مایکروسافت لپ‌تاپ‌های ویندوز 10 با پردازنده ARM را با دوام شارژ بالا معرفی کرد

مایکروسافت و کوالکام امروز از اولین لپ‌تاپ‌های ویندوز 10 مجهز به چیپست ARM رونمایی می‌کنند. همان‌طور که انتظار می‌رود، HP، Lenovo و Asus تولیدکنندگان این لپ‌تاپ‌های جدید هستند که شامل یک پردازنده اسنپ‌دراگون 835 نیز می‌شوند.

0

این اولین دستگاه‌ها، شبیه به همان تبلت/لپ‌تاپ‌های 2 در یکی هستند که به پردازنده‌های اینتل مجهز بودند؛ تفاوت با دستگاه‌های جدید به نسخه ویندوز 10 و پردازنده کوالکامی که از آن قدرت می‌گیرند، مربوط می‌شود.

مایکروسافت درگذشته اجرای فتوشاپ بر نسخه ARM از ویندوز 10 را نشان داده است و حالا یک شبیه‌ساز خاص تولید گرده که اپلیکیشن‌های با معماری x86 را بر این دستگاه‌های جدید اجرا کند. این دستگاه‌ها شبیه به لپ‌تاپ‌های عادی هستند و بیشتر اپلیکیشن‌هایی که در یک لپ‌تاپ معمولی می‌بینید را اجرا می‌کنند. HP و Asus، امروز دستگاه‌های خود را معرفی می‌کنند و انتظار داریم که لنوو در هفته‌های آینده این کار را انجام دهد.

سؤال مشخص اینجاست که اصلاً چرا باید چنین دستگاه‌هایی تولید شوند؟ مایکروسافت با کوالکام همکاری کرده تا این کامپیوترهای «همیشه روشن» را تولید کند که همیشه به شبکه LTE متصل بوده و بیشتر شبیه یک آی‌پد کار کنند تا یک لپ‌تاپ ویندوز سنتی. به این معنی که لپ‌تاپ را بازکرده و بلافاصله به ادامه کار خود از روز گذشته می‌پردازید؛ یا در آن را می‌بندید و دیگر لازم نیست که نگران تمام شدن باتری آن باشید. این دستگاه‌ها باید دارای چنان عمر باتری و اتصالات LTE باشند که معمولاً آن را در لپ‌تاپ‌های ویندوزی نمی‌بینیم.

Microsoft windows 10 ARM

دستگاه‌های HP و Asus دارای Windows 10 S بوده و طوری طراحی‌شده‌اند که تنها اپلیکیشن‌های ویندوز استور را اجرا کنند؛ اما کاربران می‌توانند (فعلاً) به‌صورت رایگان لپ‌تاپ خود را به Windows 10 Pro به‌روزرسانی کرده و به نرم‌افزارهای کامل دسکتاپ دسترسی داشته باشند. مایکروسافت به نحوی ویندوز را کامپایل کرده که بدون واسط بر چیپست‌های ARM اجرا شود، پس تمام پروسه‌های ویندوز، مرورگر Edge و Shell بدون استفاده از شبیه‌ساز اجرا می‌شوند. همچنین مایکروسافت با در نظر گرفتن اپلیکیشن‌های دسکتاپ پرطرفدار، تعدادی از فایل‌های DLL سیستم را دوباره کامپایل کرده تا مطمئن شود کارایی آن‌ها به‌خوبی گذشته خواهد بود.

شبیه‌سازی مایکروسافت به این معنی نیست که بتوانید بیشتر فایل‌های exe اجرایی 32 بیتی را از وب دانلود کرده و بر لپ‌تاپ ARM خود نصب کنید؛ استثناهایی هم وجود دارد. هنوز از اپلیکیشن‌های 64 بیتی پشتیبانی نمی‌شود (توسعه‌دهندگان در آینده می‌توانند آن‌ها را دوباره کامپایل کنند) و مایکروسافت از اپلیکیشن‌هایی که از درایورهای با حالت هسته یا کرنل استفاده می‌کنند، پشتیبانی نمی‌کند. به این معنی که بیشتر آنتی‌ویروس‌های واسط، سازگاری نخواهند داشت و بیشتر بازی‌هایی که به نرم‌افزار ضد تقلب مجهز شده‌اند، به‌درستی کار نخواهند کرد.

