 Kirin 970 – چهارهسته ۲.۳ گیگاهرتزی Cortex-A73 و چهارهسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A53 Kirin 970 – چهارهسته ۲.۳ گیگاهرتزی Cortex-A73 و چهارهسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A53
پردازنده گرافیکی Mali-T880MP4 Mali-G71MP8 Mali-G72MP12 Mali-G72MP12
رم ۳ یا ۴ گیگابایت ۴ گیگابایت ۴ گیگابایت ۴ یا ۶ گیگابایت
حافظه داخلی ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت ۶۴ گیگابایت ۶۴ گیگابایت ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت
دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی – دیافراگم f/2.0 – لرزش‌گیر اپتیکال – فیلمبرداری 1080p ۱۲ مگاپیکسلی – دیافراگم f/2.2 – لرزش‌گیر اپتیکال – فوکوس لیزری -فیلمبرداری 4K ۱۲ مگاپیکسلی – دیافراگم f/1.6 – لرزش‌گیر اپتیکال – فوکوس لیزری – هوش مصنوعی -فیلمبرداری 4K ۱۲ مگاپیکسلی – دیافراگم f/1.6 – لرزش‌گیر اپتیکال – فوکوس لیزری – هوش مصنوعی -فیلمبرداری 4K
دوربین دوم ندارد ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم – f/2.2 ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم – f/1.6 ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم – f/1.6
دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی f/2.4 ۸ مگاپیکسلی f/1.9 ۸ مگاپیکسلی f/2.0 ۸ مگاپیکسلی f/2.0
باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی شارژ سریع ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی شارژ سریع ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی سوپرشارژ ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی سوپرشارژ
اتصالات 4G LTE – microUSB 4G LTE – فرستنده فروسرخ – USB-C 4.5G – فرستنده فروسرخ – aptX HD – USB-C 3.1 4.5G – فرستنده فروسرخ – aptX HD – USB-C 3.1
صدا جک هدفون – ۲۴ بیتی جک هدفون – بلندگوی استریو – ۲۴ بیتی جک هدفون – بلندگوی استریو – ۳۲ بیتی – aptX HD بلندگوی استریو – ۳۲ بیتی – aptX HD

طراحی و ساخت

هواوی تاکنون در گوشی‌های سری میت خود از بدنه تمام فلزی استفاده می‌کرد. میت 8 و میت 9 هر دو فلزی بودند اما میت 10 حالا از یک بدنه شیشه‌ای استفاده می‌کند. با این‌که استفاده از فلز هیچ مشکلی ندارد اما طراحی شیشه‌ای جدید روح تازه‌ای در کالبد سری میت دمیده و برای کاربرانی که به دنبال گوشی‌های با طراحی جدید هستند مناسب‌تر است.

نکته مهم‌تر این‌که میت 10 و میت 10 پرو با حفظ اندازه صفحه‌نمایش حالا ابعاد کوچک‌تری دارند. هواوی با باریک‌تر کردن حاشیه‌های صفحه‌نمایش موفق شده تا ابعاد گوشی را کوچک‌تر کرده و کار با یک دست را ساده‌تر کند.

مقایسه میت 10 و میت 10 پرو هواوی

تفاوت مهم دیگر مقاومت دربرابر آب و گردوغبار است. میت 10 با استاندارد IP53 دربرابر پاشش آب و ذرات گردوغبار مقاوم است و میت 10 پرو با استاندارد IP57 می‌تواند تا 30 دقیقه در عمق یک متری آب نیز دوام بیاورد.


صفحه‌نمایش

میت 8 و میت 9 هر دو به صفحه‌نمایش 6 اینچی IPS LCD با وضوح فول اچ‌دی مجهز بودند. این صفحات نمایش با این‌که برای اکثر کاربران رضایت‌بخش هستند اما با پرچم‌داران زمان خود فاصله داشتند. هواوی سرانجام در میت 10 از وضوح QHD استفاده کرده و همچنین با چینش زیرپیکسل RGBW روشنایی صفحه‌نمایش را نیز بدون مصرف انرژی بیشتر افزایش داده است.

میت 10 پرو نیز با وجود حفظ وضوح FHD حالا از یک پنل بسیار بهتر AMOLED استفاده می‌کند که در آن رنگ‌ها شاداب، رنگ مشکی عمیق و کنتراست بسیار بالاست. علاوه بر این میت 10 پرو از صفحه‌نمایش همیشه روشن نیز بهره می‌برد.

میت 10 و میت 10 پرو هر دو از فناوری HDR10 نیز پشتیبانی می‌کنند. به این ترتیب صفحه‌نمایش می‌تواند گستره رنگی وسیع‌تری را نمایش دهد. محتوای HDR شاید هنوز کمیاب باشد اما در آینده اکثر ویدئوها و فیلم‌ها با این فناوری عرضه خواهند شد.


 پردازنده و عملکرد

میت 8، میت 9 و میت 10 از سه نسل متوالی از تراشه‌های Kirin هواوی استفاده می‌کنند. در Kirin 950 میت 8 شاهد 4 هسته کم مصرف Cortex-A53 در کنار 4 هسته قدرتمند Cortex-A72 هستنیم. این چهار هسته قوی در میت 9 و میت 10 با نسل جدیدتر Cortex-A73 تعویض شده‌اند. هر سه گوشی در زمان خود نسبت به هم‌رده‌ها عملکرد پردازشی بسیار خوبی داشته و دارند.

