این شما و این استادیوم سن‌پترزبورگ؛ محل دیدار تیم ملی ایران و مراکش در جام جهانی

25 خرداد 1397، اولین بازی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018 در مقابل مراکش انجام می‌شود. هیجانات این بازی، به‌خصوص حالا که در گروه مرگ هستیم و مراکش تنها تیمی است که شانس پیروزی در مقابل آن داریم بیش‌ازپیش است. اما در اینجا قصد داریم شمارا با استادیومی که تیم ملی ما در آن بازی خواهد کرد آشنا کنیم.

0

استادیوم سن‌پترزبورگ که با نام‌های دیگری مانند استادیوم کرستوفسکی و زنیت آرنا نیز شناخته می‌شود، اولین ورزشگاهی است که از ایران در جام جهانی 2018 میزبانی خواهد کرد. همان‌طور که از نام این ورزشگاه مشخص است، در شهر سن‌پترزبورگ قرار دارد و ظرفیتی بالغ‌بر 68 هزار و 134 نفر دارد.

استادیوم سن‌پترزبورگدر سال 2004 بود که مسئولین روسیه تصمیم گرفتند در محل استادیوم فرسوده کیروف در جزیره کرستوفسکی، استادیوم جدید بنا کنند. در مسابقه‌ای که به‌صورت بین‌المللی برگزار شد، طرح‌های یک معمار ژاپنی با نام «کیشو کوروکاوا» برای ساخت این استادیوم انتخاب شد. کوروکاوا طرح استادیوم سرپوشیده سن‌پترزبورگ را بر اساس شکل یک سفینه فضایی طراحی کرده بود و می‌توان گفت طرح این استادیوم مشابه استادیوم تویوتای ژاپن است که پیش‌ازاین توسط خود کوروکاوا طراحی‌شده بود.

استادیوم سن‌پترزبورگ

بهتر است با کازان آرنا، استادیوم میزبان بازی ایران و اسپانیا نیز آشنا شوید

برنامه‌ریزی برای ساخت استادیوم سن‌پترزبورگ در سال 2005 آغاز شد، اما عملاً از سال 2008 ساخت این استادیوم شروع شد. شرکت بزرگ و شناخته‌شده گازپروم مسئولیت ساخت این پروژه گران را بر عهده گرفت. ابتدا قرار بود پروژه تا پایان سال 2009 اتمام شود، اما در آن سال هنوز پروژه حتی در ابتدای کار خود نیز نبود.

استادیوم سن‌پترزبورگحواشی پیش‌آمده بابت هزینه بسیار بالای ساخت استادیوم سن‌پترزبورگ و عملکرد گازپروم، باعث شد این شرکت از این پروژه کنار گذاشته شود. از سویی دیگر استادیوم برای گرفتن تائید از سوی فیفا مجبور به تغییراتی در طراحی خود شد. درنهایت شهرداری سن‌پترزبورگ مسئولیت ادامه ساخت ورزشگاه را بر عهده گرفت.

استادیوم سن‌پترزبورگورود دولت به ساخت استادیوم سن‌پترزبورگ باعث شد سرعت ساخت آن به‌شدت پایین بیاید و پس از گذشت 6 سال از آغاز ساخت تنها 50 درصد پیشرفت داشته باشد. درنهایت پس از بیش از 10 سال از آغاز به ساخت این استادیوم، در آوریل 2017 کار ساخت این پروژه به پایان رسید و برای اولین بار در جام کنفدراسیون‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

استادیوم سن‌پترزبورگ

با موردوویا آرنا، استادیومی که در آن بازی ایران و پرتغال انجام خواهد شد بیشتر آشنا شوید.

هزینه ساخت استادیوم سن‌پترزبورگ بالغ‌بر 1 میلیارد دلار برآورد شد. ازاین‌رو می‌توان ادعا کرد که این استادیوم یکی از گران‌ترین استادیوم‌های حال حاضر جهان است. درعین‌حال زنیت‌ آرنا یکی از پرظرفیت‌ترین استادیوم‌های سرپوشیده جهان نیز محسوب می‌شود.

استادیوم سن‌پترزبورگدر استادیوم سن‌پترزبورگ از فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای استفاده‌شده است. سقف این استادیوم متحرک بوده و در زمان نیاز بسته یا باز می‌شود. زمین این ورزشگاه نیز متحرک بوده و در عرض چند دقیقه به‌جای خود در وسط ورزشگاه می‌آید. هنگام برگزاری مراسم‌هایی مانند کنسرت زمین چمن این ورزشگاه به کنار می‌رود.

استادیوم سن‌پترزبورگدر مجموعه ورزشی استادیوم سن‌پترزبورگ علاوه بر زمین فوتبال، استخر سرپوشیده، سونا و امکانات تفریحی دیگری نیز پیش‌بینی‌شده است.استادیوم سن‌پترزبورگامیدوارم این ورزشگاه برای ما ایرانیان خاطره‌انگیز شود و دومین پیروزی ایران در تاریخ جام‌های جهانی در این ورزشگاه رقم بخورد. در زیر تصاویر دیگری از استادیوم سن‌پترزبورگ را می‌توانید ببینید (برای بزرگنمایی روی تصاویر کلیک کنید).

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.