هر چیز دیگری مثل فتوشاپ، آفیس و کروم باید به‌خوبی کار کند. هنوز معلوم نیست که کارایی این دستگاه‌ها در مقابل لپ‌تاپ‌هایی که از اینتل استفاده می‌کنند چطور خواهد بود؛ اما ایده اینکه باتری تمام روز دوام بیاورد و مجبور به شارژ مداوم دستگاه نباشیم، می‌تواند کاهش اندک کارایی را جبران کند. اولین دستگاه‌ها باید استفاده فعال بین 20 تا 22 ساعت را بدون شارژ دوام بیاورند؛ اما اگر از گذشته درسی گرفته باشیم، احتمالاً دوام شارژ واقعی در عمل بسیار کمتر خواهد بود. درهرصورت باید برای نتیجه تست‌ها صبر کنیم.

مسلماً نگرانی‌هایی در خصوص همکاری ARM کوالکام و مایکروسافت درزمینهٔ ویندوز وجود دارد. درگذشته هم قول لپ‌تاپ‌های همیشه متصل به اینترنت موبایل را شنیده بودیم و در عمل چندان خوب نبودند. 5 سال پیش مایکروسافت با Nvidia برای تولید تبلت‌های Windows RT همکاری کرد، اما ادعای کارایی و عمر باتری هیچ‌گاه در عمل محقق نشد و سیستم‌عامل قادر به اجرای اپلیکیشن‌های سنتی دسکتاپ نبود. افتضاحی بود که به‌جای سیستم‌عاملی برای مصرف‌کنندگان، دانشجویان و کسب‌وکارها، به نظر می‌رسید که نتیجه پروژه‌ای با مهندسی بد باشد.

مایکروسافت در این جدیدترین تلاش با انویدیا همکاری نمی‌کند و اعلام نکرده که برنامه چنین کاری در آینده را هم دارد یا خیر. درهرصورت، از نرم‌افزار شبیه‌ساز مشخص است که مایکروسافت درس خود را از افتضاح Windows RT یاد گرفته است. این لپ‌تاپ‌ها شبیه به هر دستگاه معمولی دیگر که در فروشگاه‌ها می‌بینید هستند و طوری طراحی‌شده‌اند که در کنار عمر باتری بهتر و حفظ سازگاری اپلیکیشن‌ها، نازک‌تر و سبک‌تر هم باشند. همچنین فاقد فن‌هایی که معمولاً در یک لپ‌تاپ می‌بینید هستند، پس سروصدایی هم ایجاد نمی‌کنند.

Microsoft windows 10 ARM

دستگاه Asus NovaGO 2-in-1 دارای یک صفحه‌نمایش 13.3 اینچی HD تا 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای داخلی است. 2 یواس‌بی 3.1، یک پورت HDMI و یک ریدر کارت حافظه microSD دارد. Asus Novago با 4 گیگابایت رم و حافظه داخلی 64 گیگابایتی، 599 دلار قیمت دارد. یک مدل 799 دلاری هم از این دستگاه وجود دارد که دارای 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی است. HP Envy x2 یک لپ‌تاپ 2 در 1 اندکی کوچک‌تر با صفحه‌نمایش 12.3 اینچی، 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای داخلی است. هردو دستگاه‌های HP و ASUS از قلم استایلوس و اتصال LTE پشتیبانی می‌کنند. این قابلیتی است که آن را در بیشتر لپ‌تاپ‌های ویندوز 10 ARM دیده‌ایم و به کمک آن حتی در نبود وای‌فای نیز کاربران به اینترنت دسترسی دارند. HP Envy x2 در بهار سال بعد برای خرید آماده خواهد بود.

این اولین دستگاه‌ها، پی آینده ویندوز 10 بر ARM را بنا می‌کنند. ممکن است تبلت‌ها و دستگاه‌های هایبرید بیشتری را ببینیم که از این نرم‌افزار جدید استفاده می‌کنند. محصولی که فعلاً آن را نخواهیم دید، گوشی‌های هایبریدی هستند چراکه مایکروسافت گفته موج جدید دستگاه‌ها شامل موبایل نمی‌شوند.

اگر عمر باتری و کارایی همان‌طور که مایکروسافت و کوالکام ادعا کرده‌اند باشد، سال بعد برای لپ‌تاپ‌های ویندوز بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. شایعه شده که مایکروسافت در حال ساخت دستگاه شبیه به نوت پد خود است که به چیپست ARM مجهز خواهد بود. اگر کمپانی توسعه این دستگاه را ادامه دهد، باید سال بعد شاهد عرضه آن باشیم.

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.