اما هواوی معمولاً در تراشه‌های موبایلی خود از پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند استفاده نمی‌کرد. نسخه 4 هسته‌ای Mali-T880 یا نسخه 8 هسته‌ای Mali-G71 در برابر رقبای زمان خود از اسنپ‌دراگون و اکسینوس عملکرد گرافیکی ضعیف‌تری داشتند. خوشبختانه این مشکل در میت 10 و میت 10 پرو با تراشه Kirin 970 حل شده است. پردازنده گرافیکی جدید Mali-G72 نه‌تنها توانسته خود را به سطح رقبا برساند بلکه در برخی بنچمارک‌ها عملکرد بهتری نیز دارد.

هواوی علاوه بر این در گوشی‌های سری میت 10 از حافظه داخلی سریع‌تر UFS 2.1 استفاده کرده که سرعت بارگذاری بازی‌ها، اجرای اپلیکیشن‌ها و عملکرد کلی سیستم را بهبود می‌بخشد. میت 10 پرو همچنین در نسخه‌های با 6 گیگابایت حافظه رم LPDDR4 عرضه می‌شود تا حتی در سنگین‌ترین استفاده‌ها و در چندوظیفگی مشکلی از بابت فعال بودن اپلیکیشن‌ها در رم نداشته باشید.


دوربین

میت 8 هواوی در بخش دوربین عملکرد قابل قبولی داشت با این‌حال در نور کم به دلیل استفاده از سنسور نسبتاً قدیمی در برابر رقبا کمی ضعیف‌تر عمل می‌کرد.

هواوی در میت 9 با دوربین دوگانه نه‌تنها این مشکل را برطرف کرد بلکه امکانات بسیار بیشتری را نیز به دوربین اضافه کرد. دوربین دوم مونوکروم و 20 مگاپیکسلی از یک‌سو جزئیات و دامنه دینامیکی را بهبود می‌بخشد و از سوی دیگر عملکرد عکاسی در نور کم را بهتر می‌کند. علاوه بر این دوربین 20 مگاپیکسلی امکان زوم دیجیتال با کیفیت بسیار بهتر را تا دوبرابر فراهم می‌کرد پیش از این‌که استفاده از دوربین تله‌فوتو به یک روال تبدیل شود.

میت 10 و میت 10 پرو دوربین میت 9 را در چند زمینه کلیدی بهبود بخشیدند. در این دو گوشی دیافراگم لنز از f/2.2 به f1/6 بهبود یافته است. به این ترتیب دوربین می‌تواند نور بیشتری را جذب کرده و تصاویر در نور کم نویز کمتر و جزئیات بهتری داشته باشند. علاوه بر این به لطف استفاده از الگوریتم‌های جدید پردازشی کیفیت تصاویر در هر شرایطی بهبود یافته است.

در میت 10 همچنین هوش مصنوعی به کمک کاربر آمده و با تشخیص خودکار سوژه تنظیمات دوربین را برای هر صحنه خاص بهبود می‌بخشد. میت 10 و میت 10 پرو همچنین امکان عکاسی پرتره را نیز فراهم کرده‌اند که با وجود نبود دوربین تله‌فوتو در تشخیص لبه‌های سوژه دقیق‌تر از رقبا عمل می‌کند.


باتری

هواوی در هر سه نسل از سری میت از باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده اما این به معنای عدم پیشرفت نیست. در میت 10 و میت 10 پرو با وجود کوچک‌تر شدن بدنه هواوی کماکان از این ظرفیت بالای باتری استفاده کرده درحالی‌که رقبایی مثل گلکسی نوت 8 از باتری کوچک‌تری بهره گرفته‌اند.

با وجود نگرانی‌های به‌وجود آمده پس از مشکلات آتش گرفتن باتری گلکسی نوت 7 هواوی به کاربر اطمینان داده که به لطف استاندارد TUV اروپا باتری میت 10 و میت 10 پرو حتی با وجود شارژ سریع کاملاً ایمن هستند. فناوری شارژ سریع نیز در پرچم‌داران جدید به میزان قابل ملاحظه‌ای پیشرفت کرده و حالا تنها در مدت 30 دقیقه می‌توانید گوشی را تا نزدیک به 60 درصد شارژ کنید. هواوی حتی برای نشان دادن سرعت بالای فناوری سوپرشارژ درصد شارژ را با دقت دهم درصد نشان می‌دهد تا بتوانید شارژ شدن باتری را به چشم خود ببینید.

میت 10 و میت 10 پرو متاسفانه با وجود بدنه شیشه‌ای از فناوری شارژ بی‌سیم محروم هستند و انتظار داریم این ویژگی به نسل آینده برسد.

سایر بهبودها

میت 10 نسبت به نسل‌های قبلی بهبودهای قابل توجه دیگری نیز داشته است. به لطف تراشه اختصاصی هوش مصنوعی این گوشی نسبت به رقبا در عملیات یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی بسیار سریع‌تر است. در EMUI 8 هوش مصنوعی می‌تواند عادات کاربر را شناسایی کرده و اپلیکیشن‌ها را در زمان خاص در پس‌زمینه آماده نگه دارد. هواوی همچنین می‌گوید حتی پس از گذشت 18 ماه سرعت گوشی نسبت به روز اول کاهش نخواهد یافت.

میت 10 حالا از فناوری aptX HD پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب اگر یک هدفون باکیفیت بی‌سیم دارید می‌توانید صدا را با کیفیت بسیار بیشتری از طریق بلوتوث انتقال دهید.

از سایر بهبودهای میت 10 نسبت به نسل‌های گذشته می‌توان به سرعت بالاتر درگاه USB، بهبود عملکرد GPS حتی در فضاهای پوشیده، اتصال دوسیم‌کارت 4.5G، امکانات بیشتر رابط کاربری و حالت PC Mode برای تبدیل گوشی به پی‌سی تنها با یک کابل اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید بررسی میت 10 و میت 10 پرو را در فارنت بخوانید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.